metro.cz

Jak ušetřit za plyn a elektřinu? Robot z magistrátu radí také dlužníkům

  5:54
Portál, který má pomáhat Pražanům, funguje přes rok. Rostoucí ceny za elektřinu tu chtějí krotit i mimopražští obyvatelé.
Řekněte si v krizi o pomoc, hlásá magistrátní web. | foto: MHMP

Celá Evropa bojuje s rostoucí cenou za plyn a elektřinu. A vzhledem k současné geopolitické situaci nelze ani očekávat, že by se v nadcházejících týdnech situace zásadně změnila.

Pro všechny, kteří byli zasaženi zdražováním, nevychází s penězi, bojí se energetické krize nebo potřebují pomoci překlenout náročné období, případně hledají tipy, jak ušetřit na energiích, spustilo loni v září hlavní město web pomocprazanum.praha.eu. Jeho součástí se o měsíc později stal také chatbot, který zájemcům pomáhá přímo při řešení úspor energií.

„Výdaje se dají výrazně snížit například jen změnou každodenních návyků. Jak ušetřit na vytápění, ohřevu a spotřebě vody anebo na provozu spotřebičů, lze jednoduše během pár kliků v tomto nástroji zjistit,“ říká pro deník Metro mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

Chatbot funguje tak, že nabízí vlákna s odpověďmi na nejčastější otázky (FAQ) ohledně šetření energií a zájemce provádí jednotlivými tématy, která tazatele zajímají. „Návštěvník webu se tedy nemusí probírat všemi různými tématy, ale chatbot ho intuitivně navede k odpovědím na otázky, které ho konkrétně zajímají,“ dodává pro Metro Hofman. Komu konkrétně chatbot za svou více než roční kariéru pomohl, nemůže magistrát podle Hofmana určit. Není totiž adresný. „Bezpečně víme, že se za dobu fungování uskutečnilo skrze chatbot 1274 konverzací. Některá další data však můžeme vyčíst pouze z dotazníku na konci, který lidé vyplňují, ale je to jen dobrovolné,“ doplňuje Hofman.

Mezi nejčastější témata, které chatovací robot s lidmi na portálu řeší, patří „Jak ušetřit na energiích“. K tomuto tématu se v dotazníku přihlásilo 36,3 procenta. Následuje „Řeším problém s placením za spotřebu energií“, což řešilo 28,8 procenta návštěvníků webu. Třetím nejčastěji voleným tématem je „Zastropování cen energií a úsporný tarif“. Toto téma řešilo s chatbotem přesně 9,9 procenta lidí.

„Z dotazníku také vyplývá, že pouze 86 procent respondentů bydlí v Praze,“ komentuje pro deník Metro Hofman.

Aktuální situace respondentů se dá podle dat z webu pomocprazanum.praha.eu rozdělit do třech kategorií. Tou první je „Zatím nemám žádné problémy spojené s energiemi“, ke které se hlásí 60,5 procenta lidí. Následuje „Jsem v exekuci a nemůžu platit za energie“, což zatrhlo 18,5 procenta. Na třetím místě se se čtrnácti procenty umístila možnost „Mám problémy splacením“. Nejméně, tedy v sedmi procentech případů, uživatelé zaškrtli možnost „Dlužím pár plateb za energie“.

„K dispozici máme ještě demografická data. Z lidí, kteří dotazník vyplnili, bylo 25,58 procenta ve věku 18–26 let, 27,9 procenta ve věku 27–44 let, 18,6 procenta ve věku 45–59 let a 9,3 procenta bylo ve skupině 60–69 let. V kategorii 70 plus bylo 18,6 procenta lidí,“ říká pro Metro Hofman.

Pomocprazanum.praha.eu propaguje také akci Milostivé léto, která se nyní už podruhé snaží pomoci lidem se splacením dluhů veřejnoprávním institucím. Dozvíte se tu, jak požádat o prominutí úhrady školného, stravného nebo družin, případně o finanční příspěvek z fondu solidarity na aktivity, které podporují rozvoj a talent dětí.

Chatbot je dobrý komunikační nástroj. Má však omezené možnosti

  • Chatbot je ve své podstatě program, který je vázaný na komunikační službu, jako je Messenger, Skype, WhatsApp či Slack, a je s ní i spojený.
  • Robot umí pomocí předem pečlivě nastaveného scénáře jednoduše odpovídat na předem definované otázky, které jsou pro něj nastavené. V hojné míře se chatovací roboty používají pro zákaznickou podporu, jednoduše tak dokáží odpovídat a navigovat zákazníka na odpovědi, které potřebuje nalézt.
  • Paradoxně lze tento nástroj najít i na portálech, které jsou poměrně přehledné a neobsahují mnoho informací.
  • Existují dva základní typy chatbotů. První je takzvaná AI, tedy „umělá inteligence“. Tento druh chatbotu dokáže reagovat na různé situace a jejich kontext. Vývoj AI chatbotů je nicméně velice náročný a nákladově velice drahý.
  • Druhý typ má nastaveno chování pouze podle scénáře. Tento chatbot můžete typově nalézt třeba u společnosti Mall.cz, která ho používá pro svůj zákaznický servis.
  • Chatbot, který pomáhá návštěvníkům s energiemi na magistrátním webu, vyvinula smíchovská firma Šéfbot, s. r. o.
  • „Energetická krize zasáhla nás všechny, a tak jsme si společně s marketingovým týmem magistrátu řekli, že je potřeba, abychom jednoduchou formou sjednotili všechny rady a tipy, které v některých případech mohou lidem ušetřit i vyšší jednotky procent,“ komentuje majitel sofwarové firmy Jan Ružička.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek