metro.cz

Autobusy Arrivy jednu dobu řídili také lidé z kanceláře nebo dílen

  10:19
Snad každý Pražan se někdy svezl autobusem Arrivy. Jen na území Prahy zaměstnává druhý největší dopravce v metropoli okolo 650 lidí. Zatímco v jiných městech po republice Arriva čelí problémům s rušením spojů kvůli pozitivně testovaným řidičům, v Praze je to jinak. Podle generálního ředitele Arrivy Daniela Adamky nemají žádné komplikace přijít ani v budoucnu.
Daniela Adamky (vlevo) | foto: Arriva

„V Praze jsme největším soukromým dopravcem. Zajímavostí je, že zde kromě obvyklých linek zajišťujeme i smluvní dopravu pro některé podniky a obchodní centra a naše elektrobusy vozí i zaměstnance BB Centra,“ říká pro deník Metro Adamka.

Velkým tématem posledních měsíců je vykrývání řidičů v karanténě. Často je třeba situaci řešit na poslední chvíli.
V této covidové době jsou řidiči, stejně jako zdravotníci, prodavačky a vlastně i řada dalších oborů v první linii, pokud tomu tak budeme říkat, společnost by v současnosti už nemohla fungovat ani bez odvozu odpadu. Doprava se vlastně nikdy nezastavila, i když jsme v předchozích letech jezdili v prodloužených intervalech a spojů o něco ubylo. Letošní rok byl zatím jiný, doprava se nijak zásadně neomezovala, protože děti chodily do škol, a řekl bych, že jsme se naučili s covidem víc žít, a proto bylo škrtů v dopravě daleko méně. To nám ale při letošní vysoké nemocnosti komplikovalo život, nakonec jsme se s tím ale dokázali poprat. Velké díky za obrovské nasazení patří našim řidičům, dispečerům a třeba i mechanikům v dílnách, vlastně všem zaměstnancům. Všichni pracovali nad rámec povinností, aby doprava fungovala, i když bylo hodně kolegů nemocných a nebylo to jednoduché.

Kolik nemocných řidičů jste zhruba řešili?
Mnoho záchytů s pozitivními testy jsme neměli, řekl bych, že naši zaměstnanci jsou zodpovědní, a pokud jim nebylo dobře, zůstali prostě doma. Pár případů bylo, ale za pozitivního řidiče zaskočila náhrada, aby se cestující dostali tam, kam potřebovali. U volantů tak pomáhali kromě brigádníků třeba i zaměstnanci z kanceláří nebo dílen, kteří mají odpovídající řidičský průkaz.

Problémy

  • Autobusy nevyjely, došli řidiči. Zhruba třicet spojů musel dopravce zrušit v polovině ledna na Havlíčkobrodsku.
  • Stav nouze trval celý den. Následující den poté nevyjely autobusy na Světelsku, Chotěbořsku ani Havlíčkobrodsku. Podle společnosti Arriva situace vznikla z personálních důvodů. Řidiči byli nemocní. Společnost se písemně omluvila obcím, cestujícím pak prostřednictvím sociálních sítí a médií.
  • Arriva se neomlouvala poprvé. V roce 2019 zvolil dopravce neobvyklý způsob, jak se kát za nepovedený start provozu na dotovaných železničních linkách. Za častá dlouhá zpoždění, odřeknuté spoje, přesedání do náhradních autobusů nebo komplikace při prodeji jízdenek se Arriva omluvila v otevřeném dopise, který zveřejnila na svém webu. Problémy začaly vznikat poté, co dopravce převzal provoz některých rychlíkových linek a také osobních vlaků na Zlínsku a Liberecku.  
  • Arriva odříkala desítky spojů také v roce 2020. Tehdy šlo v Plzeňském kraji o autobusy. Důvod byl ten, že dopravci chyběli zaměstnanci.

Řidiči uklízejí vaše autobusy několikrát denně. Jak úklid probíhá?
Je-li to možné kvůli času, naši řidiči autobus prochází a kontrolují třeba i to, jestli v něm cestující něco nezapomněli. Často se totiž hledají mobily, peněženky nebo i například zapomenuté tašky a čepice. Úklid samotný pak probíhá na několika úrovních. Řidiči zametají podlahu, vytírají, omývají madla, větší a kompletní očisty se dělají v garážích, kde je k tomu potřebné zázemí. V létě jde třeba také o čištění sedaček, protože lépe schnou. Řada z nich je politá nápoji, což nás vždycky nejvíc mrzí v případě úplně nových autobusů, ale snažíme se je co nejrychleji vyčistit.

A co venkovní očista?
Podle míry znečištění projíždí autobus i několikrát týdně naší myčkou. Během covidu jsme také nakoupili čtyřicítku ozonérů, které také ke kompletní očistě autobusů používáme.

Jako dopravce v rámci Pražské integrované dopravy (PID) musíte dodržovat standardy, které vám určí organizátor pražské dopravy Ropid. Popsal byste, které to jsou?
Autobusy nakupujeme podle požadavků objednavatelů, ale také našich vlastních standardů. V současnosti už je naprosto normální, že se pořizují pouze klimatizované a nízkopodlažní autobusy. Splňovat musíme u nově nakupovaných autobusů také barevné provedení, rozmístění signalizačních tlačítek, informačního systému nebo třeba i schránek na informace pro cestující. Velký důraz se začíná dávat také na ekologii. Před dvěma týdny jsme nasadili na městské linky číslo 146, 155, 163, 208 a 209 hybridní autobusy. Jejich elektromotor vyrábí elektřinu, která se ukládá do kondenzátorů umístěných na střeše, nahrazují klasické baterie. Elektromotor tak pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdu. Cestující je poznají podle zvláštních nástavců na střeše, kde se baterie a další pomocí zařízení ukrývají.

Dochází někdy k situacím, že s organizátorem dopravy nesouhlasíte?
Umíme se dohodnout. To je důležité, protože sto lidí má sto názorů – ať už na jízdní řád, práci řidiče, nebo autobus. Jsem ale rád, že se naši projektanti umí s organizátory domluvit a najít řešení.

Patříte mezi dopravce, kteří si pochvalují zvyšující se počty bus pruhů?
Jsem rád, že se řeší preference autobusů a vznikají vyhrazené pruhy pro ně. Jedině tak můžeme přilákat do autobusů a vlastně celého systému veřejné dopravy víc cestujících a ulevit tím přetíženým silnicím a životnímu prostředí. To je podle mého důležité a chci, aby se preferované pruhy rozvíjely také na dalších místech, kde je to potřeba.

Jaké máte vztahy s ostatními dopravci, kteří v hlavním městě působí? Který dopravce je podle vás nejspolehlivější a proč?
Podle mého je úplně jedno, jestli je někdo modrý, žlutý, nebo červený, máme totiž jediný cíl a tím je rychlá a efektivní veřejná doprava. Spolupracujeme třeba v tom, aby doprava zrychlovala a bylo třeba zjednodušeno odbavení cestujících na příměstských linkách a řidič nemusel mít takové znalosti.

Hodně se řeší spojení pražské hromadné dopravy a Středočeského kraje. Vyvíjí se podle vás takzvaná integrace adekvátně?
Integrace ve Středočeském kraji míří do finále a pro všechny jeho části budou platit stejné podmínky a tarify. Také pro nás je to nakonec jednodušší, protože vše by mělo být víceméně stejné, i když jsou regiony v kraji hodně rozdílné. Co je možné v Praze, nemusí fungovat v Mladé Boleslavi nebo u Kutné Hory a obráceně, každý region je něčím zvláštní a na to se musí při plánování dopravy také pamatovat.

Kdy se do PID začlení poslední vaše linky, které pendlují mezi Prahou a okolím Příbrami?
Poslední část našich linek na Příbramsku bude zaintegrována do PID v polovině června – tím bude Arriva v Praze a ve středních Čechách jezdit jen v tomto systému.

Před třemi lety jste výrazně proměnili vaše uniformy. Jsou podle vás stejnokroje důležité?
Ano. Chtěli jsme, aby se zaměstnanci cítili dobře, rádi ho nosili a byl moderním doplňkem ať už jde o střih, použité materiály, nebo barevné provedení.

Prosíme odbavte se

  • Řidiči musí mít například při prodeji lístků vždy nasazený respirátor. Při jízdě si ho ale mohou kdykoli sundat.
  • Organizátor dopravy Ropid již řadu let úkony v rámci odbavení standardizuje, aby vypadaly u všech dopravců stejně. Podrobné pokyny má Ropid na svém webu PID.cz, a to včetně detailů, jak například ukazovat řidiči fotografii na průkazce či jak přikládat čipovou kartu ke čtečce. 
  • Ropid má dokonce na svém webu uvedeny i příklady frází, jak si u řidiče nejlépe objednat cílovou zastávku, a tedy i odpovídající jízdenku: „Dobrý den, prosím jednou Mníšek (pod Brdy), náměstí.“ „Dobrý den, prosím jednou za padesát.“ „Dobrý den, prosím jednu pětipásmovou jízdenku.“
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek