metro.cz

Větší foto
Lítačka není pro dva. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Pražskou dopravní kartu lze vlastnit buďto elektronicky, nebo fyzicky, obojí nejde

  8:30
„Pokud bychom povolili možnost mít cestovní kupon zároveň nahraný na plastové kartě i v telefonu, mohlo by se snadno stát, že nám budou na jeden jezdit dva cestující.“ S tímhle vysvětlením přispěchal pro deník Metro mluvčí organizátora pražské dopravy ROPID Filip Drápal.

Na naši redakci se totiž čas od času obracejí čtenáři s dotazem, proč nemohou zároveň využívat Lítačku v klasické plastové i elektronické podobě v mobilu. Podobně to totiž bez problému umožňuje většina bank s kreditními, respektive debetními kartami. Důvodem je podle Drápala prevence možného zneužití. Zatímco u bank je žádoucí, aby kartu využívalo co nejvíce lidí, a tedy i více utráceli své prostředky, v MHD je to trochu něco jiného.

„Nicméně převedení z jednoho nosiče na druhý je poměrně uživatelsky snadné a rychlé, takže pokud například někomu dochází baterka v mobilu, může si celkem snadno stihnout on-line převést kupon zpátky na kartu. A následně zase zpět,“ popisuje pro Metro Drápal.

Vybitý telefon
V případě, že se cestující setká s technickým problémem nebo se mu mobil zrovna vybije a není možné se v danou chvíli odbavit, musí si zakoupit příslušnou jízdenku. Následně se může obrátit na zákaznickou linku Lítačka, kde s ním vyřeší návazné kroky a uplatní se případná reklamace.

Podle zástupců ROPID i dopravního podniku je nicméně osobní odpovědností cestujícího, aby byl schopen předložit platný jízdní doklad, tedy musí mít v době přepravní kontroly k dispozici funkční zařízení. Pokud ho nemá, musí se zodpovídat revizorům. Pokud ale zpětně prokáže, že platný kupon měl, zaplatí pouze symbolickou padesátikorunu.

„Tato přirážka je stanovena při zapomenuté časové jízdence, která byla vydána na základě poskytnutých osobních údajů, s měsíční nebo delší dobou platnosti a platná v době kontroly. Tuto skutečnost je nutné prokázat v doplatkové pokladně mezi následujícím pracovním dnem od 12.30 hodin až patnáctým dnem od uložení přirážky,“ popisují zástupci podniku. Základní přirážka přitom činí patnáct set korun.

Chytrá karta
Lítačka má v budoucnu pokrýt všechny dopravní služby. Půjde s ní zaplatit za sdílená kola a auta, v příštích letech pak bude navigovat k volnému místu na záchytném parkovišti P+R.

„Pilotní projekt bude mít čtyři etapy a potrvá 33 měsíců. První etapa se zaměří na to, aby se navázala spolupráce při integraci parkovišť, a rovněž na přípravu datové platformy. Zajištění a integrace dat o parkovištích a dále rozšíření funkcionalit aplikace PID Lítačka je součástí druhé,“ říká vedoucí odboru aplikací a dopravních systémů městské společnosti Operátor ICT Štefan Borovský, který má provoz a rozvoj aplikace na starosti. „Pilotnímu provozu a testování se bude věnovat třetí etapa a závěrečná část je určená pro zkušební provoz,“ popisuje dále Borovský.

Komentáře

zpět na článek