metro.cz

Skoro polovina ojetin v Česku má skryté vady

  11:41
Pozor! Do levného auta nastrkáte další peníze.
Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Bouralo, ale v papírech to nemá. Auto vypadá jako fungl nové podle tachometru, ale ten je stočený. Auta v ­tuzemských autobazarech mají ukryté chybičky, které laik objeví jen těžko. Problém však je, že každý takový kaz na autě něco stojí. Respektive jeho oprava.

Levné auto z ciziny? Na tato „fára“ pozor

Ústřední automotoklub ČR (ÚAMK) radí, na co dát pozor, když nakupujete ojetinu.

Pozor na moc levné vozy: „Pokud najdete na inzerát Škodu Octavia, která má najeto jen 100 tisíc kilometrů a stojí 50 tisíc, je jasné, že s ní bude nějaký problém,“ říká Petr Vomáčka z ÚAMK.

Pozor na auta z ciziny: Zhruba 80 procent aut z dovozu má nějaký problém. A nemusí jít jen o vadu. Může jít například o kradené auto, které vám po čase zabaví policie.

Pozor na auto „z ulice“: Řada vozů se dnes prodává přes inzerát na internetu. U nich je největší šance, že se objeví problém. Proto je lepší nakupovat u renomovaných autobazarů. Autobazary totiž kontroluje Česká obchodní inspekce, a tak je šance, že pochybný vůz odhalí.

Největší hrozbu představují vozy, které pocházejí z individuálních dovozů ze zahraničí. „Mezi odhlášením auta v ­zemi původu a přihlášením tady v Česku dochází velmi často k podvodům. Těmi hlavními jsou přetočení tachometru, omlazení vozidla či změna servisní historie. Například zatajení havárií a oprav,“ říká Jiří Grund z Asociace obchodu ojetými automobily.

Asociace si dala udělat průzkum a výsledky nepotěší. Skoro polovina lidí se po koupi ojetého vozu potýkala s­ technickými problémy, na které nebyla prodávajícím předem upozorněna. Nakládání s reklamacemi bylo vesměs tragické – tři čtvrtiny z nich končí pro zákazníka neúspěšně.

Průměrná cena je 190 900 korun

Navíc představují nutnost další investice do opravy v řádu 20 až 50 tisíc korun. Nejčastější závady jsou v elektronice vozidla (14,9 procenta), v motoru (13,2 procenta) a na podvozku (6­procent). Přibližně každý desátý zákazník následně zjistil, že vozidlo bylo v minulosti havarované.

Většina lidí jsou laici, takže závadu na autě neobjeví. „Nedávno jsme řešili případ, kdy běžnou pohledovou kontrolou terénního vozu dospěl kupující k tomu, že ho koupí. Teprve kontrola ve spolupráci s partnerským servisem odhalila rozsáhlou korozi podvozku.

Pozor na vady

Čtyřicetjedna procent zákazníků se setkalo s minimálně jedním problémem se zakoupeným ojetým vozidlem do roka po nákupu. Zjistila to studie, kterou dala vypracovat Evropská komise. Aktuální průzkum Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) dokonce zjistil, že auto s nějakou skrytou vadou si pořídila skoro polovina lidí.

Bylo neuvěřitelné, že díry v­ rámu vozu byly o velikosti běžného pomeranče,“ říká Jiří Beneš ze společnosti Autotým. Ta za poplatek prověřuje ojeté vozy.

Proklepnutí auta vyjde na několik tisíc. Podle zkušeností Beneše lidé při koupi ojetého vozu občas jednají emotivně a koupí vůz, který se jim prostě líbí – bez toho, aby ho nechali zkontrolovat.

Počet prodaných ojetých aut v Česku se loni zvýšil o šest procent, na 700 tisíc vozů. Z toho 164 tisíc pocházelo z dovozu a 536 tisíc koupili lidé v tuzemsku. Průměrná cena auta z druhé ruky se loni snížila zhruba o ­5100 korun, na 190 900 korun. Uvedla to společnost Cebia, která se zabývá ověřováním původu vozidel.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek