metro.cz

Dotěrnému volání se ubráníte těžko

  11:13
Volají vám s nabídkami zboží? Pomůže operátor. Ale jen v některých případech. Jsou dotěrní a nedají pokoj ani o víkendu. Ozvou se vždy v nejméně vhodnou chvíli a nedají se jen tak lehko odbýt. Drzost telemarketingových agentur nezná mezí.
Ilustrační foto | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Obrana je jednoduchá. Zavěsit. Ale vlídný hlas proškoleného volajícího zná triky, jak vás uchlácholit. Neptá se, nabídky spíš oznamuje a rovnou prosí o adresu, kam zboží zaslat.

Řekněte stop otravným hovorům

● Proti telemarketingu se lze bránit službou Můžu to zvednout? Ta má dvě roviny. Za prvé na jejím webu lidé naleznou komentáře sepsané k jednotlivým číslům. Lidé se tak dozvědí, co je dané číslo zač. Druhá rovina je pak funkce aplikace. Díky ní se vám při příchozím hovoru na displeji ukáže, jak je číslo hodnoceno.

● Podobně funguje i aplikace Nevolejte.cz. Ta má i web, kam je možné zadat své číslo. Registr pak slouží jako seznam těch, kteří si nepřejí být kontaktováni. V případě, že bude majitel čísla i přes vyjádřený nesouhlas kontaktován, může dané číslo nahlásit. Systém pak další hovory blokuje. Pokud budou pro dané číslo evidovány stížnosti od dvou různých uživatelů, budou hovory z příslušného čísla blokovány i u ostatních v seznamu.

Nejpodezřelejší jsou pak ty hovory, kdy vás dotyčný osloví jménem. Každého tak hned napadne, kde na vás neznámá osoba vzala číslo. „Problém to ještě automaticky znamenat nemusí. Může jít o zpracovatele pro společnost, kde je dotyčný klientem,“ říká David Pavlát, mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ).

Jinými slovy, pokud vás osloví například vaše banka nebo operátor, je to v pořádku. Problém je ale u call center. Od těch se většinou nedozvíte, kde na vás číslo sehnali. Obvyklou výmluvou je, že od agentury.

Podle ÚOOÚ jsou ale telefonní čísla unikátní identifikační znak, protože se nemůže stát, aby měl ještě někdo stejné. Pokud tedy někdo zná vaše jméno a číslo, už se jedná o osobní údaj a jeho zpracování podléhá zákonu o ochraně osobních údajů.

Lidé se tak mohou před obtěžujícím telefonátem bránit. Je ale oříšek, kam se se stížností obrátit. „Obvykle se jedná o působnost Českého telekomunikačního úřadu, někdy se lidé mohou obrátit na Českou obchodní inspekci,“ říká Pavlát.

Pro stížnost je ale nutné mít důkaz – tedy nahrávku konkrétního telefonátu. Při boji s telemarketingem je tak nejlepší obrana prevence. Jeden způsobů, jak se zbavit obtěžujících hovorů, je domluva s operátorem.

Pokuta za spamy

1,9 milionovou pokutu letos uložil firmě Traffic7 Úřad pro ochranu osobních údajů. Společnost zasílala hromadně e-maily s obchodním sdělením v řádu stovek opakování. Podle internetových diskusí je mailový marketing sice otravný, ale víc lidem vadí telemarketing.

„Pokud si klient nepřeje dostávat marketingová sdělení či být v souvislosti s nimi kontaktován, tak nás stačí oslovit a my tuto službu zrušíme,“ říká Lucie Pecháčková z O2. Problém ale je, že operátor zakáže telemarketing jen firmám, s kterými je na této službě dohodnut.

Pokud se vám ozve jiné call centrum, to operátor neovlivní. Další varianta, jak se bránit, je využít aplikací či webů, které se na boj s telemarketingem zaměřují. Je jich několik (viz box).

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek