metro.cz

Větší foto
ilustrační snímek | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Kde jezdí nejvíce potem „ovoněných“ pasažérů? Průzkum tvrdí, že v Praze 5

  5:19
Je léto, vedro k padnutí a vy čekáte na zastávce MHD s nadějí, že narazíte na tramvaj či autobus s klimatizací. Po příjezdu dopravního prostředku ale zjistíte, že máte smůlu. Nejenomže je vůz narvaný lidmi k prasknutí, ale je v něm ještě větší dusno než venku. Do toho ucítíte nevábný závan potu, kterému se v množství zvednutých paží ostatních cestujících nelze vyhnout.

V roce 2011 proběhl pokus o řešení této situace, když byl do pražské hromadné dopravy nainstalován osvěžovač vzduchu. Měl za úkol zpříjemnit cestujícím jízdu během parných letních dnů. Vůně však vadila alergikům a osvěžovač tak musel být z vozů odstraněn. Nemohli by samotní cestující udělat něco, čím by nelibému zápachu předcházeli?

Každého asi napadne pravidelné používání deodorantů, klíčová je však primárně osobní hygiena. Podle dat ze srpnového průzkumu agentury Ipsos se ukázalo, že až 51 procent Pražanů se v létě sprchuje denně. Dvě třetiny se ale této očistě věnují pouze večer. A právě tady může být zakopán pes.

Nejvíc špindírů se urodilo v Praze

  • Agentura Ipsos mapovala hygienické návyky Čechů už v minulosti. Třeba loni zveřejnila data, která popisovala změny denního rytmu a stravovacích návyků od nástupu koronaviru.
  • Průzkum například zjistil, že přibližně pět procent Čechů se v době pandemie mylo méně než obvykle. Nejvíce hygienu omezili mladí ve věku 18 až 26 let.
  • Z odpovědí bylo také zřejmé, že většinu hygienických návyků si uchovali spíše obyvatelé Moravy než například lidé z hlavního města. Na každodenní sprchování rezignovalo asi osm procent lidí žijících v Praze, zatímco na Moravě to byla pouhá tři procenta. V případě české části republiky představovali sprchoví lenoši pět procent populace.

V létě totiž nejsou výjimkou ani tropické noci, kdy teplota neklesá pod 20 stupňů Celsia. Člověk se tak během noci potí a bez ranní sprchy zůstává pot a více či méně výrazný zápach na těle i přes důkladný nános silného parfému. Když se pak zahřejete například při dobíhání ranní tramvaje, zápach potu se začne projevovat. Data z průzkumu ukazují, že to platí zejména pro muže. Podle 94 procent dotázaných jim totiž v MHD více „nevoní“ právě oni.

Častým důvodem pro vynechání ranní sprchy je nedostatek času. V takovém případě je skvělé, když je sprcha k dispozici v zaměstnání. Podle průzkumu má tuto možnost 54 procent dotazujících, 43 procent pracujících by dokonce ocenilo, kdyby se jejich kolegové v práci osprchovali. Sprchy ve firmách nejsou jen pro ranní cyklisty a běžce, ale i pro ty, kteří nestíhají nebo se po příchodu do práce necítí komfortně.

Dalším důležitým faktem je, že se během léta 27 procent dotázaných sprchuje méně často než sedmkrát týdně. To může být na jednu stranu výhoda z pohledu šetření vodou. Rozhodně to ale nepřispívá ke zlepšení stavu ovzduší uvnitř dopravních prostředků. Podle získaných dat jsou na tom s očistou nejlépe obyvatelé městské části Praha 4 a Praha 10. Tam se více než sedmkrát týdně sprchuje nebo koupe 22 procent dotázaných a nejméně respondentů ze všech pražských částí tu má zkušenost se zapáchajícími cestujícími. Na opačném konci žebříčku je Praha 5, kde také nejvíce respondentů (31 procent) odpovědělo, že se nesprchují denně ani během léta.

Ve stejném průzkumu také 25 procent Pražanů uvedlo, že se sprchují ráno i večer.

Komentáře

zpět na článek