metro.cz

Nabídka veřejné dopravy pro handicapované se rozšiřuje. Mikrobusy mohou i za Prahu

  10:01
Roční náklady na zajištění bezbariérové dopravy pro vozíčkáře činí zhruba 60 milionů korun.
Modrý mikrobus pro cestující se sníženou pohyblivostí. | foto: ROPID

Jsou modré, vzadu mají plošinu pro invalidní vozíčky a po předchozím objednání dopravují handicapované cestující za sedmdesát korun. Činí tak pouze v rámci území hlavního města. Toto tvrzení vztahující se k mikrobusům ve správě pražského organizátora hromadné dopravy Ropid přestalo platit začátkem tohoto roku. Nově totiž mohou tyto prostředky i za hranice metropole.

„Podařilo se vyjednat použití této služby také pro obyvatele Středočeského kraje v bezprostředním okolí Prahy. Nově budou moci tuto službu v příměstských obcích použít i obyvatelé Středočeského kraje s bydlištěm v obcích ležících v prvním vnějším tarifním pásmu. Handicapovaní se tak svezou do hlavního města speciálním mikrobusem třeba z Říčan, Jesenice, Černošic nebo z Hostivice,“ říká pro deník Metro mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Mikrobusy určené pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace, držitelů průkazů ZTP a ZTP/P s trvalým pobytem v Praze začalo hlavní město provozovat loni na jaře. Protože ji ale od 1. ledna letošního roku budou nově provozovat dva noví poskytovatelé, využil to Ropid jako příležitost tuto službu rozšířit.

„Musíme se snažit, aby hranice mezi oběma regiony nebyla bariérou, ale spojnicí. Pro mnoho rodin, ve kterých žije dítě či dospělý s postižením, je to velká pomoc. Možnost dovozu dítěte do školy či stacionáře umožní například rodiči chodit alespoň na částečný úvazek do zaměstnání nebo pečovat o další sourozence. Nejde ale jen o úsporu času. Jistota fungující služby, na kterou se mohou spolehnout, napomůže i duševní kondici pečujících, kteří jsou často opatrováním velmi vyčerpáni,“ dodává radní pro oblast sociální politiky a zdravotnictví Milena Johnová.

Takzvaná Bezba doprava, jak se přepravě mikrobusy pro handicapované také říká, stojí hlavní město ročně necelých šedesát milionů korun. Podle zjištění deníku Metro je o rozšířenou službu značný zájem. Ve středu, ze které má Ropid nejčerstvější ucelená čísla, se uskutečnilo 194 speciálních jízd se 113 zákazníky.

„Celkem máme ke dnešnímu datu registrováno přes pět set zákazníků. Osmdesát osm procent z nich je z Prahy, průměrný věk je kolem padesátky. Nejstaršímu klientovi je 97let,“ upřesňuje pro deník Metro Drápal.

Dopravci Vega Tour a Lutan v současné době provozují na území Prahy a Středočeského kraje 35 speciálně upravených vozidel. Ta obsluhuje personál speciálně vyškolený pro tuto činnost. Z těchto vozidel je pak 25 mikrobusů určených pro přepravu tří až čtyř cestujících. Deset slouží pro přepravu jednoho pasažéra.

„Každé vozidlo musí umožňovat přepravu alespoň jednoho klienta na vozíku, a to jak elektrického, tak mechanického,“ doplňuje Drápal. Dopravu je možné objednat prostřednictvím formuláře na webu bezba.cz či e-mailem bezbadoprava@ropid.cz, případně telefonicky na čísle 234704 572.

Na území metropole fungují také pravidelné autobusové linky pro tělesně postižené. Ty jsou označovány kombinací symbolu invalidního vozíku, čísla 1 a písmenem H. Praha tyto spoje v minulosti rušila s tím, že nejsou vytížené. Stejnou službu plní nízkopodlažní busy. Na nátlak bezbariérové komise a sdružení vozíčkářů se však linka opět do ulic vrátila. A to i přesto, že Ropid vychází přeprava jednoho vozíčkáře na této lince průměrně na 900 korun.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek