Prvních třináct stanic s 25 dobíjecími body instalovala společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) na Vinohradech.
Do konce letošního roku tu mohou majitelé elektromobilů nabíjet zdarma. Od 1. ledna bude možné nabíjet dvěma způsoby. Registrovat se a získat dobíjecí čip, který řidičům umožní za cenu garantovanou THMP využívat také nabíjecí stanice PREpoint a za standardní ceny i stanice dalších provozovatelů. Druhou možností bude jednorázové dobíjení bez registrace, a to přes QR kód.
Vylepšené lampy zatím najdete v ulicích Moravská, Korunní, Chodská, Kladská, Slezská a Slovenská. V plánu je ale zprovoznění nabíječek také v dalších částech metropole. „Vytvoření efektivní dobíjecí infrastruktury je jednou z hlavních podmínek rozvoje elektromobility. Sloučením nabíjecích stanic s veřejným osvětlením se navíc předchází umísťování dalších sloupků do veřejného prostoru,“ chválí projekt radní pro oblast majetku Jan Chabr.
Přípravu stožárů na budoucí osazení nabíjecími stanicemi realizuje THMP jako správce veřejného osvětlení souběžně v několika lokalitách. „V letošním roce bude po Praze připraveno 55 těchto lamp. V příštím roce je jich v plánu 240, v následujících letech to budou násobky,“ slibuje Tomáš Jílek, předseda představenstva THMP.
Jelikož bylo včera během dne pod nulou, deník Metro oslovil odborníka na elektromobilitu s dotazem, jaký vliv má na nabíjení elektromobilů venkovní teplota. Odpověd není jednoduchá. „Chladné a zejména mrazivé počasí u některých elektromobilů na rychlost nabíjení vliv má,“ reagoval na dotaz Marek Tomíšek z webu Usporne.info, který ale zároveň uvedl, že se to týká rychlonabíjení stejnosměrným proudem, při kterém se nabíjí podstatně vyššími výkony. „Při podchlazené baterii ji auto chrání tím, že do ní nepouští tak vysoký proud, čímž se sníží nabíjecí výkon. U pomalého nabíjení, které se využívá v čase parkování vozidla, by vnější teplota neměla ovlivnit rychlost nabíjení,“ dodal.
Pokud by chtěl řidič u lampy vůz nabít naplno, musí tu parkovat několik hodin. „Doba nabíjení samozřejmě závisí na velikosti baterie a také výkonu palubní nabíječky. Průměrný elektromobil se zde bude nabíjet okolo pěti hodin, pokud je vybaven 11kilowattovou palubní nabíječkou, což lze považovat za standard. Velká SUV nebo velké sedany s dlouhým dojezdem se budou blížit k 10 hodinám, ale tyto vozy mají častěji 22kilowattovou palubní nabíječku, díky které bude i nabíjení aut s velkou baterií trvat okolo pěti hodin, 22 kW je zároveň i maximální výkon zásuvek na těchto lampách,“ popisuje Tomíšek. Mapu lamp najdete na prahanabiji.cz