Čísla z Vídně
Podíl černých pasažérů ve vídeňské MHD je podle zástupců místního magistrátu relativně nízký. Revizoři dopravního podniku Wiener Linien chytili při třech milionech kontrol v uplynulém roce zmiňovaných 2,7 procenta neoprávněných cestujících. „Přirážka činí až 115 eur (asi 2812 korun, pozn. redakce) a Vídeň ji s nadsázkou označuje jako nejdražší prémiový lístek. Ve stanicích a dopravních prostředcích vídeňské MHD se denně pohybuje až stovka revizorů,“ říká pro deník Metro mediální zástupce Zahraniční kanceláře města Vídně Martin Landa.
V předchozích letech se podíl pasažérů bez platné jízdenky v rakouské metropoli pohyboval mezi 1,9 a dvěma procenty. Vídeňané se tak, co se přepravní morálky týče, o něco zhoršili. „Za rok 2021 zkontrolovali revizoři kolem tří milionů cestujících, o rok dříve to bylo 3,2 milionu. Podobně jako v roce 2020 se i nyní revizoři kvůli koronaviru zaměřovali spíše na individuální kontroly,“ dodává pro Metro Landa.
Černí pasažéři musí ve Vídni počítat s okamžitou pokutou ve výši 105 eur. Zmiňovaných 115 eur platí při pozdější platbě. „Denními kontrolami se staráme o to, aby systém veřejné dopravy zůstal spravedlivý. Proto každému, koho odhalíme bez jízdenky, vystavíme náš s odstupem nejdražší lístek: jednorázovou prémiovou jízdu za 105 eur,“ vysvětluje ředitelka Wiener Linien Alexandra Reinagl.
Ukázněná Praha
Ač si to někteří lidé nemyslí, Pražané mají v oblasti ježdění na černo řadu let výbornou morálku a neplatičů je minimum. V covidovém roce 2020 proto dle statistik pracovníci přepravní kontroly uložili více než 204 tisíc pokut. O rok dříve, v roce 2019, jich bylo o sedmnáct procent více, celkem téměř čtvrt milionu, přičemž revizoři zkontrolovali celkem 6,8 milionu cestujících.
„Pro představu, v roce 2019 jsme v průměru každý pracovní den jen v metru přepravili 1,2 milionu cestujících,“ vzpomínal loni na podzim vedoucí revizorů v metropoli Pavel Kurka. V loňském roce chytli revizoři podle mluvčí pražského dopravního podniku Anety Řehkové při činu přesně 219 607 cestujících. Z toho přesně 81 459 cestujících se rozhodlo pokutu zaplatit na místě.
„Revizoři dopravního podniku ročně zkontrolují řádově miliony cestujících, například v roce 2019 jich bylo téměř sedm milionů. Bez jízdenky revizoři přistihnou pouze zhruba tři až čtyři procenta ze zkontrolovaných cestujících. Nicméně odhadujeme, že bez jízdenky jezdí v pražské MHD asi sedm procent lidí,“ svěřila deníku Metro Řehková.
V srpnu loňského roku došlo ke změně ceny krátkodobých jízdenek, a to směrem nahoru. Zdražily také pokuty. Částka 1500 korun je základní přirážka, tedy pokuta, při přepravě cestujícího bez platného jízdního dokladu, která se snižuje na tisíc korun, když je zaplacena na místě kontroly nebo nejpozději patnáctý kalendářní den ode dne kontroly v doplatkové pokladně či on-line.
Porovnání
Podle Wiener Linien patří vídeňští cestující k těm nejčestnějším v Evropě a místní MHD zároveň v mezinárodním srovnání patří mezi nejlepší nabídky v poměru ceny a kvality. Jako srovnání uvádí dopravní podnik Berlín se třemi procenty černých pasažérů, Hamburk a Frankfurt s pěti a Paříž s deseti. Pokud pomineme fakt, že dopravní podniky jednotlivých měst přepravují ročně různé množství cestujících, vychází ze srovnávačky Praha se svými zhruba čtyřmi procenty jako jedna z nejukázněnějších metropolí.