metro.cz

Co dělat, když má váš školák problém se soustředěním? Řešením může být odklad

  12:07
Ruce za zády a sedět bez pohybu, na hanbu do kouta. Učitelé řeší chování zlobivých žáků různými způsoby, přitom je vina málokdy na straně dítěte. Možná jen zatím není zralé na školní docházku nebo je potřeba mu ze stravy ubrat rafinovaný cukr.
Klidné prostředí je základem. | foto: Kouzelen

Neschopnost udržet pozornost sice řeší pedagogové u všech věkových kategorií, ale u těch nejmenších školáčků může mít zcela jinou příčinu než u pubertou zmítaných adolescentů. „Ve své praxi se setkávám s dětmi, kterým dělá problém udržet pozornost,“ přibližuje Anežka Kyselková, učitelka v mateřské škole, podle které se chování předškoláků individuálně proměňuje během pravidelné docházky. „Řekla bych, že se v průběhu roku pozornost u dětí zlepšuje, ale je potřeba k tomu nejen podpora pedagogů, ale i podpora rodičů,“ myslí si Kyselková.

Jedním z důvodů, proč mají žáci problém s koncentrací, je smyslová přecitlivělost. „Dítě je více vnímavé na smyslové podněty a ty ho ruší od výkladu či úkolů,“ vysvětluje Dagmar Jurišová, zakladatelka centra speciálně pedagogické podpory Kouzelen. „Ostré světlo, sluneční svit, šustění listů, škrábání pera po papíře, vůně z kuchyně, bzučení zářivky. To vše dítě, které neumí odfiltrovat tyto smyslové vjemy, vnímá velmi intenzivně a nemá kapacitu soustředit se na učivo,“ pokračuje Jurišová a dodává, že pokud se takové obtíže projeví, nemusí rodiče házet flintu do žita, dětem může pomoci multismyslová terapie a stimulace, která schopnost odfiltrovat smyslové vjemy posiluje.

„Pracujeme s tělem a jeho schopností vnímat konkrétní smyslové vjemy na bázi hry nebo objevování. Během terapie se snažíme oslovovat všechny smysly s konkrétním záměrem,“ objasňuje Jurišová. „Aktivity jsou pro děti zajímavé a přitažlivé, takže kolikrát nemají tušení, na čem konkrétně pracujeme, prostě se baví,“ popisuje Jurišová.

Smyslové učení podle ní pomáhá s dozráním nervové soustavy díky informacím, které se do mozku skrz smysly dostávají. „Pokud dítě začne lépe vnímat smyslové vjemy, začíná lépe vnímat své tělo a jeho potřeby. Pokud vím, že mi něco chybí nebo mě někde tlačí, už to není jenom pouhý pocit nepohodlí, ale jsem schopný vjem rozeznat, najít příčinu nepohody a případně ji i odstranit. Díky těmto schopnostem je potom dítě odolnější vůči smyslovým vjemům a lépe se soustředí,“ popisuje efekty terapie Jurišová.

Důležitou roli hrají rodiče
Nešvarem současné doby je multitasking, tedy dělání několika činností najednou. Zprvu dobrý nápad, jenž měl pomoci dosahovat větší efektivity, se proměnil na roztříštěnou pozornost, přelétání od jednoho ke druhému, neschopnost dokončovat a věnovat plnou pozornost jedné činnosti. Vidí-li tuto činnost děti u svých rodičů, kdy maminka při koukání na televizi vaří, pere, žehlí, odepisuje na e-maily a kontroluje úkoly, snadno tento model zkopírují do svého chování.

„Když už se u dítěte problém s pozorností objeví, tak je vždy dobré navázat dialog s rodiči a společně tento problém řešit,“ zdůrazňuje Kyselková. „Pozornost lze trénovat různými způsoby, ať už jsou to společenské hry, četba knihy, pomoc v domácnosti, tvoření z různých materiálů, stavění stavebnic a další. Aktivit je mnoho, ale vždy je důležité, aby dítě mělo podporu dospělého, který s ním tráví čas a společnou aktivitu komentuje,“ vybízí Kyselková.

Aby bylo učení koncentrace úspěšné, radí Kyselková začít tehdy, když je dítě odpočinuté a najezené, vytvořit klidné prostředí bez rušivých elementů a přizpůsobit délku aktivity úměrně věku dítěte. „Aby dítě zaměřilo pozornost na danou aktivitu, může třeba popisovat to, co právě dělá – zapínám si zip u bundy, beru si zelenou pastelku,“ přidává tip Kyselková.

Doplňte hořčík
Dalším důvodem nepozornosti může být obyčejná nedostatečná zralost na školní docházku. „Tohle je velký problém ročníků 2014, dnešní třetí třídy, které neprošly ve škole zápisem z důvodů restriktivních opatření během pandemie,“ říká Jurišová. „Děti, které neměly vyloženě velký problém s výslovností nebo motorikou, byly zapsány do prvních tříd a přitom spousta z nich sociálně na školní docházku zralá nebyla. Tuto nezralost má možnost odhalit učitel právě během zápisu a může doporučit odklad nebo přípravný ročník,“ komentuje dopady pandemie Jurišová.

Třetí důvod může být neurologického rázu. „Dítě má diagnostikovánu poruchu pozornosti ať už s hyperaktivitou nebo bez a ta mu brání v pozorném sledování výuky. Zde pomáhá posilovat nervovou soustavu jak potravinovými doplňky, například omega-3 mastnými kyselinami a hořčíkem, tak plnohodnotnou stravou chudší na rafinovaný cukr. Velmi pomáhají terapie zaměřené na vnímání těla,“ doporučuje Jurišová.

Autor: Veronika Reicheltová Metro.cz
zpět na článek