metro.cz

Po výtoňském mostě budou vlaky jezdit už jen dvacítkou. Další opatření budou následovat

  6:47
Kolem železničního mostu pod Vyšehradem je hodně živo. Podle Správy železnic se už stávající konstrukce zachránit nedá. Správa v listopadu představila i novou podobu mostu. Ta má ale řadu odpůrců. On-line petici za zachování původní konstrukce podepsalo skoro 10 tisíc lidí.
Kvůli havarijnímu stavu byly na několik měsíců na mostě uzavřeny pěší lávky. | foto:  Michal Šula, MAFRA

S demolicí památkově chráněného viaduktu nesouhlasí ani Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel. Faktem ale je, že most je ve velmi špatném stavu. Co konkrétně to znamená, popisuje pro deník Metro za Správu železnic Pavel Paidar, ředitel odboru přípravy staveb.

V roce 2018 vyšla studie ČVUT, která odhadovala životnost železničního mostu na Výtoni na pět let. Jaký je stav mostu nyní v roce 2023?
V roce 2018 vyšly celkem tři expertní posudky. Všechny tyto dokumenty jsou veřejně k dispozici na stránkách Správy železnic. Vyplývá z nich mimo jiné, že konstrukce mostu jsou opravitelné pouze za předpokladu výměny více než 63 procent všech prvků. Zároveň stanovují podmínky bezpečného provozu pro následujících pět let, tedy do konce roku 2023. Po tomto datu už nebude možné garantovat bezpečný provoz na mostě, aniž by byla přijata zásadní provozní opatření.
Poslední mimořádná prohlídka aktuálního stavu mostu z prosince 2022 nám potvrdila, že most je na hranici své provozuschopnosti. Ocelové nosné konstrukce z roku 1901 jsou ve vážném stavu, překročily návrhovou životnost (100 let – pozn. redakce) a vykazují poruchy, které vyžadují zásadní dopravní omezení.

Jak Správa železnic monitoruje stav mostu?
Po uplynutí zbytkové životnosti mostu bezprostřední kolaps konstrukce nehrozí, ale při jeho dalším provozu se riziko fatální poruchy zvyšuje. Proto jsme na mostě zpřísnili dohled, jeho prohlídku provádíme čtyřikrát ročně, mimo to ještě každý rok probíhá podrobná kontrola mostu. Od roku 2020 jsme navíc konstrukci osadili speciálními čidly, která slouží k průběžnému sledování změn mostu a k vyhodnocení případných varovných stavů.

Na mostě je omezena železniční doprava. Co konkrétně to znamená?
Konkrétně je omezena hmotnost vlaků, které mohou po mostě projet, a jejich rychlost. Od poloviny února musíme přistoupit k dalším opatřením a snížit třídu zatížení mostu. To v konečném důsledku zamezí provozu nákladních vlaků. Omezení rychlosti pak prodlužuje jízdní dobu vlaků projíždějících úsekem.

Budou se omezení provozu v následujících letech zpřísňovat?
Na konci letošního roku dojde k dalšímu snížení třídy zatížení a omezení rychlosti, a to ze 40 na 20 km/h. Kromě toho bude vystaven úplný zákaz setkávání se vlaků na mostě. Intenzita dopravy se omezí na 10 milionů tun ročně, což je asi 60 procent současného provozu.

Existuje varianta, že by byl most v následujících letech úplně uzavřen?
Bohužel ano. Pokud dojde k dalšímu zhoršení stavu, popřípadě kolapsu některého prvku nosné konstrukce, bude most úplně uzavřen. Pro případ, že by nastala tato situace, připravujeme krizový scénář. Jakkoliv je ale stav mostu vážný, je plně pod kontrolou Správy železnic. Cílem přijímaných opatření je udržet provoz na mostě v maximální možné míře a bez jakéhokoli ohrožení bezpečnosti. Nejlépe do doby výstavby mostu nového.

Ten se má začít stavět v roce 2026. Jsou do té doby v plánu i nějaké dílčí opravy mostu současného?
Správa železnic na mostě stále provádí pravidelnou údržbu. V průběhu letošního roku dojde k ošetření kritických míst na mostovce a hlavních nosnících. Stav jednotlivých částí mostu však odpovídá jejich stáří, materiálu, konstrukčnímu řešení i provoznímu zatížení a údržbou jej už nelze zvrátit.

Přestavba za dvě miliardy

  • Vítězný architektonický návrh nové podoby mostu předložilo studio 2T Engeneering.
  • Úsek mezi smíchovským a hlavním nádražím bude do budoucna potřebovat ještě masivnější zvýšení kapacity. Nový most kvůli rostoucím nárokům na městskou a příměstskou dopravu počítá se třemi kolejemi a novou zastávkou Na Výtoni, která nahradí dávno zrušené nádraží Vyšehrad.
  • S přestavbou má být spojena i uzavírka, již chce Správa železnic využít i k opravě celého úseku až na hlavní nádraží.
  • Přestavba, která by měla stát dvě miliardy korun, má začít v roce 2026.
Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek