metro.cz

Řidič zaplatí penále za každý den bez povinného ručení

  9:17
Do zákona se má vrátit poplatek za nepojištěná auta. Nemáte-li povinné ručení na auto, nesmíte na silnici. Pokud ale přece jen vyjedete, hrozí vám v uvozovkách pouze pokuta. Tedy v případě, že nezpůsobíte nehodu.
Ilustrační foto | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Řada řidičů spoléhá na své štěstí a jezdí bez pojištění. Jejich motivace je jednoduchá. Chtějí ušetřit. Povinné ručení stojí v Česku v průměru 2800 korun ročně.

Bez pojištění

130 tisíc vozidel bez povinného ručení jezdí v Česku.

Podle údajů České kanceláře pojistitelů tato auta ročně způsobí 2500–3000 nepojištěných škod za stovky milionů korun. V Česku je celkem registrováno přes pět milionů osobních aut.

Proti neplatičům je teď namířena novela zákona. Poslanci napříč stranami navrhují, aby ti, kteří neplatí povinné ručení, museli za každý den, kdy jejich auto není pojištěno, odvést příspěvek do garančního fondu, ze kterého se hradí škody za dopravní nehody.

„Výše příspěvku by vždy měla být podstatně vyšší než běžné pojistné u­ komerční pojišťovny, neboť je nutné zachovat dostatečnou motivaci k uzavírání standardního povinného pojištění odpovědnosti,“ tvrdí poslanci v důvodové zprávě. Zdá se jim totiž nefér, aby do garančního fondu přispívali jen ti, kdo si pojistku platí. Výše příspěvku pro neplatiče zatím není jasná. Stanovit ji má ministerstvo financí.

Jde ušetřit

Až dva tisíce korun můžete ročně ušetřit na povinném ručení. Na trhu tuto službu nabízí hned několik pojišťoven. Která je pro vás nejvýhodnější, zjistíte díky webům, jako je třeba www.epojisteni.cz, www.osobni.finance.idnes.cz či www.srovnavac.cz.

Asi nejznámějším neplatičem povinného ručení poslední doby je bývalý lektor policejní akademie Karel Kadlec. Ten bude muset za nabourání 29 aut na pražských Vinohradech zaplatit 1,65 milionu korun. „Kauza bývalého policisty sice médii silně rezonovala, ale nebyla zdaleka tou největší, kterou Česká kancelář pojistitelů (ČKP) musela vyřídit. Jen za loňský rok jsme likvidovali několik nepojištěných škod v řádech milionů korun, ale stala se i nepojištěná škoda přesahující 20 milionů korun,“ říká Jan Matoušek, ředitel ČKP.

Nepojištění viníci obvykle zvládají uhradit zpět do garančního fondu jen zhruba 30 procent z částky, kterou za ně kancelář uhradí, zbytek za nepojištěné řidiče zaplatí pojišťovny. Ty musí ročně přispět do fondu zhruba 250 miliony korun.

Podobný poplatek, který navrhují poslanci, už v zákoně v minulosti byl. Sněmovna ho však v roce 2014 zrušila. Kolem jeho placení byla totiž řada nesrovnalostí. Často se totiž stávalo, že ČKP kvůli zmatkům v ­registrech vymáhala povinné ručení zpětně za léta i po lidech, kteří už dávno auto prodali. Lidé pak museli složitě dokazovat, že se jich povinný poplatek netýkal.

Počet dní bez pojištění x typ auta = výše příspěvku

Příspěvek za nepojištěný vůz by se vypočítal jako součin počtu dní, kdy byl bez pojištění, a ­příslušné sazby. Tu by podle druhu auta stanovilo vyhláškou ministerstvo financí.

Kancelář pojistitelů spravuje garanční fond, ze kterého se vyplácejí náhrady škod způsobených nepojištěnými vozidly. Kancelář pak po majitelích nepojištěných aut škodu vymáhá.

Nově by ČKP mohla v části případů vymáhat nejvýše třetinu škody, kterou z garančního fondu poškozenému uhradila, maximálně 300 tisíc korun. Nyní jde často o částky v ­řádu milionů korun. Ty většinou člověk není schopen uhradit a sankce je pro něj likvidační.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek