metro.cz

Ujíždí ti to? Klánovický „vlakáč“ nafasoval další panel s časy

  11:36
Nové tabule s odjezdy se brzy objeví i na dalších zastávkách. Budou ale vypadat spíše jako ty na Palackého náměstí.

Další 1 fotografie v galerii
Prototyp samostatného odjezdového panelu v designu od Olgoj Chorchoj studio | foto: ROPID

Z jedné strany černý odjezdový panel ukazuje aktuální odjezdy autobusů, z druhé strany vlaků. Tenhle hybrid se o víkendu objevil na autobusové zastávce Nádraží Klánovice sever, odkud je to jen několik kroků na vlakové nádraží. „Byl zde instalován prototyp nového samostatného odjezdového panelu v designu od Olgoj Chorchoj studio. V rámci projektu Čitelná Praha plánujeme postupně vybavit těmito panely další významné zastávky v Praze,“ říká Filip Drápal, mluvčí Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy (ROPID).

Druhá nejvytíženější
Nový displej má využívat velké množství cestujících. Lidé z městských částí Újezd nad Lesy a Koloděje či obcí Šestajovice, Horoušany nebo Jirny mají roky prověřenou trasu do centra Prahy. Pokud se tam chtějí dopravit, je nejpohodlnější popojet si pár kilometrů autem či busem ke klánovickému nádraží a skočit na vlak. Kvůli tomu jde hned o druhou nejvytíženější hraniční vlakovou zastávku v Praze. Není proto divu, že nový panel sklízí mnoho reakcí od cestujících. „Proč nejsou displeje zabudované v nových zastávkových přistřešcích, tak jak to bylo v návrzích a jak to je na ukázkové zastávce na Palackého náměstí?“ ptá se na Facebooku Pražké integrované dopravy uživatel Dominik Šípek.

Strana na fotce ukazuje odjezdy vlaků, protější autobusů.

Na jeho postřeh ROPID obratem přispěchal s vysvětlením. „Displeje se do přístřešků budou umísťovat také, zejména na zastávky středního významu, kde se nepohybuje tolik cestujících. Panel v přístřešku však není viditelný z celého nástupiště a na nádraží Klánovice, kde je potřeba zobrazit odjezdy autobusů i vlaků, by umístění v přístřešku bylo nepraktické,“ vysvětluje na Facebooku Drápal.

Místní kritizují také fakt, že je na nádraží nově „přepanelováno.“ Deset kroků od zastávky se totiž nachází rovněž velká odjezdová tabule s časy vlaků. A o kus dále v nádražní budově další. Většina lidí ale nový displej s odjezdy chválí. „Doufám, že se takových displejů dočkáme i na vytížených uzlech s přestupy na metro,“ píše například uživatel Filip Mansfeld.

Klánovické zastávky
Nový informační systém v Klánovicích vznikl také ve spolupráci s klánovickou radnicí. Podle tajemníka úřadu Petra Vilguse se budou kolem autobusových zastávek v Klánovicích dít ještě další zajímavé věci. O jedné deník Metro informoval na podzim loňského roku. Autobusová točna v Klánovicích, u které je nyní nový displej umístěn, se loni rozšířila na úkor míst pro auta. Řidiči zde ale dál parkovali novince navzdory. Padalo tu i patnáct pokut denně. „Přeorganizováním parkování na obratišti se spojení se Středočeským krajem rozšířilo na dvacet čtyři spojů za den,“ vzpomíná na vznik točny Vilgus.

Nyní má podle něj městská část dokončenou projektovou dokumentaci na bezbariérovou úpravu klánovických zastávek Smržovská a Bazar v obou směrech. „Na podzim budeme mít povolení a zažádáme magistrát o peníze na realizaci. Kromě zajištění přístupnosti pro hendikepované, děti nebo rodiče s kočárky nové zastávky umožní budoucí zajíždění kloubových autobusů a instalaci městských zastávkových přístřešků,“ popisuje Vilgus s tím, že se má předělávat i samotné nádražní obratiště busů. „Cílem je posunout toto místo do 21. století. Letos jsme dostali od magistrátu dotaci na zpracování studie kompletní rekonstrukce místa až po zastávku Smiřická,“ doplňuje Vilgus.

Zastávkové označníky
Místa zastavení se v počátcích provozu veřejné dopravy v hlavním městě zvýrazňovala tabulkami, reklamními nápisy či lucernami. Někde vyznačovala místo zastavení takzvaná čekárna, mnohde se však nenacházela ani ta. První zastávkové označníky se začaly objevovat v padesátých letech minulého století, od sedmdesátých je pak podoba označení zastávky předepsána normami.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek