metro.cz

V druhém čtvrtletí bude barrandovská čerpací stanice na vodík hotová, říká šéf automobilky

  5:21
Pražská hromadná doprava jezdí doposud takřka výhradně na naftu. Na plyn se v metropoli nejezdilo nikdy, s elektrobusy se jako s perspektivním řešením počítá teprve krátce a teprve zahajují testovací provoz. Před pár dny ale magistrát posvětil plán vydat se ještě jinou cestou, a to testovat autobusy na vodík. První pražský vodíkový bus bude na lince 170 příští dva roky pendlovat mezi Barrandovem a Jižním Městem.

Další 1 fotografie v galerii
Martin Peleška, ředitel Toyota a Lexus ČR | foto: Metro.cz

„První dvě až tři čerpací stanice na vodík by se měly v tuzemsku otevřít letos, do dvou až tří let jich má být zhruba desítka. Až bude vytvořená alespoň tato minimální infrastruktura, bude možné na vodík po Česku běžně jezdit. Samozřejmě je to i otázkou přiměřené ceny tohoto paliva,“ říká pro deník Metro ředitel českých poboček automobilek Toyota a Lexus Martin Peleška. Ten má s vodíkovým pohonem své zkušenosti. Prvně jmenovaná automobilová firma, kterou řídí, totiž začala prodávat auto na vodík již v loňském roce.

Je autobus, který jezdí na vodíkový pohon, dobrý nápad?
Rozhodně ano, už jen proto, že provoz takového autobusu je zcela bezemisní. Vodíkové autobusy již v běžném provozu fungují v Japonsku nebo v Evropě v Portugalsku. Z hlediska logistiky je právě autobusová doprava velice vhodná pro uplatnění vodíkové technologie, protože autobusy se ve městě pohybují stále na stejných trasách, mohou vždy natankovat na jednom místě, ze kterého vyjíždějí a zase se do něj vracejí. V druhém čtvrtletí by již v Praze na Barrandově měla být čerpací stanice na vodík, což je další krok k bezemisní městské dopravě.

Vaše Toyota Mirai využívá vodík k výrobě elektřiny a produkuje pouze čistou vodu. Můžete laicky popsat čtenářům, jak to přesně funguje?
Samotné tankování plynného vodíku do nádrží ve vozidle funguje prostřednictvím plnicího ventilu pod vysokým tlakem několika stovek barů. Čistý vodík z nádrží se za provozu slučuje s kyslíkem nasávaným kompresory a během chemické reakce v palivovém článku vzniká elektrická energie k pohonu elektromotorů a jako jediný odpad pak z výfuku odchází čistá voda.

V čem jsou vozy na vodík lepší než elektromobily?
Je to především rychlost tankování, která je srovnatelná s konvenčními palivy. Dojezd vodíkových vozů je také podobný jako u aut na benzin či naftu, u elektromobilů je to zatím o třetinu až polovinu méně. Postupně se navíc očekává, že vodík bude levnější než elektřina.

Jak dlouho jste vůz testovali? Není 24 měsíců na test autobusu v pražských ulicích příliš krátká doba?
Náš vodíkový vůz jsme před uvedením do komerčního provozu testovali několik let, včetně rozsáhlých bezpečnostních testů. To ale bylo dáno  především tím, že šlo o první sériový vůz, a nebylo možné příliš čerpat zkušenosti od jiných výrobců. V případě autobusu jde tedy již o prověřenou technologii, nicméně je ji potřeba vyhodnotit v rámci specifik provozu daného města s cestujícími.

Praha vodíková. Brno chce busy také, Vídeň je už má

  • S ohledem na zatím velmi vysoké investiční i provozní náklady vodíkových autobusů, technické limity i dosud nedořešené legislativní podmínky plánuje dopravní podnik provozovat pouze linku 170, a to mezi zastávkami Pražská čtvrť a Jižní Město.
  • Základními kritérii pro výběr linky byla její čtyřicetikilometrová délka, kopcovitý profil typický pro řadu pražských autobusových linek a v neposlední řadě vedení trasy v blízkosti připravované první veřejné vodíkové plnicí stanice v ulici K Barrandovu. Domovskou garáží vozidla bude Kačerov, plnění vodíku bude probíhat během některé z provozních přestávek přejezdem z konečné zastávky Pražská čtvrť.
  • Provoz linky má vyjít na zhruba dva miliony korun ročně oproti běžnému autobusu. „Během dvou let zjistíme, jestli současná vysoká cena za tuto technologii bude stát za tichý a bezemisní provoz. V rámci testování budeme každopádně platit pouze náklady spojené s jeho provozem, nikoliv ty pořizovací,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
  • Zatímco v tuzemském hlavním městě byly autobusy v městské hromadné dopravě na vodíkový pohon zatím hudbou budoucnosti, u našich rakouských sousedů tomu tak není. 
  • Vídeň slavnostně otevřela první městskou čerpací stanici na vodík a začala s testovacím provozem svého vodíkového prototypu již loni. Do roku 2024 chce rakouská metropole pořídit celkem deset podobných autobusů.
  • Vůz na vodíkový pohon by se měl v průběhu letošního roku objevit i v ulicích Brna. I zde vzniká benzinka, kde půjde toto alternativní palivo čerpat. Třetí ještě stavějí v Litvínově. Dopravní podnik města Ústí nad Labem chce pak autobusy na vodík zavést do dvou let. 
  • Není bez zajímavosti, že firma Unipetrol plánuje zahájení veřejné zakázky na výběr dodavatele a následné zbudování ještě dalších dvou čerpaček na vodík. A to v Plzni na Nepomucké ulici a v Praze na dálnici D10 ve směru na Mladou Boleslav.
  • První autobus na vodíkový pohon začal jezdit ve středočeských Neratovicích, a to již v roce 2009. Vozidlo unikátně kombinovalo tři druhy pohonu, aby mělo co nejmenší spotřebu zatím drahého vodíku. 

Mají v hlavním městě auta na vodík nějakou výhodu? Například stání zdarma či podobné výhody?
Ano, parkování zdarma na modrých zónách stejně jako elektromobily. Až budou vytvořené bezemisní zóny v centrech měst, tak vodíkové vozy do nich budou moci jezdit.

Jaký je váš názor na to, že jsou auta na vodík tišší, a tedy i více smrtící pro ty, co je neslyší, a vlezou jim omylem pod kola?
Ty vozy ze své podstaty tišší jsou, a to se týká i elektromobilů nebo hybridů, pokud jsou v elektrickém režimu. Ale při nízkých rychlostech musejí dle evropské legislativy právě z těchto důvodů vydávat výstražný uměle vytvořený zvuk, jde o takzvaný systém AVAS.

Kdy se podle vás bude jezdit v Česku na vodík plošně? Dožijeme se toho?
Myslím si, že v druhé polovině dekády tady bude dostatečně hustá infrastruktura čerpacích stanic, aby se vodík stal plnohodnotným typem paliva, nicméně která ekologická technologie nakonec převáží, bude záležet na mnoha faktorech.

Jaké faktory to například jsou?
Mimo jiné to záleží na podpoře státu, na ochotě výrobců dodat na trh dostatečně pestrou nabídku vodíkových vozů a podobně.

Vy se v Toyotě přikláníte kam? Je to koneckonců přece i otázka byznysu.
My zastáváme názor, že důležité je nabízet všechny druhy pohonů, protože každý se hodí pro jinou situaci, prostředí a způsob užívání, o čemž si rozhodne sám zákazník.

Kolem alternativních pohonů koluje řada mýtů. Pojďme společně jeden vyvrátit. Existuje nějaké momentální usnesení, do kdy se budeme muset zbavit aut na konvenční paliva, jako je benzin a nafta?
Žádné momentální usnesení nám ani nikomu jinému nevelí zbavovat se vozů na benzin či naftu, nicméně po roce 2035 si je zřejmě už nekoupíme.

Proč?
Důvodem jsou stále přísnější pravidla pro množství emisí, které nové vozy mohou produkovat. Od určité hodnoty se do nich zkrátka nelze se spalovacím motorem vejít.

Takže nebudu moct se starším typem vozu vůbec vyjet do provozu?
Automobily na konvenční paliva pak budou postupně stárnout a budou zřejmě také vytlačované zákazy, třeba z center měst a podobně.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek