metro.cz

Vídeňáci určují moderní trendy, nyní popelaří na baterky

  13:35
Rakouská metropole rozšiřuje svou elektromobilní flotilu. Praha příliš nezaostává.
Vídeňský magistrát chce snížit emise. | foto: Zahraniční kancelář města VídněMetro.cz

Vozy se spalovacími motory ve Vídni pomalu, ale jistě končí. V souladu s přijatým klimatickým plánem již rakouská metropole, respektive její politické vedení, od roku 2025 vůbec nepočítá s nákupem vozů se spalovacími motory.

„Upřednostňovány budou elektroauta nebo jiné vozy s alternativním pohonem. Uhlíkové neutrality městského vozového parku chce vídeňská radnice dosáhnout nejpozději do 2040,“ říká pro deník Metro mediální zástupce Zahraniční kanceláře města Vídně Martin Landa.

Vídeňský vozový park tvoří v současnosti tři tisíce vozů, 125 z nich je na elektrický pohon, přičemž většinu tvoří osobní elektroauta, kterých je celkem 82. Zbytek elektromobilů tvoří nákladní auta nebo jiné speciální vozy.

„Poměr elektrovozů na celkovém počtu se má v budoucnosti výrazně zvyšovat i mezi občany. My budeme dělat při nákupu výjimky pouze tehdy, pokud neexistuje alternativa k vozu se spalovacím motorem. Což se v současnosti týká především speciálních vozů třeba na technické práce. Vídeň předpokládá, že se trh s elektrovozy během následujících tří let významně rozroste a alternativa, která by znamenala méně oxidu uhličitého, existovat bude,“ dodává Landa.

Popeláři s elektromotory
Vedle klasických elektroaut jezdí po Vídni už i dva popelářské elektrovozy, se kterými má podle Landy Vídeň pozitivní zkušenosti. První popelářské auto na elektrický pohon si Vídeň obstarala před dvěma lety, druhé pak po této metropoli jezdí od loňského léta. Podle radního Jürgena Czernohorszkého je město spokojené i s kvalitou baterie, která se nijak nemění v závislosti na počasí v průběhu roku. „Zvládá horká léta i mrazivé zimní počasí,“ uvádí vídeňský radní.

Praha nezaspala
I tuzemské hlavní město má, co se ekologie a snižování emisí oxidu uhličitého v ovzduší, své plány. Ačkoliv se větší část týká odklonu od využívání špinavých fosilních paliv v energetice a teplárenství, na alternativní pohony u aut magistrát rovněž spoléhá. Dotaci pro svozovou firmu Pražské služby na nákup prvních pěti svozových vozů s pohonem na stlačený zemní plyn Praha schválila již v roce 2009. Od roku 2010 se pak začaly v ulicích Prahy používat první bateriemi poháněné vysavače chodníků.

„Elektrická verze je vedle elektromotoru vybavena i technologiemi, které umožňují efektivnější a méně prašné zametání při použití menšího množství vody. Praxe potvrdila, že baterie vydrží bez problému celou směnu,“ vysvětloval tehdy mluvčí svozové firmy Radim Mana. 

Magistrátní elektroauta
Pro své účely pak pražský magistrát loni nakoupil čtyři hybridy kategorie M1. Ještě předtím vedení Prahy nakoupilo 34 elektrovozidel pro 28 příspěvkových organizací zřizovaných městem. V obou případech magistrát čerpal na auta dotace od ministerstva životního prostředí.

„Nákupem a používáním těchto vozidel ověří magistrát možnost jejich využití s vizí postupné obměny vozového parku za vozidla s nulovou produkcí škodlivin oxidu uhličitého,“ uvádějí zástupci magistrátu na svém webu.

Město se také nedávno zavázalo vybudovat do roku 2030 deset tisíc veřejných nabíječek. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek