metro.cz

Není sleva jako sleva. Co si revizoři dopravního podniku nechávají pro sebe?

  17:15
Na pokutu za půlku nedosáhne každý. Cestující má smůlu například tehdy, pokud zaplatí revizorovi kartou přímo na místě
Revizorský odznak | foto: DPPMetro.cz

.Ač si to někteří lidé nemyslí, Pražané mají v oblasti ježdění na černo řadu let výbornou morálku a neplatičů je minimum. Potvrzují to i čísla dopravního podniku, podle kterých ročně v hlavním městě zhřeší pouze něco přes dvě stě tisíc přistižených černých pasažérů. Ze statistik vyplývá, že pouze necelá čtyři procenta zkontrolovaných cestujících nemají při kontrole platný jízdní doklad. Praha je díky tomuto nízkému číslu jedna z nejukázněnějších evropských metropolí. Podle čtenářů deníku Metro tak není divu, že se revizoři musejí ve své snaze o odměny pořádně otáčet.

Neúplné informace
V podniku je zaměstnáno asi sto padesát revizorů, podle informací deníku Metro se jich ale na jednotlivých směnách může denně reálně pohybovat maximálně několik desítek. I to je podle řady čtenářů, kteří se na deník Metro obracejí se svými zkušenostmi, důvod, proč se někteří revizoři v případě chycení člověka bez platného dokladu příliš nepářou s vysvětlováním.

„Částka patnáct set korun je základní přirážka, tedy pokuta, při přepravě cestujícího bez platného jízdního dokladu, která se snižuje na tisíc korun, když je zaplacena na místě kontroly nebo nejpozději patnáctý kalendářní den ode dne kontroly v doplatkové pokladně,“ uvedl před časem pro Metro vedoucí revizorů v metropoli Pavel Kurka.

Právě tuhle základní větu si ale od revizora před pár dny nevyslechla čtenářka Petra Filipová. Kvůli tomu následně přišla o slevu. „Revizor mě před pár dny chytil s propadlou Lítačkou, respektive s o pár dní prošlým kuponem. Tvrdil mi, že nejlépe udělám, když mu zaplatím na místě, protože si pak ušetřím manipulační poplatek třicet korun navrch při platbě on-line. Co mi ale už zamlčel, je fakt, že jsem mohla mít pokutu ještě o něco levnější. Stačilo se nenechat zviklat a nezaplatit na místě,“ svěřila deníku Metro čtenářka.

Typická situace
Čtenářka si hned ten samý den koupila nový roční kupon. Pokud by ale revizora neposlechla, mohla si v rámci akce s názvem Pokuta za půlku snížit výši zaplacené pokuty o další dvě stokoruny.

„Sleva se počítá z plné částky takzvané pokuty, která dle Tarifu PID činí patnáct set korun. K vyřešení svého prohřešku na místě je cestující motivován tím, že zaplatí dvě třetiny, nikoliv plnou výši pokuty. Navíc je možné ji uhradit bezhotovostně kartou,“ vysvětluje pro deník Metro šéf komunikace dopravního podniku Daniel Šabík. Z dosavadních statistik podle něj vyplývá, že většina hříšníků raději a dobrovolně využívá tuto možnost. A to i za cenu zmiňované finanční ztráty. „Činí tak, protože svůj prohřešek vyřeší hned na místě a nemusí na něj pak myslet. Pokud by na něj zapomněli a pokutu by nezaplatili do patnácti dnů od udělení, pak by ji museli uhradit v plné výši. A bohužel nezanedbatelná část zapomnětlivců zareaguje až po předžalobní výzvě, což samotnou pokutu prodraží,“ dodává pro Metro Šabík.

Pokuta se slevou
V loňském roce využilo pokutu se slevou zhruba čtyři a půl tisíce cestujících, což podle Šabíka představuje asi dvě procenta ze všech loni udělených pokut.

„Pracovníci přepravní kontroly cestujícím, kterým skončila platnost jejich kuponu a kteří byli přistiženi bez platného jízdního dokladu, dávají obvykle na vybranou. Jestli chtějí pokutu zaplatit hned nebo s ještě větší slevou až v doplatkové pokladně či on-line na našem webu společně se zakoupením celoročního kuponu. Revizoři jsou k takovému informování cestujícího motivováni vyšší odměnou za uloženou pokutu. Většina cestujících ale i přesto volí vyřešení prohřešku na místě,“ doplňuje Šabík.

Lítačka pro staromilce
Nejlepší způsob, jak propadnutí kuponu na Lítačce předcházet, je podle Šabíka nákup on-line v e-shopu na webu dopravního podniku. Na rozdíl od paní v klasickém okénku v metru totiž končící platnost dopravce následně připomene.

„Pokud si celoroční kupon zakoupí v e-shopu nebo přes aplikaci PID Lítačka, s dostatečným předstihem obdrží upozornění, že končí platnost stávajícího kuponu. Nicméně si tuto možnost musí zatrhnout na svém profilu,“ upozorňuje Šabík.

Revizoři dopravního podniku ročně zkontrolují řádově miliony cestujících. Například v předcovidovém roce 2019 jich bylo téměř sedm milionů. Zajímavostí je, že odbor revizorů nemůže být v rámci dopravního podniku technicky vzato nikdy označen za neefektivní, protože odvádí méně peněz. Neefektivita totiž může vždy znamenat, že mají úspěch kampaně odrazující od černé jízdy.

Revizoři chybí

  • Dopravní podnik zaměstnává tisíce lidí, ale na pozicích revizorů je jich minimum. Asi sto padesát.
  • Dopravce letos v srpnu lákal nové kolegy na pozici revizor. Průměrný plat kolegů má činit 47 400 korun. Podmínkou pro vykonávání profese je pak čistý rejstřík, maturita, příjemné reprezentativní vystupování, schopnost jednání s lidmi či dovedné ovládání počítače.
  • Znalost jednoho světového jazyka byla výhodou, nikoliv podmínkou.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek