metro.cz

Pro všechny „kolobrndy“ platí stejná pravidla. Do metra je složte, s tramvají pomůže piktogram

  12:56
Víte, co má společného hudební nástroj v obalu, složené skládací jízdní kolo či složená koloběžka, dětské odrážedlo a tříkolka? Pokud s nimi chcete nastoupit do metra, tramvaje nebo na přívoz, mohou jejich míry mírně přesahovat maximální povolené rozměry přepravovaného předmětu.
Sdílené koloběžky v Praze. Pozor, v MHD jsou považované za kola. | foto: MAFRA MAFRA

„Tedy 50 × 60 × 80 centimetrů,“ upřesňuje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Deník Metro se na tiskový odbor dopravce obrátil s dotazem, zda přepravní řád nějakým způsobem rozlišuje druhy koloběžek. Jak jsme si sami vyzkoušeli, sdílená koloběžka či klasická skládací hliníková zaberou v MHD méně místa než třeba složená a i kvůli velkým kolům rozměrnější elektrokoloběžka.

Pro všechny koloběžky, a to i pro ty elektrické, platí v MHD stejná pravidla. „Je na ně pohlíženo jako na kolo. V metru, na lanové dráze a na přívozech jsou proto povoleny. Ve vybraných tramvajích a v autobusech také, musí být ale skládací a složené,“ dodává Řehková s tím, že se ustanovení vztahují třeba i na monokola.

Velikostní omezení pro koloběžky pochopitelně neplatí v cyklobusech. V autobusech s připojeným vlečným vozem pro přepravu jízdních kol a v autobusech se speciálními nosiči se koloběžky pro změnu přepravovat nemohou. „Je to z důvodu nemožnosti jejich řádného uchycení,“ vysvětluje Řehková.

Samostatnou kapitolou je pak mýtus o tom, že kolo a koloběžka nesmějí do tramvají. Nastoupit s nimi lze přitom na celkem osmnácti trasách. Jejich seznam naleznete na webu dpp.cz. Pokud chytíte správnou tramvaj, mohou být bicykly a koloběžky přepravovány v místech určených pro přepravu kočárků, většinou na konci vozu či na jedné z vnitřních plošin. Na každou mohou maximálně dva kusy. Před nástupem a výstupem dá cestující s kolem znamení řidiči, který také může v odůvodněných případech nástup vyloučit. Třeba když je tramvaj přeplněná nebo když je „ve hře“ maminka s kočárkem. „Zastávky, kde je povolen nástup s bicyklem, bývají rovněž označeny hnědým piktogramem,“ radí organizátor dopravy ROPID.

Jinak je tomu však ve chvíli, kdy se cyklista ocitne za hranicemi metropole. Po celém území Středočeského kraje v rámci tarifu Pražské integrované dopravy možné cestovat na pražský lístek či Lítačku, za kolo si ale musíte pár korun připlatit.

„V regionu je umožněna přeprava kol a koloběžek pouze ve vlacích a v nepracovní dny na vybraných autobusových linkách,“ doplňuje mluvčí ROPID Filip Drápal. Za lístek pro kolo se platí nejméně třicet korun.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek