„Těm, kdo mě mají plnou domácnost, protože jim zním z televize, rádia, telefonu a podobně, bych rád vzkázal, že se mě teď už nezbaví ani v MHD.“ Takhle humoristicky okomentoval hlasový chameleon Jan Vondráček fakt, že se již brzy stane hlasem v pražské MHD. Konkrétně v tramvajích a autobusech.
Vynikajícího herce, dabéra, skladatele a muzikanta si zvolili sami Pražané, a to prostřednictvím ankety na webu dopravního podniku. Úkol držitele divácké Ceny Františka Filipovského za dabing postavy Patricka Janea v seriálu Mentalista nyní není právě malý. V současnosti se totiž v tramvajích a autobusech používá 7793 nahrávek. Všechna provozní hlášení je nyní třeba znovu namluvit.
„Připadám si trochu jako prezident. A to jsem ani kvůli kampani nemusel jezdit v pracovní době po republice karavanem,“ směje se Vondráček, který svou novou úlohu přirovnal k polidšťování strojů. „Ten stroj, tedy autobus a tramvaj, má dva lidské aspekty. Řidiče a pak je to hlas, který řekne, na kterou stanici cestující dorazil,“ doplňuje Vondráček.
Vočko porazil Penny
Hlas operátora O2 či dabingový představitel barmana Vočka Szyslaka ze seriálu Simpsonovi měl velkou konkurenci. Se 124 316 příznivci, kteří pro něj v anonymní anketě hlasovali, ale na hlavu porazil třeba zkušenou dabérku Jitku Moučkovou. Jejím českým hlasem promlouvají herečky Scarlett Johansson, Naomi Watts, Rachel Weisz nebo Kaley Cuoco, která se proslavila rolí Penny v legendárním seriálu Teorie velkého třesku. Dalšími anonymními rivaly pak byla ještě herečka, dabérka a moderátorka Anna Císařovská a dabér a moderátor Jakub Stárek.
„Nový hlas vybírali cestující ze čtyř nahrávek. Čtveřici hlasů mohli slyšet přímo v autobusech a tramvajích. Předvýběr udělala porota, ve které byli nejen zástupci podniku a magistrátu, ale také odborníci, například fonetik či zvukař,“ uvádí šéf organizátora dopravy ROPID Petr Tomčík.
Štafeta po legendě
Pomyslnou štafetu přebírá herec od legendární hlasatelky Československého a Českého rozhlasu Dagmar Hazdrové. Ta nová hlášení přitom namlouvala ještě začátkem tohoto měsíce. Hazdrová nahrává audiostopu v tramvajích a autobusech poslední čtvrtstoletí, tedy od roku 1996. Její hlas mohli cestující slyšet i v jiných městech. Před časem se ale legendární hlasová umělkyně, která je od března čestnou občankou Prahy, rozhodla skončit. „Mnohokrát děkuji, že jsem to mohla tak dlouho dělat, a svému nástupci přeji vše dobré,“ pronesla na adresu Vondráčka Hazdrová.
Dopravní podnik s Vondráčkem podepíše v příštím týdnu smlouvu a v srpnu začne herec natáčet první nahrávky. Na podzim se pak mají objevit v tramvajích. Do konce letošního roku pak bude Vondráček ještě namlouvat názvy autobusových zastávek. Ty se pak v provozu objeví v příštím roce.
Dříve hlásil řidič
První pokusy s hlášením zastávek v MHD začaly v hlavním městě až v padesátých letech minulého století. Tehdy je do mikrofonu hlásil řidič.
„První větší zlom byl v roce 1974, kdy jsme otevřeli první linku metra a kde byly nasazeny první vlakové rozhlasy,“ vysvětluje dopravní ředitel dopravního podniku Ladislav Urbánek.
První kazetové přehrávače se pak v tramvajích objevily v roce 1987. O rok později zahájil dopravce první pokusy s digitálními hlásiči. V roce 1995 byl první celoplošně zaveden v metru. V autobusech a tramvajích se pak objevily o rok později.
Černý a Jurinová
Vondráček se nově zařadí do poměrně prestižního klubu lidí, kteří měli možnost znít v hromadné dopravě. Svůj hlas má i každá ze tří linek pražského metra. Na lince A hlásí názvy stanic a další pokyny Světlana Lavičková, na lince B zní hlas zesnulé Evy Jurinové. Hlášení na lince C namluvil Tomáš Černý. Letos zahájil dopravní podnik stavbu nové linky D, která má vést z Pankráce do Písnice. Kdo namluví názvy jejích stanic, se však zatím neví.
Nevhodné volby
O tom, kdo anketu vyhrál, informoval jako vůbec první tuzemské médium deník Metro. Učinil tak prostřednictvím svého facebookového účtu. Výběr hlasu do hromadné dopravy nicméně v posledních týdnech provázela šeptanda. Jedna z členek poroty, která hlasy předvybírala – Veronika Štěpánová z Ústavu pro jazyk český Akademie věd, dokonce propálila, že byli ve hře i naprosto nevhodní kandidáti.
„Bylo jich deset, pět žen a pět mužů. Z těch jsme vybírali jako odborná komise,“ popsala pro Český rozhlas Vltava celý proces a dodala: „Ke komisi se dostaly hlasy, které vybrali kolegové z dopravního podniku tak, aby vůbec byly ve vozech slyšet. To totiž není běžná komunikace. V každém voze se vyskytuje plno různých druhů šumů na různé frekvenci a každé vozidlo, každý motor to má trochu jinak.“
Štěpánová dokonce uvedla, že nebyla z širšího výběru zrovna dvakrát nadšená. „Určitá skupina mluvčích mi nepřišla úplně vhodná. Někdy jsem si říkala, že pokud jde o výslovnost, tak s některými hlasy bude těžké pořízení, protože z mého hlediska tam byly značné nedostatky,“ uvedla odbornice.
S výběrem nového hlasu pro autobusy a tramvaje dopravní podnik začal už na přelomu let 2019 a 2020, nicméně kvůli pandemii covidu-19 byl celý proces odložen na dobu, kdy se MHD vrátí do normálního provozu. Žádný konkurz v klasickém slova smyslu ale neproběhl. Dopravce sám oslovil desítky profesionálních moderátorů, herců, žen i mužů, jejichž hlasy by se pro provozní hlášení hodily.
Jejich nahrávky pak dopravce nejprve otestoval za simulovaného provozu v běžných dopravních prostředcích. Jak nové hlasy zní, si mohli poslechnout i cestující, a to na vybraných spojích tramvajové linky 9 a autobusové linky 136.
Hodně zastávek znamená i hodně práce
|