Nejvíce nehod kvůli lesní zvěři je na Vysočině. Tady byla loni každá čtvrtá nehoda způsobena zvěří. Naopak nejmenší podíl takových nehod je v Praze a v Jihočeském kraji. Zde je zvěří způsobena shodně jen každá stá kolize.
Jak se zachovat při střetu se zvěří
|
Počet srážek roste již několik let v řadě. Myslivci proto vymýšlí stále nové triky, které mají střetům zabránit. Například v Ústeckém kraji už od minulého roku zkouší elektronické přístroje, které jsou rozmístěny podél silnice. Jejich čidla zareagují na blížící se auto a přístroj začne vydávat vysokofrekvenční zvuk, na který jsou zvířata citlivá.
„Přístroj reaguje na světla aut, když auto projede, zařízení přestane fungovat a zvěř dál neodrazuje,“ říká Kamil Plíšek z Podřipského zájmového sdružení nájemců honiteb. V místech, kde plašičky jsou, nebyla dosud zaznamenána žádná nehoda. Problém však je, že přístroje od silnic mizí. Někdo je totiž krade.
Plašičky či plot však nemohou být všude, a tak občas ke střetu dojde. V takovém případě zní doporučení odborníků jasně: naplno brzdit a držet směr jízdy. Auta jsou na čelní náraz konstruována. Jakékoliv jiné řešení je nebezpečnější. „Úhybné manévry nedoporučujeme,“ varuje Martin Farář, šéf BESIP. U silnice jsou často stromy a srážka s nimi je tragičtější než se zvěří.
Když se vám pod kola připlete zvěř, hlavně se nesnažte nehodu tajit. „Je třeba se vyvarovat naložení usmrceného kusu zvěře do kufru auta. To by mohlo skončit obviněním z pytláctví. Podle hodnotového sazebníku pro zvěř udělají z doposud bezúhonného občana pytláka již dva bažanti. Jejich celková cena totiž přesahuje pětitisícový limit,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.