metro.cz

PID nebo PRD? Rozpoutali rebelii zaměstnanci pražského magistrátu?

  5:21
Odstraňování samolepek už dopravní podnik stálo 30 tisíc korun.
Samolepka parodující logo PID. | foto: Metro.cz

„Jsme zaměstnanci magistrátu, kteří zásadně nesouhlasí se způsobem soutěže a výběru nového vizuálu Pražské integrované dopravy. Snažíme se zvýšit povědomí veřejnosti o této kauze. Jsou to právě Pražané, kteří tuto účelovou soutěž a každý nový nátěr nebo novou samolepku platí ze svých daní,“ píše se na webu pid-prd.cz. Na něj odkazují samolepky s nápisem „PRD“, které se v minulých týdnech začaly objevovat na zastávkách městské hromadné dopravy. „PRD“ má být parodií na logo Pražské integrované dopravy (PID).

Kolem anonymní iniciativy visí řada otázníků. Například šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz Ondřej Matěj Hrubeš tvrdí, že za akcí rozhodně nestojí zaměstnanci magistrátu. „Měla by čtyřicetiletá úřednice nebo padesátiletý úředník magistrátu zapotřebí lézt na zastávkovým označník a lepit na něj samolepku? Celá akce připomíná svým rukopisem šotouše z Metrobusu. Například Tomáš Kareis a Daniel Černý při prezentaci první tramvaje v novém vizuálu PID předstoupili před novináře stexty ‚PIČ‘ a ‚Sch(w)einherrovu prasárnu v Praze nechci‘,“ napsal nedávno Hrubeš na svém webu.

Deník Metro zmiňovaný článek iniciativě poslal a poprosil ji o komentář. „Ondřej Matěj Hrubeš bohužel nový nátěr chválí, kde je to možné, takže není divu, že se snaží položit i naši iniciativu, a to všemi politickými způsoby. Jeho přístup nechápeme, v ostatních kauzách se nebojí postavit proti současnému korupčnímu magistrátu, ale v tomto netransparentním řešení ji plně podporuje,“ reagoval tým Pid-prd.

Deník Metro zároveň zajímalo, proč nechtějí autoři iniciativy zveřejnit svoji identitu. „Zvolili jsme anonymní protest, protože si z naší pozice nemůžeme jiný dovolit. Náš názor je na magistrátu zakázán a pan náměstek Adam Scheinherr chce mít podchycené všechny veřejné i interní protesty. V tomto tématu zde neexistuje diskuse. Zároveň vidíme, že jiné iniciativy nejsou úspěšné, takže je chceme podpořit alespoň takto,“ odepsal redakci tým Pid-prd.

S prosbou o komentář iniciativy se deník Metro obrátil na radního Adama Scheinherra. Na otázky zaslané minulý týden e-mailem ale ani po urgencích nereagoval.

Redakce oslovila také organizátora pražské hromadné dopravy (Ropid). Organizace slovy svého mluvčího Filipa Drápala rezolutně odmítla, že by se při výběru loga a designu postupovalo netransparentně. „Pět vyzvaných studií bylo vybráno na základě doporučení renomované agentury Czechdesign a ve spolupráci se zástupci závislé i nezávislé části poroty, která z těchto pěti soutěžících vybrala dva postupující a následně vítěze. Vše bylo realizováno zcela v souladu s platnou legislativou,“ uvedl pro deník Metro Drápal. „Tato změna nevyvolává kromě jednorázových nákladů na soutěž a vytvoření nového manuálu žádné další vícenáklady – novým vzhledem jsou a budou opatřována pouze nová vozidla nebo taková, kde by stejně bylo nutné nějakou celolakovou nebo celopolepovou změnu realizovat. Snaha Prahy a Středočeského kraje o sjednocení vizuální podoby celého systému a vtisknutí moderní tváře veřejné dopravě je něco, co se tu dosud nepodařilo a co je logickým vyústěním snahy o co nejkvalitnější systém veřejné dopravy,“ dodal Drápal.

Ropid nové grafické řešení podoby dopravních prostředků a kompletní vizuální identity integrované veřejné dopravy Prahy a Středočeského kraje představil loni. V novém designu mají být dodávána všechna další nově pořizovaná vozidla nebo vozy, které projdou modernizací či velkou opravou. Nové grafické řešení se netýká například ikonické tramvaje T3.

Celá kauza má ještě jednu rovinu. Podle mluvčí dopravního podniku Anety Řehkové výjezdy kvůli odstranění samolepek už podnik vyšly na 30 tisíc korun. „Tento nelegální výlep jsme zaznamenali na zhruba 280 zastávkových označnících,“ uvedla pro server iDNES.cz Řehková. Dopravní podnik samolepky odstraňuje průběžně.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek