Většina řidičů, co někdy využili některé z pražských nehlídaných parkovišť v režimu P+R, to dobře zná. Když sem přijedete například později dopoledne, není vždy jednoduché najít ještě nějaké volné místo. Řidiči tak obvykle řeší jednoduché dilema – buďto dají auto jinam a patrně za to budou muset zaplatit, nebo zariskují a nechají vozidlo na příslušném P+R zaparkované tak trochu netradičně.
Drzost vyhrává
Parkoviště P+R využívají především přespolní řidiči, kteří se do hlavního města vydávají jen občas. Nebo se nechtějí jednoduše ocitnout v roli předplatitele, jenž musí za parkování v ulicích utratit nemalé částky. Raději proto vůz nechají dál od širšího centra.
Jenže jde-li o P+R, které je nehlídané, může to být trochu punk. „Na parkovišti Kotlářka to v podstatě můžete postavit, jak chcete a na jak dlouho chcete. Neřeší se to tu vůbec. Dalším příkladem je také P+R v Braníku, kde parkuji v poslední době každý den. Tady vozidla řidiči nechají stát v podstatě kdekoli. Čára nečára,“ říká deníku Metro čtenář Jaroslav, který si nepřál uvést celé jméno.
P+R Černý most
|
Deník Metro si vyrazil situaci na některých nehlídaných parkovištích v režimu park and ride prohlédnout. V případě Běchovic, Troji či Nových Butovic neshledal nic neobvyklého. Parkoviště byla dopoledne plná jen částečně a řidiči tu parkovali povětšinou zcela podle předpisů. V Braníku jsme ale seznali, že zde skutečně vládne volnější režim.
„Vidíte, že je tu plno. Tak jsem auto holt zaparkoval přes zebru. Nikomu nepřekážím ani neubližuju. Takhle to tu prostě chodí,“ svěřil nám jeden z řidičů, který z kvapně zaparkovaného auta pospíchal na nedalekou tramvajovou zastávku Nádraží Braník.
Botičku tu nedostanete
Praha provozuje celkem dvacet parkovišť P+R. Nehlídaných je celkem šest. Deník Metro oslovil pražské strážníky s dotazem, zda stání na těchto plochách řeší v rámci své hlídkové činnosti. Podle jejich mluvčí Ireny Seifertové zde však muži zákona zasahují minimálně.
„Systémově se této problematice nevěnujeme. Jedná se vlastně o uzavřené parkoviště ve správě, pokud by obsluha či správce přivolali strážníky k řešení jakéhokoli přestupkového jednání, a to nejen dopravu, ale třeba i majetek, občanské soužití, veřejný pořádek, strážníci by v souladu s platnou legislativou zakročili a případné protiprávní jednání řešili. Nemám ale informaci o tom, že by k něčemu takovému docházelo,“ vysvětluje pro Metro Seifertová.
Neparkovat jako prase
Když se člověk postaví na nehlídaném P+R trochu netradičně, ale zároveň nebude parkovat jako prase, nikdo ho za to nebude moc prudit. Taková je podle řidičů, se kterými deník Metro hovořil, běžná praxe. Pokud motoristé parkují tak, jak mají, a neblokují třeba místa pro invalidy, nikdo je za stání na slepém místě přes čáry v prvních hodinách nepopotahuje. Tato slova částečně potvrzuje i Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikací(TSK), jež má plochy na starosti.
„Bezobslužná záchytná parkoviště poskytují parkování zdarma a podle platného provozního řádu, který ukládá řidičům povinnost dodržovat maximální dobu stání dvanáct hodin a stát pouze na vymezených parkovacích místech. TSK ve spolupráci s magistrátem vykonává kontrolní činnost zaměřenou na dodržování platných pravidel. Řidiče, kteří parkují v rozporu s provozním řádem v odkazu na práva a povinnosti uživatele, obvykle vyrozumíváme upozorněním na boční sklo řidiče,“ vysvětluje pro deník Metro Lišková.
V případě, že majitel vozidla neuposlechne výzvu, žádá TSK o odtah. „Kontroly probíhají na denní bázi a probíhá to tak, že když tam auto stojí déle než dva dny, lepíme výzvu, a pokud uživatel nezareaguje, přistupuje se k odtahu,“ dodává Lišková, podle níž bývá takto měsíčně odtažena ze všech pražských P+R minimálně desítka automobilů.
Prázdné Běchovice, plné Holešovice
Kapacita většiny P+R v hlavním městě bývá podle statistik TSK denně naplněna. Deník Metro se na několik parkovišť určených pro přespolní opakovaně vypravoval i v minulosti. Dle našich zjištění byla vždy poloprázdná, zejména P+R na Kotlářce, vyloženě prázdnotou vždy zelo stání u vlakové zastávky Praha-Běchovice střed. Celkem 64 míst, která tu TSK zbudovala v roce 2019, dodnes „voní novotou“. Místní i přespolní totiž vozy raději nechávají o jednu vlakovou zastávku dál – v Praze-Klánovicích.
Prudké zvýšení cen
|
Přesně opačný problém a samostatnou kapitolou jsou stání P+R v Praze-Holešovicích. Parkoviště vedle metra, autobusového nádraží a stejnojmenné zastávky tramvaje – Nádraží Holešovice – je totiž určeno pouze pro 85 aut. Nachází se totiž na původním protipovodňovém dvoře v Jankovcově ulici a při budování TSK musela pracovat s omezeným prostorem. I zde proto občas zavládne punk.