metro.cz

Kuriozita v centru metropole. Do vestibulu metra Náměstí Republiky vás eskalátor nesveze

  12:27
Schody v metru jsou nejen pro čtenáře našeho deníku odjakživa velké téma. Hlásíte nám, když se porouchají a nikdo je viditelně neopravuje. Pozitivní emoce nevyvolává ani jejich absence v některých stanicích, nebo pokud jsou některé zakryté zábranami čistě kvůli úsporám elektřiny.

Další 2 fotografie v galerii
Na nádraží vedou ven čtyři „jednosměrné“ východy. | foto: MAFRA

Na poměrně kuriózní zajímavost spojenou se stanicí Náměstí Republiky však před pár dny upozornila čtenářka, kterou jsme přislíbili zachovat v anonymitě. Podle ní je totiž například pro maminku s kočárkem poměrně snadné se dostat ze stanice ven. Chcete-li však sjet dolů, a to z jakéhokoli směru, máte jednoduše smůlu. „Eskalátory z horního vestibulu u Masarykova nádraží jedou pouze nahoru. Jak se mají matky s kočárky dostat dolů? Tentýž problém jsem před časem řešila i na opačné straně. Následně jsem musela jít do Palladia a přes celé nákupní centrum se musela promotat, abych se dostala do metra. Protože i u Palladia všechny eskalátory jezdí jen nahoru,“ stěžuje si deníku Metro čtenářka.

Prosba o pomoc
Nepříjemnosti kvůli chybějícím eskalátorům dle zjištění deníku Metro nastávají hlavně u vstupu nejblíže k Masarykovu nádraží. Právě zde se maminky či starší turisté s kufry musí spoléhat na pomoc kolemjdoucích. Je tu totiž nutné překonat celkem 37 schodů oddělených krátkým mezipatrem. Na místo jsme se proto vypravili, abychom pořídili několik fotografií. A hned jsme tu asistovali při snášení kočárku asi třicetileté mamince.

„Předpokládám, že výtah zde nikdy nezbudují. Bohatě by stačilo otočit směr části pohyblivých schodů, takže by byli spokojení všichni. Kolik matek má partnera, aby ji doprovázel na všech cestách? Eskalátory usnadňují nutnost doprošovat se ostatních o pomoc,“ komentovala situaci maminka.

Směr nejde měnit
Stanice metra Náměstí Republiky byla uvedena do provozu 2. listopadu 1985. V té době nebyla povinnost zřizovat pohyblivé schody nijak definována. Podle vysvětlení, které dopravní podnik čtenářce poskytl, však směr pohybu schodových pásem eskalátorů v podchodech nelze vždy operativně měnit. Zařízení staršího typu, tedy i schody z horních vestibulů „na Republice“, jsou totiž konstruována jen pro jeden směr pohybu.

„Provozní režim pohyblivých schodů je ve stanicích metra obecně stanoven vnitřními normami dopravce a po konzultacích s příslušným místním úřadem a magistrátním odborem dopravy. Na základě připomínek občanů a přepravního průzkumu byl vyhodnocen a určen stávající režim i ve stanici Náměstí Republiky. Všechny eskalátory z této stanice jsou konstruovány pouze pro směr jízdy nahoru, nelze je pustit směrem dolů,“ píše dopravní podnik.

37 schodů není málo.

Necestujte sami
Deník Metro nahlédl do smluvních přepravních podmínek. Z nich de facto vyplývá, že pokud chcete cestovat s kočárkem pražským metrem, měli byste mít s sebou vždycky parťáka.

„Naložení a vyložení dětského kočárku (v metru pomoc druhé osoby při přepravě dětského kočárku na pohyblivých schodech) si musí cestující zajistit sám. Na pohyblivých schodech mají pak kočárek s dítětem přepravovat dvě osoby tak, že jedna stojí pod kočárkem a druhá nad kočárkem. Pro dvě osoby by neměl být rovněž problém snést kočárek po pevném schodišti,“ píše se v podmínkách.

Smluvní přepravní podmínky organizátora pražské dopravy Ropid doplnil ve vysvětlení čtenáře i dopravní podnik. „Činnost související s přepravou kočárku nelze zabezpečit. Naši zaměstnanci nesetrvávají nepřetržitě na svém stanovišti a mohou být z provozních důvodů nedosažitelní. Nemohou z vlastní iniciativy ani žádat kolemjdoucí cestující o pomoc a vystavovat je nebezpečí vzniku úrazu. Doporučujeme vyzvat k pomoci zdatného spolucestujícího, který sám zváží své fyzické schopnosti,“ vysvětluje dopravní podnik a dodává: „Zatím nemůžeme stoprocentně plnit požadavky všech cestujících. Za tuto skutečnost se omlouváme.“

Na náměstí jsou východy čtyři. Lidé chodí i přes nákupní centrum.

Třetí eskalátory
Z hlubin stanic pražského metra cestující obvykle vyvážejí na povrch či do horního vestibulu trojice eskalátorů. A i ty můžete vzácně zastihnout v režimu, kdy všechny jedou pouze nahoru, či pouze dolů. Například tehdy, je-li potřeba metro rychle vyklidit. Všechny troje pohyblivé schody jsou pak obvykle v provozu a jedou jen ve špičce. Je to proto, aby se do stanice po příjezdu následujícího vlaku vešli všichni cestující.

„Pokud dojde k situaci, kdy je stanice přeplněná i za plného provozu všech tří eskalátorů, zvažuje staniční personál společně s vlakovým dispečerem dle míry zaplnění nástupiště možnost nařízení průjezdu vlaku do následující stanice. Tyto postupy platí obecně pro všechny stanice,“ popsala před časem deníku Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Měnit směr provozování lze výhradně u takzvaných reverzovatelných pohyblivých schodů, tedy těch, které jsou technicky uzpůsobeny a udržovány pro provoz v obou směrech.

„U trojic eskalátorů to zpravidla bývá prostřední, u čtveřic obě vnitřní ramena. U ostatních dlouhodobě provozovaných jedním směrem to bez prohlídky a opravy nelze,“ dodává pro Metro Řehková.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek