metro.cz

Neobvyklá tramvaj K2 jezdí Prahou bez „závoje“. Igelit sundali ve Střešovicích

  18:07
Unikátní historický dopravní prostředek bude k vidění na turistické lince 42. S číslem 23 vypraví tramvaj až později.

Další 3 fotografie v galerii
Prahu bude brázdit tramvajový unikát. | foto: Roman Hloch, Metro.cz

Opona, tedy vlastně igelitový závoj kloubové tramvaje Tatra K2, kterým měla v posledních týdnech při zkušebních jízdách Prahou zakrytou přední masku, je konečně dole. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) dnes tuhle „retro krásku“ konečně oficiálně představil veřejnosti, a to přímo ve střešovické vozovně.

Nyní je jasné například to, že bude v následujících týdnech vypravována primárně na turistickou linku číslo 42. Až dojde k proškolení většiny řidičů, bude následovat vypravení i na pražskou retro linku 23. Deník Metro přináší přehled zajímavostí, proč by vás tahle kloubová tramvaj z roku 1977 mohla zajímat.

Komplikovaná historie
Příběh tramvaje Tatra K2 je mírně řečeno komplikovaný. Vyrobena byla sice roku 1977 v hlavním městě, odtud však obratem putovala do Bratislavy jako zácvikové vozidlo pro řidiče. Vůz zde následně sloužil až do roku 2009 a poté až do loňska nečinně odpočíval v depu. Tamní dopravce jej však loni nabídl k prodeji, po čemž okamžitě skočil pražský dopravní podnik. Aby však mohla tahle retro raritka začít poprvé v životě vozit cestující, musela na opravu do Brna.

DPP nejprve tajil detaily ohledně příjezdu retro tramvaje do hlavního města, aby následně kloubovou tramvaj krátce po Novém roce vyslal na zkušební jízdy a takzvanou technicko-bezpečnostní zkoušku s přední maskou zahalenou do zmiňovaného černého igelitu.

Magická sedmička
Tramvaj dostala nové evidenční číslo 7000. Tento fakt oceňují hlavně fanoušci hromadné dopravy, takzvaní šotoušové. Číslo navazuje na 6992, což bylo poslední evidenční číslo obsazené vozem T3 dodaným do Prahy v roce 1976. Zajímavostí je i shoda čísla 7000 s prototypem K2, který byl pod tímto číslem vystavován na Mezinárodním strojírenském veletrhu právě v Brně. Následně byl testován mezi Mostem a Litvínovem, aby zase skončil v Brně, ale již pod číslem 607 a později 1007. Zde je nutné upozornit, že stejný vůz se v roce 1966 projel i po pražských kolejích, ale pod číslem 7001.

Kamery i gumy
Ve voze je nainstalován i kamerový systém se záznamem. Obraz ze čtveřice kamer se také řidiči zobrazuje v pravé horní části kabiny. Toto řešení má za úkol předcházet vandalismu. Zajímavým detailem jsou také světlé gumy okolo oken na dveřích. Pro případné pronájmy tramvaje a jejího komerčního využití je ve voze instalován měnič na 230 voltů. To umožní na palubě tramvaje zapojovat klasické spotřebiče, jako je televize, reproduktory, pivní výčep a podobně.

Klasická tramvaj typu T3? Ale kdepak

  • Ač v případě K2 se jedná na první pohled o klasickou tramvaj typu T3, bude na ni potřeba mít pro řízení v Praze speciální zaškolení. Protože se v něčem liší.
  • Zásadní novinkou pro řidiče bude u tramvaje podvozek, který je bez motorů. Ten se na tramvaji K2 nachází uprostřed pod kloubovým spojením.
  • Zajímavostí je i to, že vůz v Bratislavě nikdy nevozil cestující.
  • Zítra bude historická tramvaj K2 vystavena na dvoře střešovické vozovny. Místní muzeum bude mít mimořádně otevřeno od 9 do 17 hodin i přesto, že jsou pololetní prázdniny. Pro veřejné svezení bude k dispozici v neděli, a to na turistické lince 42.
Autoři: Filip Jaroševský, Roman Hloch Metro.cz
zpět na článek