metro.cz

Kousek dálnice D8 za deset miliard je hotový

  15:58
Z Prahy do Drážďan můžete po novém úseku dálnice vyrazit už v sobotu. Na slavnosti bude gulášová polévka.
Ministr dopravy Dan Ťok na schůzce se starostkou obce Prackovice, kam z D8 stéká podle místních voda. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Už nacisté plánovali dálnici z Prahy do Drážďan

  • Dálnice Praha – Drážďany se poprvé objevila na plánech v říjnu 1938.
  • V roce 1942 byl vydán zákaz výstavby dálnic v celé třetí říši z důvodů přesunutí pracovních sil do válečné výroby.
  • Stavba dálnice D8 nakonec začala až v roce 1990.
  • Jedinou chybějící částí dálnice v roce 2016 byl úsek Lovosice – Řehlovice. Na něm se sice začalo pracovat už v roce 2007, ale hned v únoru 2008 Nejvyšší správní soud konstatoval, že Krajský úřad Ústeckého kraje chyboval při povolování stavby přes území chráněné krajinné oblasti. Stavba se tak opět zpozdila.
  • Dokončení dálnice oddalovaly opakovaně také živelné pohromy. Například povodně v roce 2002 poškodily dálnici na jejím osmnáctém kilometru u Nové Vsi. V roce 2013 zase rozestavěný úsek nad Prackovicemi zavalil sesuv půdy.

Šestnáctikilometrový úsek dálnice D8, který se staví přes devět let, je konečně hotový. Původně měl být dokončen v březnu 2010, ale řadu let se táhl spor kvůli tomu, že úsek vede přes chráněnou krajinnou oblast České středohoří. Další komplikací byl sesuv půdy, který část D8 zasypal před třemi lety.

Slavnostní otevření dálnice je naplánováno na sobotu v 10 hodin v tunelu Radejčín. Připraveno je 5000 parkovacích míst, podávat se bude mimo jiné i gulášová polévka. Cestu od aut k tunelům budou zkracovat mikrobusy.

První řidiči se po dálnici budou moci projet pozdě odpoledne či večer. Tedy až Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uklidí po slavnosti a úsek zkontroluje spolu s policií.

Dálnice byla v plánu už před desítkami let, ale zpomalily ji problémy. Jedním z těch novějších je právě sesuv půdy kvůli problematickému podloží. Zpočátku se tvrdilo, že za něj může nedaleký lom, ale z analýzy, kterou vypracovali experti z Ústavu struktury a mechaniky hornin při Akademii věd, vyplývá, že příčinou byla kromě přetížení horní části svahu a zvýšení hladiny podzemní vody i špatně zvolená metoda výstavby.

O výsledky analýzy informovala Česká televize v pořadu Reportéři. Podle ministra dopravy Dana Ťoka ale televize vypichuje jen jednu věc z posudku. Zavalený úsek nad Prackovicemi je dnes už opravený a navíc ho hlídají čidla, která zaznamenají jakýkoliv posun. Pokud například zjistí nějakou hrozbu, úsek se okamžitě uzavře a řidiči se o tom dozvědí díky informačnímu zařízení. Opatření jsou však na dálnici údajně jen pro jistotu. „Tato část je zcela stabilní a zůstane stabilní,“ ubezpečuje mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

O bezpečnosti dálnice je přesvědčen i ministr dopravy Dan Ťok. Ten začátkem týdne slíbil Prackovicím, které leží u dálnice, peníze na čističku odpadních vod, opravu místních silnic a rozšíření monitoringu úseku D8 až do obce. „Dohodli jsme se na tom, že problémy, které stavba vyvolala, budeme chtít řešit. Jsme připraveni obci pomoci nad rámec toho, co vyvolala stavba,“ prohlásil Ťok.

Další stříhání pásek v příštím roce

  • Během září mají být do provozu uvedeny úseky dálnic D4 Skalka – Háje u Příbrami a pokračování jihočeské D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem. V říjnu má být také dokončena část obchvatu Českých Budějovic mezi Borkem a Úsilným.
  • Resort dopravy začne příští rok stavět celkem 140 kilometrů dálnic.
Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek