metro.cz

Povánoční patálie vracení dárků. Nejvíce se vrací elektronika a oblečení

  6:44
Ježíšek to zase popletl. Tu přinesl stejná sluchátka dvakrát, tu netrefil velikost svetru. Obdaření si však nemusí zoufat. Řada prodejců nabízí prodlouženou dobu na vrácení zboží.
Ilustrační foto | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Například pokud jste nakupovali u zeleného mimozemšťana, dárek můžete vrátit až do 13.ledna. Tedy v případě, že jste v prosinci na Alza.cz využili takzvanou službu Výměna nevhodného dárku. Je-li ale vrácené zboží rozbalené, obchod si účtuje manipulační poplatek ve výši deseti procent z kupní ceny.

Nejčastěji se do obchodů po svátcích vrací oblečení a levnější elektronika. Dražší dárky totiž lidé vybírají pečlivěji nebo se nejdříve poradí s tím, koho chtějí obdarovat.

Přestože kamenné obchody ze zákona nemají povinnost vracet zákazníkům za nevyhovující zboží peníze, řada z nich se snaží alespoň vycházet vstříc. „V našich prodejnách mohou všichni zákazníci využít třicetidenní lhůtu na výměnu zboží,“ říká Zuzana Löflerová z řetězce prodejen Expert Elektro. K vrácení zboží je potřeba účtenka. „Tu řada lidí k věnovaným dárkům nedostane nebo je jen nechce vyměňovat a raději je prodá. Proto je leden pro bazarový trh stejně úspěšný jako konec prosince,“ říká ředitel internetové přepravní služby Zaslat.cz Miroslav Michalko. V druhé polovině prosince totiž lidé chodí do bazarů pro dárky, které například nesehnali jinde.

Na povánočním vracení zboží mohou „vydělat“ i další zákazníci. Nevhodné dárky jdou totiž zpět do prodeje. „Mezi vrácenými dárky se objevují i atraktivní produkty, které byly před Vánocemi vyprodány,“ říká mluvčí Alza.cz Šárka Jakoubková.

Vrácení dárku koupeného na internetu

Pokud nakupujete na internetu, máte možnost odstoupit od smlouvy do dvou týdnů bez udání důvodu, a tedy nechat si vrátit peníze.

Lhůta pro vrácení zboží přitom začíná běžet ode dne vyzvednutí zboží, nikoliv od data, kdy bylo zboží odesláno.

„Mnoho zákazníků ale neví, že čtrnáct dní je pouze lhůta, do které musí prodejcům oznámit odstoupení od smlouvy,“ upozorňuje ředitel internetové přepravní služby

Zaslat.cz Miroslav Michalko a dodává, že zboží musí zákazník vrátit do dvou týdnů od tohoto oznámení.

Náklady na poštovné ve většině případů platí zákazník.

Výjimky, u nichž možnost vrácení neplatí, jsou zájezdy, jízdenky, potraviny, zboží uzavřené v hygienickém obalu nebo vyrobené na míru.

Také když lidé vracejí dárky nakoupené přes internet, je potřeba účtenka. Podle průzkumu Air Bank si účtenky od zboží nechávají tři ze čtyř Čechů.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek