metro.cz

Najdou se veselé espézetky i u pražských dopravců? Rebel je zatím pouze jeden

  10:12
Hanlivé texty na registrační značky autobusů nepatří. I přesto by se tam mohly zcela legálně objevovat.

Další 1 fotografie v galerii
VIP značku má i Zvostra s.r.o., rovněž z Horních Počernic. | foto: Metro.cz

Čtenáři deníku Metro jsou pro nás bezednou studnicí nápadů. Příkladem budiž Rudolf Paldus, který upozornil na zajímavost z Klánovic. „Obracím se na vás s dotazem ohledně registrační značky pražského dopravce Stenbus. Všiml jsem si, že jsou na jeho autobusech k vidění speciální stenbusácké espézetky. Nedalo by se zjistit, jak dlouho je mají? A existuje třeba nějaké pravidlo, podle kterého se v Praze určuje, jak mají espézetky pražských busů vypadat?“ ptá se Paldus.

S vysvětlením pro deník Metro obratem přispěchal mluvčí organizátora pražské dopravy ROPID Filip Drápal. Podle něj dopravce Stenbus používá speciální espézetky pro své vozy již zhruba rok.

„V systému Pražské integrované dopravy je to prozatím ojedinělá aktivita, takže jsme dosud neměli potřebu to jakkoli řešit či regulovat. Nicméně ale věříme v soudnost dopravců, že se v budoucnu vyvarují problematických kombinací. Kupříkladu nějakých hanlivých textů a podobně,“ vysvětluje pro deník Metro Drápal. Na téma registračních značek na přání si deník Metro povídal i s jednotlivými dopravci. Samotný Stenbus se ústy svého jednatele Lukáše Jiráska omluvil s vysvětlením, že informace o firmě médiím za žádných okolností nepodává. Sdílnější byli zástupci dopravce Martin Uher, jehož Solarisy i Mercedesy pendlují mezi smíchovským nádražím, Mníškem pod Brdy a Příbramí.

„Značky na přání jsme nikdy neměli ani to v nadcházejících letech neplánujeme. Nevidíme k tomu důvod a platit tisíce za speciální espézetky nám připadá vyloženě zbytečné. Značky máme automaticky vygenerované od příslušného úřadu. A co se týče podložek, které bychom si také teoreticky mohli přizpůsobit na míru, u těch to vidíme podobně,“ komentuje pro Metro Martin Uher mladší. Registrační značku na přání si mohou pořídit majitelé autobusů na základě žádosti podané na městském či obecním úřadě v místě, kde je vozidlo registrované. Cena značky na přání je pět tisíc korun za jednu tabulku. Pokud byste tedy rádi prémiovou espézetku například na osobním automobilu či na zmiňovaném autobusu, je nutné si přichystat deset tisíc korun. Podobný postup však neplánují ani v dopravním podniku.

„Naše autobusy jsou registrovány v rámci registru vozidel v běžném režimu jako kterákoli jiná vozidla, tudíž volba přidělení registračních značek je plně v kompetenci daného úřadu,“ říká pro Metro mluvčí největšího pražského dopravce Aneta Řehková.

Registrační značky slouží i jako reklamní plochy pro firmy a nejrůznější instituce.

  • Na firmu Nože zVostra, která má své firemní vozy opatřené speciálními espézetkami, se obvykle obracejí lidé tehdy, když uvažují o tom, že si pořídí nový nůž a nevědí, který je ten pravý. Nebo pokud chtějí přebrousit ty, které již doma mají.
  • 110 KABAT. Tak vypadá jedna z mnoha značek, kterými jsou opatřeny vozy Pekárny Kabát. Firma má také svou vlastní pojízdnou prodejnu, kterou podobné espézetky rovněž zdobí. Těmito prodejnami se stává i kultovní československý automobil Škoda 1203.
  • Kvůli VIP značce se před šesti lety snesla kritika na strážníky z Dobrušky. Lidem vadilo, že městští policisté mají VIP značku DKA 00007, za kterou normální občané platí deset tisíc korun. Kritici netušili, že strážníci za značku platit nemusí. Celá změna registračky podle vedení města stála strážníky jen několik málo korun.
  • Na Dobrušku nebo i jiná města a obce se poplatek nevztahuje, protože městský úřad, který registrační značky vydává, je od správních poplatků osvobozen.
  • Registrační značku na přání lze legálně v tuzemsku získat od roku 2016. Musí ji tvořit kombinace osmi znaků – a to písmen bez diakritiky s výjimkou G, CH, O, Q a W – a musí mezi nimi být alespoň jedna číslice. Jedině tak může být VIP značka schválena.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek