metro.cz

Přes, nebo stačí pod? Dopravní novinka v Braníku dráždí. Místní si ji ale chválí

  13:37
Je to jen pár bílých čar na silnici. Strhla se kolem nich ale pořádná mela. Přechod pro chodce na Modřanské ulici při křížení s Branickou se dokonce dostal až k soudu. Čtvrté městské části mimo jiné vadilo, že s ní magistrát dopravní novinku neprojednal.

Další 3 fotografie v galerii
Přechod byl zprovozněn odpoledne 11. května 2022. | foto: Metro.cz

 „Aktuálně na Modřanské stojí černá stavba, která bude legalizována dodatečně, aby mohl být přechod používán,“ uvedl včera odpoledne pro deník Metro mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas. V té době ještě netušil, že přechod za pár hodin zprovozní. S úplně novou branickou „zebrou“ se včera v podvečer na Facebooku pochlubil náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Ten také už dříve popřel, že by magistrát přechod se zástupci Prahy 4 vůbec neprojednal. 

„Tisíce lidí z celého Braníku dnes získaly pohodlný přístup na MHD. Už bylo načase,“ uvedl včera Scheinherr na Facebooku. Z komentářů pod příspěvkem vyplývá, že místní „zkratku“ k tramvajové zastávce vítají. Do teď k ní bylo možné dojít pouze podchodem, ten ale někteří nepovažují za bezpečný, a zvláště v noci se tu bojí chodit.

Vede tu rušná silnice
Nové „zebře“ ale „netleskají“ všichni. Ozývají také hlasy, že nebezpečný je naopak pravě nový přechod na frekventované Modřanské. Už dříve se našlo pár jedinců, kteří občas přeskočili svodidla a z Braníka na tramvaj silnici přeběhli. Část místních se proto bojí, že nový přechod bude nyní „lákat“ k riskantním sprintům častěji. To se ostatně potvrdilo už včera. Červeného panáčka na semaforu nerespektovalo hned několik chodců, kteří zbrusu nový přechod využili.

Mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas také upozornil, že nebezpečí pro tramvaj dobíhající chodce nemusí číhat jen přímo na přechodu. „S legalizací stavby musí dopravní podnik vyřešit bezpečnostní opatření v kolejišti tramvajové trati tak, aby lidé mezi nástupišti nevstupovali do kolejiště mimo určené místo, protože by mohlo dojít k vážnému úrazu,“ upřesňuje Bigas. V současnosti je možné se na tramvaj směrem do Modřan dostat buď podchodem, nebo přejít trať v severní části zastávky, tedy na úplně opačné straně, než ústí nový přechod.

Ucpe „zebra“ provoz?
Nový prvek v křižovatce bude také podle některých zdržovat provoz. „Teď je tam doprava dočasně zasekaná kvůli rekonstrukci, tak proč ji tam trvale nezasekat kvůli přechodu,“ glosovala před časem v diskuzi ve facebookové skupině Praha-Braník jedna z diskutujících. Na její komentář zareagoval zastupitel Prahy 4 Jan Slanina. „Chodci mohou mít zelenou v době, kdy odbočují auta z Modřanské z centra do Braníka. Auta jedoucí z centra v přímém směru budou moci křižovatku i nadále projíždět v době, kdy projíždějí křižovatkou auta v přímém směru do centra,“ míní Slanina.

Srážky s chodci

Loni na českých silnicích zemřelo 90 chodců. O devět víc než předloni. Letos od ledna do března policisté řešili 800 nehod s účastí chodců, při kterých zemřelo 26 lidí. Konkrétně v Praze letos také skončily smrtelně i dvě srážky chodců s tramvají. Loni došlo ke 40 střetům tramvají s chodci, přičemž všichni přežili.

Kde je pravda, bude jasné v následujících dnech. Plynulost provozu na křižovatce také prověří dopravní omezení související s opravou Barrandovského mostu. Další část rekonstrukce dopravní tepny začíná v pondělí.

Křižovatka v Braníku není jediným místem v Praze, o kterém se diskutuje kvůli přechodu. Podobná situace je v centru. Součástí velké proměny hlavního nádraží a oživení historické Fantovy budovy má být také nový přechod přes magistrálu. Také ten vyvolal velkou debatu. V podstatě přímo pod plánovaným přechodem totiž vede podchod. Zda tu nakonec „zebra“ vznikne, není jisté. Město aktuálně zvažuje pro a proti. 

Nový přechod přes magistrálu loni začal fungovat i u tramvajové zastávky Muzeum. Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra plynulost dopravy novinka nenarušila. Přechod tu navíc podle jeho slov zvýšil bezpečnost. Denně tu totiž podle něj riskantně přeběhly rušnou silnici stovky chodců.  

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek