metro.cz

Další 1 fotografie v galerii
Současná uniforma dopravního podniku PETR HEJNA, DPP | foto: PETR HEJNA, DPP

Stop polyesteru! Po 30 letech se mění stejnokroj dopraváků

  5:10
Do podoby stejnokrojů promluví i držitel Oscara. Stávající uniformy byly navrženy před třiceti lety.

Oděvy zaměstnanců pražských dopravců jsou téma, které nenechává v létě doslova chladným zejména řidiče. Někteří si totiž v horkých dnech stěžují na umělá vlákna á la polyester, ze kterých jsou ušity jejich uniformy. Jiní jsou naopak rádi, že nemusejí vymýšlet, co na sebe.

Nový šatník!
Dopravní podnik se před několika dny rozhodl oživit šatník svých 6500 zaměstnanců a obléknout je do nového. Stávající stejnokroje totiž byly navrženy již skoro před třiceti lety, a proto je změna již namístě.

„Dopravní podnik chce v následujících letech vyměnit stávající stejnokroje za nové a moderní. Na design uniforem nyní běží veřejná tříkolová soutěž, jejíž první kolo má termín 7. června. Návrhy bude hodnotit porota, v jejíž odborné části zasedá i Theodor Pištěk, který získal Oscara za kostýmy pro Formanův film Amadeus a navrhoval uniformy pro Hradní stráž,“ říká pro deník Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Vedro je subjektivní
Vítěz by měl být znám do konce letošního roku. Za svůj návrh si může odnést celkovou odměnu až 610 tisíc korun. Největší pražský dopravce chce od designérů nejen návrh vzhledu, ale také použití moderních funkčních látek. „Doporučení právě i použitých materiálů je v první fázi klíčové. Pocit horka či zimy je spíše subjektivní, to je individuální u každého člověka. U nás to chodí tak, že pokud má zaměstnanec pocit diskomfortu, může vznést podnět na příslušnou komisi v dopravním podniku,“ vysvětluje pro deník Metro Řehková. Další způsob, jak mohou zaměstnanci doporučovat případné úpravy či doplnění kolekce, jsou dotazníky. „Každý zaměstnanec má možnost vyjádřit svůj názor,“ doplňuje Řehková.

Kompletní uniforma
Vítěz soutěže bude mít plné ruce práce. Základní výbavu dámského i pánského stejnokroje zaměstnance dopravního podniku totiž tvoří patnáct položek: oblekové kalhoty, košile s krátkým a dlouhým rukávem, svetr bez výložek s dlouhým rukávem a bez rukávu – oba s kapsičkou na tužku a bloček, kravata, spona, sako a univerzální nepromokavá bunda s vložkou. Dále pak polobotky, zimní boty s funkční membránou, letní a zimní stejnokrojová čepice, silné a tenké vysoké ponožky a šála. Dámskou uniformu kromě toho doplňuje ještě halenka s krátkým a dlouhým rukávem a šátek.  

„Součástí uniformy jsou také výběrové položky určené pro speciální skupiny zaměstnanců, jako například košile, halenka, pulovr či bunda s nárameníky a výložkami, například pro dispečery nebo pro konkrétní činnost či roční období. Například letní a zimní pracovní kalhoty, a to jak krátké, tak dlouhé, nebo obleková sukně pro dámy. Kompletní uniforma zaměstnance dopravního podniku tedy čítá celkem 47 položek,“ vyjmenovává Řehková.

Pokusní králíci

  • Dopravní podnik plánuje mít vybraný vítězný design nových uniforem do konce letošního roku. Na základě střihové dokumentace následně vysoutěží výrobu padesáti zkušebních sad nových stejnokrojů. Ty následně budou po dobu jednoho roku testovat vybraní zaměstnanci dopravního podniku. Tento test má započít na podzim příštího roku.

Arriva a Uher
I pro zaměstnance ostatních dopravců působících v hlavním městě platí pravidla dress codu. Kolekce výstrojních součástí, která obsahuje jak zimní, tak letní kousky, je bohatá také u druhého největšího pražského dopravce – Arrivy. Revoluci v oblékání zde měli těsně před začátkem pandemie. „Před třemi lety jsme naše uniformy výrazně proměnili. Chtěli jsme, aby se zaměstnanci ve stejnokroji cítili dobře, rádi ho nosili a byl moderním doplňkem, ať už jde o střih, použité materiály i barevné provedení,“ vzpomíná pro deník Metro mluvčí Arrivy Jan Holub s tím, že od té doby u nich nejoblíbenějším kouskem stejnokroje takzvané softshellky.

Řidiče příměstského autobusového dopravce Martin Uher zase nejčastěji zastihnete oblečené v modré polokošili, případně přes ni přehodí černou vestu. Podoba stejnokrojů se zde mění průběžně, bez kompletních změn šatníku. Obuv musejí mít řidiči vlastní.

Šik ve vlaku
Za jedny z nejhezčích bývají považovány uniformy zaměstnanců Českých drah. Podoba stejnokrojů vlakových čet se mírně měnila naposled před šesti lety. A to i přesto, že v roce 2019 začala Českým dráhám dodávat oblečení jiná společnost než doposud, firma Vestimentum.

U vybraných položek tehdy došlo na základě dotazníku mezi zaměstnanci k vylepšení komfortu užívání.

Šlo hlavně o to, nahradit používaná umělá vlákna přírodnějšími. Také saka se od té doby podle zástupců Drah šijí z odolnějšího materiálu. Dříve totiž žmolkovala, a to nejen na loktech.

Komentáře

zpět na článek