metro.cz

V tramvajích a busech nastražte uši! Na anketu o hlas v MHD máte už jen týden

  17:37
Finalisté promlouvají ve čtyřech tramvajích a stejném počtu autobusů. Jejich identity dopravce neprozradí. „Spekulace, kdo by se mohl ukrývat za tím či oním hlasem, nebudeme komentovat,“ říká šéf komunikace dopravního podniku Daniel Šabík.

Další 1 fotografie v galerii
Hlasy finalistů jsou předmětem spekulací. Vyhraje snad nějaký herec? Nebo dabér? | foto: Metro.cz

Tohohle už jsem někde slyšel. Nebylo to na prodejní lince mého operátora? Nebo v tom filmu, co jsme viděli večer? Či snad v divadle? Podobné úvahy lze v těchto dnech odposlechnout na vybraných spojích tramvajové linky 9 Sídliště Řepy – Spojovací a autobusové lince 136 pendlující ze Sídliště Čakovice na Jižní Město. Lidé si zde totiž mohou vyslechnout ukázky provozních hlášení čtyř kandidátů. Jeden z nich bude brzy znít v tramvajích a busech natrvalo.

„Každý hlas je nahrán v jedné tramvaji a jednom autobusu. Vozidla jsou označena speciálním vnějším i vnitřním polepem, upozorňujícím na anketu, včetně QR kódu, po jehož načtení se cestující dostane přímo do on-line ankety,“ říká pro deník Metro šéf komunikace dopravního podniku Daniel Šabík.

Kdopak to mluví?
Mezi hlasy, které se dostaly do finále ankety, jsou rovnoměrně po dvou zastoupeny dámy i pánové. O své tipy na identitu jednotlivých spíkrů se s deníkem Metro podělilo několik čtenářů. Některé z nich jsou pravděpodobně správné, rozhodli jsme se však vyslyšet prosbu zaměstnanců dopravního podniku a nekazit odhalením nositelů hlasů nikomu radost.

Hlasy finalistů zní ve čtyřech tramvajích a čtyřech autobusech.

„Nechceme přece prozradit identitu finalistů v anketě o nový hlas pro pražské autobusy a tramvaje dříve, než hlasování skončí. Anketa má být co nejvíce nestranná. Jakékoli naznačování, kdo stojí za tím či oním hlasem, by ovlivňovalo rozhodování hlasující veřejnosti,“ vysvětluje pro Metro Šabík a dodává: „Omlouváme se. Naší ideou je, aby se cestující rozhodli v anketě hlasovat, hodnotili hlasy nezávisle a anonymně podle toho, jak zní, jak jsou pro ně srozumitelné, jak artikulují. Ne podle toho, jaké jméno, nebo dokonce tvář se s nimi spojuje. To odhalíme, až hlasování skončí.“

Čtyřleté hledání
S výběrem nového hlasu dopravce začal již na přelomu let 2019 a 2020, nicméně kvůli pandemii byl celý proces odložen. Podnik oslovil desítky profesionálních moderátorů, herců, žen i mužů. Jejich nahrávky pak ve spolupráci s organizátorem dopravy ROPID a magistrátem otestoval za simulovaného provozu v běžných dopravních prostředcích.

Do semifinále se dostala desítka kandidátek a kandidátů, jejichž hlasy v provozních zkouškách obstály. Z nich pak komise, ve které zasedli například odborníci z Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR, Českého rozhlasu, kabinetu hlasové a mluvní výchovy DAMU vybrala kvarteto finalistů splňujících požadavky na výslovnost. V porotě zasedla i majitelka v současné době užívaného hlasu v MHD Dagmar Hazdrová.

Do neděle

  • Možnost hlasovat v anketě na webu dpp.cz mají čtenáři ještě zhruba týden, tedy do neděle 19. června, a to do půlnoci.
  • „Dosud svůj názor takto vyjádřilo více než sto dvacet tisíc unikátních uživatelů,“ říká Daniel Šabík z dopravního podniku.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek