metro.cz

Soumrak reklamních plachet? Kdepak, některé fasády v památkové zóně dál vydělávají

  5:49
Provozovatelé obřích reklam vzdorují novému zařízení. Věří, že porušuje zákon o ochraně hospodářské soutěže. Mimo zákaz stojí muraly. Podle města jsou méně problematické než reklamní plachty.

Další 2 fotografie v galerii
Anděl (16. 12. 2021) | foto: Metro.cz

„Vyhlašujeme konec reklamním plachtám. V platnost vstupuje nařízení a na velké části území Prahy začínají platit nová pravidla venkovní reklamy. Pro Prahu to znamená vysvobození z nevkusného ověšování fasád budov, které tím jsou degradovány na pouhé reklamní nosiče,“ radovali se 1. října na Facebooku zástupci Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR).

Dva a půl měsíce poté, co zákaz začal platit, však některé mega reklamy visí na domech dál. Provozovatelé plachet je odmítají sundat. Vadí jim například, že město skrze nařízení postihuje jen část trhu. Billboardů se omezení totiž netýká. „Firmy, které jsou členy našeho sdružení, budou reklamní plochy provozovat i po začátku účinnosti vyhlášky. A to až do doby, dokud k celé věci nedají konečné stanovisko Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a Evropská komise,“ uvedl na konci září pro Seznam Zprávy Jan Soušek, předseda Sdružení českých firem venkovní reklamy a spolumajitel společnosti Super poster, která plachty provozuje.

Snaha dál vydělávat
Podle zástupů města je ale vyhláška platná a její platnost není žádným úřadem zpochybněna. „Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ani Evropská komise s Prahou nezačaly žádné správní řízení – jen poslaly nějaké dotazy, protože mají povinnost šetřit stížnost, kterou podali provozovatelé reklamních plachet,“ uvedla pro Metro magistrátní koordinátorka pro vizuální smog Kristýna Drápalová. „I kdyby správní řízení začalo, ani to nebude znamenat, že vyhláška přestane platit. To, že reklamy nebyly odstraněny, je čistě snaha podnikatelů na reklamě co nejdéle vydělávat,“ dodala.

Křižovatka Nádražní a Vltavské před vyhláškou

Příkladem, kde plachty dál visí, je Smíchov. Mimochodem, právě fotka z křižovatky Nádražní a Vltavské doprovázela facebookový příspěvek, v kterém IPR oznamoval konec reklamních plachet. Dnes už na tomto konkrétním místě obří reklamy nenajdete. O tři domy dál ale komerční plachta stále visí. Ještě větším paradoxem je dům západně od křižovatky. Na jeho fasádě je reklama roky. V listopadu z něj na chvíli zmizela. Před několika dny na ni však společnost Super poster opět plachtu nainstalovala. „Pokračujeme v pronájmu našich ploch jako doposud. Z informací, které máme, věříme, že jak vzhledem k porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže, tak k poskytování nedovolené podpory orgánem státní správy bude vyhláška zrušena. A předpokládáme, že se tak stane v nejbližších týdnech či měsících,“ stojí v prohlášení, které sdružení vydalo v polovině října.

Mural versus plachta
Prostor na Knížecí je zajímavý ještě z jednoho pohledu. Zdejší fasády, které dříve pokrývaly buď reklamní plachty, nebo jiné komerční nosiče, jsou dnes ozdobeny muraly. Velkoformátových maleb tu za poslední zhruba rok vzniklo hned pět. Dvě jsou reklamou na sázkovou kancelář, jiná připomíná založení Visegrádské skupiny. Na zmiňované křižovatce Nádražní a Vltavské zase najdete malbu, která má za cíl upozornit na téma genderové nerovnosti, zároveň je na ní symbol a název módní společnosti. Hned vedle uvidíte fasádu, která poutá nedaleký obchod s drony.

Křižovatka Nádražní a Vltavské dnes. Jiný úhel. Bez plachet a s muraly. Na budově vpravo reklamní plachta zůstala.

Deník Metro se proto zajímal, zda se město nebojí, že podobných komerčních maleb bude i v památkové zóně vznikat nyní víc. Podle koordinátorky pro vizuální smog město reklamní muraly považuje za výrazně méně problematické než reklamní plachty. „Mural můžete umístit jen na slepé štítové stěny, ne na fasádu přes okna a uměleckořemeslné prvky průčelí. Zadruhé má malovaná reklama v Praze tradici, hojně se využívala již v předválečné a meziválečné době. A za třetí, na rozdíl od plachet, které – ač je to absurdní – mohly být do schválení naší vyhlášky kdekoli umisťovány bez povolení, musí mural před umístěním schválit památkáři. Existuje tedy způsob, jak posoudit vhodnost jejich umístění a ohlídat kvalitu. To u plachet není,“ vysvětlila Drápalová. 

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek