metro.cz

V devítce poslouchejte. V „pojízdné anketě“ se hledá nový hlas pro tramvaje a autobusy

  17:37
Nastražte uši! Dopravní podnik (DPP) je tu s další anketou. V dubnu dopravce nechal hlasovat cestující o tom, zda chtějí otočit v metru jednosedačky o 90 stupňů, tentokrát se bude vybírat hlas do autobusů a tramvají. O vítězi se rozhodne v on-line anketě.
Hlasy finalistů zní ve čtyřech tramvajích a čtyřech autobusech. | foto: ARCHIV DPP

Mezi hlasy, které se dostaly do finále, jsou rovnoměrně po dvou zastoupeny dámy i pánové. „Všechny čtyři hlasy se budou většině cestujících zdát povědomé. Určitě je slyšeli na divadelních představeních nebo v dabingu ve známých filmech či seriálech. Filmoví znalci možná budou rovnou umět identifikovat, kterou postavu ve kterém filmu či seriálu naši finalisté namluvili,“ naznačuje Petr Hloch, vedoucí Jednotky Provoz Tramvaje DPP, a dodává: „Jejich identitu odhalíme až po skončení ankety, aby jména kandidátů neovlivňovala rozhodování hlasujících.“

Hlasovat lze do půlnoci 19. června. Do konce června dopravní podnik představí vítěze. Následně začnou vznikat nahrávky. „Jako první budeme nahrávat provozní hlášení a názvy zastávek na území Prahy, kterých jsou necelé dvě tisícovky. Následovat budou zastávky ze Středočeského kraje. Předpokládáme, že první nahrávky nového hlasu bychom mohli nasadit nejdříve v tramvajích na přelomu letošního září a října,“ vyhlíží Hloch.

Už jsou v provozu
Lidé si už v těchto dnech mohou vyslechnout ukázky provozních hlášení všech čtyř kandidátů. Naživo se cestující s kandidáty na nový hlas mohou setkat na vybraných spojích tramvajové linky 9 Sídliště Řepy – Spojovací a autobusové linky 136 Sídliště Čakovice – Jižní Město. Každý hlas je nahrán v jedné tramvaji a jednom autobusu. Vozidla jsou označena speciálním vnějším i vnitřním polepem upozorňujícím na anketu včetně QR kódu, po jehož načtení se cestující dostane přímo do on-line ankety.

Vítěz ankety převezme pomyslnou štafetu od Dagmar Hazdrové, legendární hlasatelky Československého a Českého rozhlasu, která v roce 1968 během invaze vojsk Varšavské smlouvy vysílala nepřetržitě 52 hodin a která je dlouholetým hlasem autobusů a tramvají pražské MHD. Provozní hlášení a názvy zastávek nahrává už bezmála 30 let. Vzhledem ke svému věku si ale přála tuto dlouholetou spolupráci ukončit.

Hledá se hlas rázný
Každá linka metra samostatně a dohromady autobusy i tramvaje mají svůj vlastní hlas. Na lince A je to Světlana Lavičková, na lince B Eva Jurinová, na lince C Tomáš Černý, u autobusů a tramvají zmiňovaná Dagmar Hazdrová. „Jsou to školené, profesionální hlasy, s výbornou výslovností, na jedné straně příjemné, na druhé straně dostatečně rázné, s potřebnou dynamikou a dikcí. Nejdůležitějším faktorem je, aby v běžném provozu MHD bylo provozním hlášením dobře rozumět. A to za každého stavu, tedy ve vozidle plném cestujících, při jeho rozjezdu, brzdění či plné rychlosti, při jízdě po různých površích, kdy ve vozidlech zní řada jiných zvuků či vibrací,“ popisuje náročnost úkolu Jan Barchánek, vedoucí Jednotky Provoz Autobusy DPP.

S výběrem nového hlasu DPP začal na přelomu let 2019 a 2020, nicméně kvůli pandemii byl celý proces odložen. Podnik oslovil desítky profesionálních moderátorů, herců, žen i mužů. Jejich nahrávky pak DPP ve spolupráci s ROPID a magistrátem otestoval za simulovaného provozu v běžných dopravních prostředcích. Do semifinále se dostala desítka kandidátek a kandidátů, jejichž hlasy v provozních zkouškách obstály. Z nich pak odborná komise, ve které zasedli například odborníci z Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR, Českého rozhlasu, kabinetu hlasové a mluvní výchovy DAMU, ale i samotná Dagmar Hazdrová, vybrala kvarteto finalistů splňující požadavky na správnou výslovnost.

Autor: Metro.cz
zpět na článek