metro.cz

Větší foto
Pražské elektrobusy jsou poruchové. | foto: MAFRA

Pražské elektrobusy stojí, MHD ve městě neposílily. Jsou poruchové

  19:11
Autobusy čistě na elektřinu měly ulehčit ovzduší v metropoli. Za každý den, kdy vychytává mouchy, vyplácí výrobce pražskému dopravnímu podniku sankce.

To bylo slávy. Do pražských ulic vyjela v únoru zbrusu nová flotila čtrnácti elektrobusů Škoda 36 BB E’CITY. Cestující se však z novinky příliš dlouho netěšili. Kvůli závadám byly nové stroje odstaveny. Na linkách 154 a 213 opět jezdí klasické autobusy. „V současnosti v běžném provozu s cestujícími nejezdí žádný ze zakoupených elektrobusů. Sice je možné dvě vozidla v těchto dnech občas potkat v ulicích Prahy, jedná se nicméně o ověřovací technické jízdy bez cestujících, které realizují technici výrobce v rámci procesu odstraňování závad,“ říká pro deník Metro šéf komunikace dopravního podniku Daniel Šabík.

V dubnu se na pár dní několik elektrobusů sice do provozu vrátilo, cestující ale nevozily dlouho a opět putovaly do dílen. Servis vozy potřebují kvůli technické závadě v podobě chybného fungování automatického vyrovnávání podvozku. Podle zástupců výrobce Škody Transportation, která na zakázce pracovala se společností Temsa, nešlo o nedostatek, který by mohl ohrozit bezpečnost provozu. Bylo však třeba poupravit řídicí software.

E’CITY

  • Elektrobus měří 12 metrů a jeho konstrukční rychlost je 80 kilometrů za hodinu.
  • E’CITY je nízkopodlažní bezemisní bateriové vozidlo, které má na jedno nabití garantovaný dojezd více než 100 kilometrů. Je také vybaven moderním informačním  systémem včetně automatického počítání cestujících.

Web Československý dopravák, jehož redaktoři se stihli během krátkého dubnového nasazení do provozu elektrobusem svézt, upozornil nedávno ještě na jinou závadu. V interiéru vozů se údajně odchlipují plastové lišty.

„V tuhle chvíli je především důležité říci, že se nejedná o závady na elektrovýzbroji. Současně dodávám, že výrobce závady odstraňuje v rámci záruky na své náklady podle uzavřené smlouvy. Mimo jiné z této smlouvy vyplývají pro výrobce sankce za každý den, kdy jsou elektrobusy kvůli těmto závadám mimo běžný provoz,“ dodává pro deník Metro Šabík.

Do dopravního podniku se kvůli elektrobusům pustila celá řada kritiků. Šéf komunikace dopravního podniku však jejich slova mírní. „Není to tak, že by se v uvozovkách dopravnímu podniku vysypaly elektrobusy. Problém je někde jinde – vozidla jsou v záruce, opakuje se u nich stejný typ závad,“ vysvětluje Šabík.

Česko-turecké elektrobusy

  • Poprvé do pražských ulic vyjel elektrobus Škoda E’CITY 36BB v lednu. Dalších třináct jich dopravní podnik nasadil v druhé polovině února.
  • Konkrétně šlo o všední dny alinky číslo 213 (Želivského – Jižní Město) a 154 (Strašnická – Koleje Jižní Město). Tyto linky na konečných zastávkách Želivského a Strašnická disponují potřebnou dobíjecí infrastrukturou. O víkendech bylo elektrobusy možné vidět i na lince 124, která taktéž končí v obratišti Želivského.
  • Elektrobusy vydržely bez závad jezdit jen pár týdnů. V pátek 25. března je dopravce poprvé všechny odstavil.
  • Turecká Temsa je sesterskou společností výrobce Škoda Electric. Temsa pro elektrobus dodala karoserii, kterou Škoda následně vybavila elektrickou výzbrojí včetně baterií. Celková hodnota zakázky včetně opcí, například na nákup nových akumulátorů, je podle dopravního podniku 207 milionů korun. Osmdesát pět procent z této částky pokrývá evropská dotace.
  • Dopravní podnik začne testovat i autobus poháněný vodíkem. Jezdit bude od podzimu na lince číslo 170 z Jižního Města na Barrandov. Cílem testu je prověřit technické a provozní parametry. 

Komentáře

zpět na článek