metro.cz

Větší foto
ilustrační snímek | foto: Zuzana Vernerová

Sdílená kola a koloběžky. Povalují se různě, městské části se s tím snaží bojovat

  7:26
Kousek se popovézt nebo dojet do práce. Mnozí Pražané i nemalý počet turistů využívá kola či koloběžky, které se staly neoddělitelnou součástí městské dopravy. Ostatně elektrické koloběžky Lime nebo růžová Rekola jsou volně dostupná na mnoha místech. Stačí načíst QR kód a můžete vyrazit. Půjčit si je může opravdu každý, bohužel právě koloběžky jsou někdy využívány spíše pro zábavu a častěji je lidé nacházejí „zaparkované“ třeba na chodníku. V Praze ale přibývá městských částí, kteří vytvářejí pro tyto stroje speciální parkovací místa.

V teplejších měsících si nelze nevšimnout zejména v centru Prahy elektrických koloběžek. Ačkoliv mají zabudovanou GPS lokaci, která by jim měla zabránit parkovat na chodníku, je nepřesná.

Mikrozóny otestují
V Holešovicích nyní chystají místa speciálně určená k parkování sdílených elektrických koloběžek nebo zapůjčených Rekol. „Ten nápad vznikl asi už před rokem a půl, abychom alespoň částečně zkorigovali jízdu a parkování na chodníku. Cílem je udělat uživatelsky příjemnou síť míst pro odložení sdílených dopravních prostředků,“ vysvětluje Ondřej Mirovský, radní městské části Praha 7. Podobných míst, na kterých je možné zaparkovat i motorku, je již 17, z nichž tři jsou určená právě pouze pro kola a koloběžky.

„Startujeme pilotní projekt ve spolupráci s Rekoly a Limem, kdy v části kolem Holešovické tržnice a Dělnické už bude v aplikaci zakázáno parkovat jinde než na vybraných lokalitách,“ dodává Mirovský. Nyní se koncept testuje. V případě úspěchu by se mohl překlopit do celé městské části. Podle informací společnosti Rekola se mají takzvané mikrozóny spustit v pondělí.

Obdobný systém už funguje na Praze 3
Podle místostarosty městské části Praha 3 Ondřeje Ruta, kde už takové místa zkoušejí, je za necelý rok vidět znatelný rozdíl na ulicích, i přes to, že GPS lokace není stoprocentní.

„Co se týče nejvíce kritizovaných koloběžek Lime, tak se nám podařilo s firmou domluvit omezení v aplikaci k zaparkovaní na vyhrazených místech. Dohoda přišla až v momentu, kdy jsme měli dostatečně hustou síť vyhrazených míst,“ uvádí Rut. Na rozdíl od Prahy 7, která využívá takzvaná slepá místa ve vozovce, mají na trojce i několik parkování na chodnících.

Firmy a městské části nachází společnou řeč
Rekola se na trhu sdílených dopravních prostředků pohybují již od roku 2013. Uvědomují si, že se jedná o problém a nevhodně zaparkované kolo může stěžovat pohyb po chodníku. „Jsme rádi, že něco takového vzniká ve vzájemné spolupráci. Sami nedokážeme zodpovědně udržet veřejný prostor. V případě, že navýšíme počet kol, tak samozřejmě bude potřeba udržovat pořádek v pěší zóně,“ řekl Jan Střecha za Rekola.

ALEKSANDRA PUZANOVA

Komentáře

zpět na článek