metro.cz

Vadí nám zmatené přípravy, říká k opravě Barrandovského mostu starosta Prahy 13 Vodrážka

  4:06
Jedna z nejsledovanějších a zároveň nejdůležitějších oprav v historii hlavního města – Barrandovského mostu dnes započala. Vedení magistrátu je v souvislosti s přípravou rozsáhlé rekonstrukce pod těžkou palbou kritiky. Deník Metro vyzpovídal dopravního experta, starostu Prahy 13 a opozičního zastupitele za ODS Davida Vodrážku. Ten mezi kritiky bezesporu patří.
David Vodrážka | foto: Archiv MČ

Stavba se přece opravit musí. Nebo ne?
Opravu mostu dlouhodobě podporujeme. Rekonstrukce je nutná a neoddiskutovatelná. Barrandovský most se samozřejmě v minulosti běžně opravoval a udržoval.

Proč se most neopravil v době, kdy měla vaše strana ve vedení města svého primátora?
Běžné opravy a údržba se dle plánu dělaly za všech primátorů. Toto je generální rekonstrukce, která se po určitém čase dělá u všech staveb. My nekritizujeme, že rekonstrukce probíhá. Nám vadí chaotická příprava objízdných tras a nekoordinování takto rozsáhlé stavby s městskými částmi, Ředitelstvím silnic a dálnic a Středočeským krajem.

Proč vámi zmíněná omezení na průjezdných trasách město nevyřešilo před zahájením opravy?
Spor, ač se to snaží některé strany vykládat jako politikum, je jen a pouze o téměř nulové schopnosti ze strany náměstka pro dopravu Adama Scheinherra komunikovat a koordinovat stavbu ústící v nedostatečnou připravenost objízdných tras v dotčených městských částech. Vedení města s nimi začalo rekonstrukci a návaznou problematiku, především dopady do okolní dopravy, komunikovat až po intenzivním tlaku starostů v únoru letošního roku.

Komunikace proběhla se všemi dotčenými částmi?
Ne. Mluvím přitom jen o Praze 4 a 5. S ostatními obvody se nadále náměstek nebaví. Praha 2, 6, 12, 13 a 16 se informace dozvídají pouze zprostředkovaně z médií. To považuji za alarmující.

Co by se změnilo, kdyby komunikace s radnicemi probíhala lépe?
Výsledek téměř nulové koordinace ze strany magistrátu s městskými částmi se pak zákonitě promítl do běžících a naplánovaných místních oprav. Probíhá rekonstrukce náměstí Osvoboditelů a ulice Vrážská v Radotíně, obdobná situace je v Břežanském údolí, kde došlo k havárii mostu způsobené nepromyšlenou objížďkou Komořanské v loňském roce, výstavba nadjezdu mezi Velkou Chuchlí a Slivencem, oprava povrchu Pražského okruhu – takzvaná Zličínská křižovatka apod. Všechna tato místa jsou logická místa, kudy by měla a mohla vést objízdná trasa, usnadňující řidičům únik ze stojících kolon.

Žádná rekonstrukce nebyla odložena na jindy?
Jediná místní rekonstrukce, kterou se na základě intenzivního tlaku starostů dotčených městských částí podařilo zkrátit, je oprava mostku v Řeporyjích. Za to bych chtěl Technické správě komunikací Praha poděkovat. Pokud by se však radní Scheinherr se starosty bavil, nemusel být rozkopaný Radotín, Velká Chuchle a nemusela se chaoticky přerušit oprava Řeporyjského náměstí. Oprava povrchu okruhu mohla také počkat. Nejde o havárii, všechny stavby se mohly naplánovat a rozvazovat sohledem právě na rekonstrukci Barrandovského mostu.

Není to i vaše starost, abyste coby starostové informace měli? Neměli byste se o ně aktivně zajímat?
Starostové se o opravu dlouhodobě zajímali. Není naší chybou, že ke komunikaci, spíše jakýmsi pokusům, došlo od magistrátu až letos. Proces přípravy a koordinace měl aktivně řídit Adam Scheinherr a jeho lidé. To se ale stejně jako v řadě jiných případů, jako například cyklopruhy v Plzeňské ulici, nedělo. Za poslední čtyři roky je to běžná praxe.

Vedení města je kritizováno i za stavbu okruhu.
Kdyby byl okruh, rekonstrukce mostu by nemusela být tak horkým tématem, kterým bohužel aktuálně je. Výkup pozemků je samostatná kapitola. Když nastupoval primátor Zdeněk Hřib do funkce, měl jsem z jeho slov pocit, že je už prakticky hotov a jen zbývá osadit „pangejty“ milionem stromů. Uplynuly skoro čtyři roky, a já nevidím ani okruh, ani ty stromy.

Noční můra řidičů musí proběhnout, tvrdí vedení města

  • „Naši předchůdci most nechali desetiletí chátrat. Výsledkem jsou naskrz prorezlá ocelová lana mostu. My ale nejsme populisti. Nechceme, aby se opakovaly tragédie jako v italském Janově nebo jakou byl pád Trojské lávky. Prosím Pražany především v prvních dnech oprav o trpělivost, než si vše sedne,“ říká primátor Zdeněk Hřib.
  • „Barranďák poctivě sloužil 40 let. Každý most se má opravit po 20, maximálně 30 letech. Jdeme do toho bez strachu o politické body a věřím, že Pražané ocení zodpovědnou správu,“ dodává náměstek Adam Scheinherr.
  • Kvůli bourání nájezdové rampy je u mostu zúžena do jednoho jízdního pruhu. Plynulost dopravy na mostě by tím ale teoreticky ohrožena být neměla. Opravy jsou rozděleny do několika let. Ty letošní potrvají 110 dní.
  • Řidiči musejí po objízdných trasách. Provoz bude omezen i na mostě, kde budou v obou směrech namísto čtyř tři jízdní pruhy. Objížďky povedou zejména po Pražském okruhu, kde se otevřel sjezd na Písnici, u Lihovaru vznikla rampa pro otáčení a rozšířila se kapacita křižovatky u mostu na Zbraslavi.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek