metro.cz

Posledních pět minut za třicet korun. Kolu kupujte jízdenku

  4:56
Někteří cyklisté jsou za hranicemi Prahy zmatení. Nejkratší cesty hromadnou dopravou je vyjdou nejdráž.
Pražská MHD myslí na cyklisty. Středočeská je kasíruje. | foto: PIDMetro.cz

Jízdní kola a pražská MHD jdou téměř vždy skvěle dohromady. Na rozdíl od mnoha jiných metropolí totiž Praha nabízí možnost přepravy bicyklů v metru, ve vlacích, na vybraných úsecích tramvajových linek (viz box), na lanové dráze i na všech přívozech. Kolo si dokonce můžete vzít i do autobusu, konkrétně na lince 147. Navíc cyklistovi stačí mít platný jízdní doklad. Za kolo jako takové neplatí ani korunu.

„Tytéž podmínky pro přepravu jízdních kol platí i pro koloběžky a monokola,“ říká pro Metro mluvčí pražského organizátora dopravy ROPID Filip Drápal.

Za hranicemi se platí
Jinak je tomu však ve chvíli, kdy se cyklista ocitne za hranicemi metropole. Po celém území Středočeského kraje je sice díky dokončení takzvané integrace Pražské integrované dopravy (PID) možné cestovat na pražský lístek či Lítačku, za kolo si ale musíte připlatit a nepustí vás s ním jen tak někam. „V regionu je umožněna přeprava jízdních kol pouze ve vlacích a v nepracovní dny na vybraných autobusových linkách s přepravou jízdních kol, jako je brdský Cyklobus, o letních prázdninách to umožňují i kokořínské linky 695, 696 a 697,“ dodává Drápal. Podmínky pro přepravu jízdních kol platí podle něj i pro koloběžky a monokola.

K poslední změně došlo 12. června na základě rozhodnutí Středočeského kraje. „Novinkou je zavedení výhodnějších krátkodobých i jednodenních jízdních dokladů pro přepravu jízdních kol. Na výběr bude mezi dvouhodinovým přepravným za třicet korun a celodenním přepravným za osmdesát. Tyto jízdní doklady platí s jakoukoli platnou jízdenkou PID cestujícího ve všech vlacích PID ve vnějších tarifních pásmech,“ popisuje pro Metro Drápal. S tím, že je již více než týden možné zakoupit jízdenku pro kolo jak v elektronické podobě v aplikaci Lítačka, tak i v papírové podobě na pokladnách nebo u průvodčích.

Neochota platit
Přeprava kol je v tuzemských vlacích zpoplatněna podle tarifů železničních dopravců. Většinou se platí několik desítek korun, takže je třicetikorunový lístek pro kolo na sto dvacet minut dle diskutérů na sociálních sítích celkem normální cena. Najdou se však i tací, kteří za kolo ochotní platit nejsou. „Zdarma v Praze a třicet korun ve středních Čechách? To je opravdu super drahých pět minut, když k tomu připočtu jedno vnější pásmo,“ komentuje na facebookovém profilu ROPID uživatelka He Lena s tím, že by měl poplatek smysl ve chvíli, kdyby se podél železničních tratí nacházel dostatek cyklostezek. Podle ROPID jich tu je ale více než dost. „Najdete je podél většiny železnic přes hranici Prahy a Středočeského kraje. Slušné jsou podél linek S1, S2, S4, byť po druhém břehu Vltavy. Dále pak S7, S8 a S9. Podél S5 spíše ve stopě S65, slabší to je ve směru S3 a S6, ale spíše mimo Prahu,“ reagují zástupci ROPID na Facebooku.

Cenový skok za jízdu s kolem přes hranici Prahy znají cyklisté se zálibou v hromadné dopravě již od roku 2011. Podle ROPID může být pravdivá i jízlivá poznámka o „nejdražších pěti minutách“. „Dle statistik jsou nejkratší cesty vždy v poměru na vzdálenost nejdražší,“ míní ROPID.

Kolo, pokud je skládací, lze teoreticky přepravovat také jako zavazadlo. Musí být dodrženy povolené rozměry 50 × 60 × 80 centimetrů. Přeprava rozměrnějších zavazadel je v rámci PID zpoplatněna dvaceti korunami. Držitelé předplatní jízdenky ale mohou jedno takové zavazadlo přepravovat bezplatně.

Chaotická MHD?
Zástupci ROPID reagují i na kritiku uživatele Marka Charváta. Podle něj je cestování v PID, co se týká jízdenek, strašně chaotické.

„V PID si kupujete jízdenku z pásma výchozího do pásma cílového, případně bez pásem, na která vlastníte předplatní jízdenku. Při odbavení v linkách přejíždějících do jiných IDS dostanete i navazující jízdenku, ale odbaven jste najednou,“ reaguje dále organizátor dopravy.

Na kole do tramvaje

  • Mýtus, že kolo do tramvaje nepatří, je hojně rozšířen. Nastoupit s ním lze přitom na celkem osmnácti trasách. Jejich seznam naleznete na webu dpp.cz.
  • Bicykly mohou být přepravovány v místech určených pro přepravu kočárků, většinou na konci vozu či na jedné z vnitřních plošin. Na každou mohou maximálně dva.
  • Před nástupem a výstupem dá cestující s kolem znamení řidiči, který může v odůvodněných případech nástup vyloučit. Třeba když je tramvaj přeplněná nebo když je „ve hře“ maminka s kočárkem.
  • Zastávky, kde je povolen nástup s bicyklem za podmínek uvedených ve Smluvních přepravních podmínkách, bývají rovněž označeny hnědým piktogramem.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek