metro.cz

Třetina autobusů s reklamou, žádný s nápisem přes okno. Zájemce zaplatí přes tři miliony korun

  18:29
Dopravní podnik ¨v hlavním městě má napilno. Shání totiž nájemce propagačních ploch na vozy MHD. Ten však bude muset dodržovat přísný kodex.
U této tramvaje zabírá reklama celou plochu karoserie. | foto: MAFRA

Nemáte náhodou přebytečných tři a půl milionu korun? Pokud ano, pak se můžete zařadit mezi vážné zájemce o pronájem reklamních ploch pražských autobusů. Dopravní podnik je nyní shání prostřednictvím poptávkového řízení, které se týká přesně třech stovek vozidel. Jediným kritériem tendru je podle mluvčí dopravce Anety Řehkové právě zmiňovaná výše ceny za pronájem všech ploch za rok, která činí tři miliony a 370 tisíc korun.

Nabídky poštou, nebo osobně
„Termín pro podání nabídek je 22. září. Tímto krokem navazujeme na předchozí úspěšná řízení na pronájem reklamních ploch na svém majetku. U autobusů se jedná již o třetí. Předmětem nového tendru je pronájem vnějších určených reklamních ploch na 150 autobusech typu SOR NB 12 a 150 kloubových autobusech typu SOR NB 18, tedy jde o necelých 25 procent našich autobusů,“ říká pro Metro Řehková.

Řízení je tudíž podle ní v souladu s platnými Standardy kvality Pražské integrované dopravy (PID), které povolují reklamu na maximálně třiceti procentech vozového parku. „Nabídky lze podat poštou na adresu našeho sídla, nebo osobně v podatelně. S novým nájemcem, který nabídne nejvyšší cenu, dopravní podnik posléze uzavře smlouvu na tři roky s možností využití opce na další tři,“ dodává Řehková.

Cestující přes okna uvidí
Nájemce ale nebude mít při umisťování reklamy na autobusy příliš volnou ruku. Jeho biblí se stane takzvaný Kodex reklamy vydaný Radou pro reklamu, již zmiňované Standardy kvality PID i další závazné právní předpisy, Reklamní sdělení také nově nesmějí zasahovat do prostorů oken.

„Tento přístup se osvědčil již v minulých výběrových řízeních, návrhy reklamy jsou kreativnější a současně zůstává zachován komfort cestujících i jejich bezpečnost,“ míní Řehková.

Největší pražský dopravce podobné poptávkové řízení naposled dotáhl na přelomu loňského a letošního roku. Tehdy se jednalo o pronájem reklamních ploch na vnějších plochách tramvají typu 15T. Podle ředitele dopravního podniku a předsedy představenstva Petra Witowského tak díky němu dopravce od nového nájemce získal za pronájem ploch na 150 vozidlech v průměru třikrát více, než hradila předchozí firma RENCAR ze skupiny JCDecaux. Ta reklamu na sedmi stovkách tramvají provozovala dvacet let, konkrétně mezi roky 1997 až 2017. „Trh jasně ukázal, jaká je skutečná hodnota reklamních ploch v našem majetku. Naší dlouhodobou strategií je pracovat s ním maximálně efektivně. Navíc chceme lépe využívat možnosti trhu, navyšovat příjmy z potenciálních reklamních ploch a jednoduše mít větší podíl zdrojů z vlastní obchodní činnosti a méně tak zatěžovat rozpočet hlavního města Prahy,“ vysvětluje Witowski.

Efektivitu stávající strategie pronájmu reklamních ploch na majetku dopravního podniku podle něj potvrzuje i celkový roční příjem z této činnosti.

„Zatímco v roce 2016 získal pražský dopravní podnik na základě neplatné smlouvy se společností RENCAR necelých padesát milionů korun, letos díky smlouvám s novými nájemci očekáváme příjmy převyšující 170 milionů korun. Navíc za pouhou zhruba třetinu reklamních ploch. V konečném důsledku přispíváme i ke snižování reklamního smogu v Praze,“ uzavírá Witowski.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek