„Tak tohle nás opravdu nemile překvapilo.“ Tuhle větu si vyslechl redaktor deníku Metro z úst bezradně vypadajících dělníků ve chvíli, kdy náhodou procházel přes Hlávkův most. Kdyby jel autem, musel by v těchto dnech přejíždět dopravní stavbu nikoli po vozovce, ale po tramvajových kolejích. Do mostu totiž po vydatných deštích zateklo a dlažební kostky tu doslova plavaly.
„V médiích i na Facebooku jste si mohli přečíst, jak stačí dva dělníci a za hodinu je hotovo. Pojďme si uvést věci na pravou míru. Na mostě vznikla vanová propadlina. Kvůli intenzivnímu dešti byly kostky doslova na vodě. Za vinu to má špatné odvodnění mostu, o kterém víme díky naší přesné diagnostice před dvěma lety,“ uvádí na svém facebookovém profilu náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
Druhý nejvytíženější
|
Rychlá oprava podle něj nebyla a není možná. „Pokud bychom to hned zadláždili, nový povrch by nevydržel ani dvacet čtyři hodin. Museli jsme počkat, až přestane pršet, provrtat díru do uliční vpusti a dostat vodu pryč jinou cestou než odvodněním mostu,“ dodává Scheinherr.
Podle mluvčí Technické správy komunikací (TSK), kterou deník Metro oslovil, se závada na mostě poprvé projevila v pondělí po víkendových intenzivních deštích, kdy se vozovka začala poprvé výrazně propadat a rozvolnila se dlažba.
„Nyní zjišťujeme míru poškození konstrukčních vrstev i na dalších místech. Po dohodě s příslušným silničním správním úřadem je doprava z uzavřeného pruhu převedena na tramvajové těleso, aby byl zachován provoz ve dvou jízdních pruzích,“ vysvětluje pro deník Metro Lišková a dodává, že zástupci města museli i přenastavit signalizace a dočasně zrušit tramvajovou zastávku.
Dalo se tomu předejít?
Podle náměstka pro dopravu se nastalé situaci nedalo předejít. „Na vině není špatně opravený nový povrch, díky kterému už Hlávkův most nepřipomíná tankodrom, ale stoleté špatné odvodnění. S ním se dá něco udělat až při generální rekonstrukci, kterou připravujeme,“ popisuje Scheinherr a upřesňuje, že je nyní mimo jiné třeba vybourat část betonové desky.
„Následně využijeme speciální plastobeton na drenáž, díky kterému se toto místo odvodní. Za komplikace se řidičkám a řidičům omlouvám. Udělali jsme vše pro to, aby se situace co nejrychleji vyřešila,“ doplňuje Scheinherr.
Neschopnost, či kampaň?
„Praha není schopna rychle opravit deset rozházených kostek a nechává tak v kolonách tisíce řidičů.“ Podobné titulky se v některých médiích skutečně objevily. Kritizuje se také fakt, že převedení provozu na tramvajové těleso trvalo příliš dlouho.
„A takhle je to se vším: hodně powerpointových prezentací, hodně fotografií pana primátora na Facebooku, ale deset kostek dlažby nikdo není schopen opravit,“ komentovala situaci na sociální síti Twitter opoziční zastupitelka a starostka Prahy 2 Alexandra Udženija.
Předláždění nebylo zbytečné?
Před téměř dvěma lety završená diagnostika ukázala, že most je celý notně zchátralý a vyžaduje generální rekonstrukci. Nosná konstrukce mostu je na klasifikační škále na stupni VI, tedy velmi špatný, horší už je jen havarijní sedmička. Spodní stavba je na tom o trochu lépe, když je označena stupněm V, tedy špatná. Slibovaná generální oprava je zatím stále v nedohlednu.
Zpožděné opravy mostů
|
„Bohužel věci často nejsou tak jednoduché, obzvláště u sto let staré konstrukce, jak se může na první pohled zdát. A těchto pár kostek svědčí hlavně o tom, že se o mosty v Praze nikdy nikdo pořádně nestaral,“ komentuje Scheinherr, podle něhož nebylo nedávné předláždění druhého nejvytíženějšího pražského mostu zbytečné. Podle mluvčí TSK Liškové zde silničáři od března do května předláždili plochu o rozměru 3350 metrů čtverečních. Dlažbu nejprve kompletně rozebrali, vyrovnali nerovnosti a poté vraceli původní žulové kostky zpět na místo.
Hlávkův most je de facto sestava několika mostů. Stavba je památkově chráněná a právě památkáři si zachování původní dlažby u TSK vymohli. Původní část soumostí má celkem sedm klenbových polí, která přemosťují Vltavu a ostrov Štvanice a pocházejí z roku 1912.
V roce 1962 byl historický most výrazně rozšířen. Na obou jeho koncích byly později doplněny další prvky, které tu vídáme dodnes.