metro.cz

Ve vědě chybí odborníci, ženy se do techniky bojí

  16:25
Ve společnosti převládají stereotypy, že ženy nerozumějí technice, tvrdí průzkum.
Elektrická formule vyrobená na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Dejvicích.

Elektrická formule vyrobená na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Dejvicích. | foto: openhousepraha.czMetro.cz

Dívky ztrácí zájem o vědu a technologie. Počet vysokoškolaček sice obecně roste, ale podíl žen v technických oborech klesá. Což je problém i proto, že právě v těchto oborech je odborníků nedostatek. Malý počet specialistů nepálí ale jen Česko. Podle zprávy Evropské komise bude Evropa už za tři roky trpět nedostatkem až 900 tisíc inženýrů v oboru moderních technologií.

V Česku je ale navíc problém ten, že ve srovnání s jinými evropskými státy je zájem dívek o matematiku, fyziku či informatiku nižší než jinde. Upozorňuje na to studie, kterou provedl Microsoft mezi 11 500 náctiletými Evropankami. Průzkum zjistil, že české dívky tyto předměty nejvíce baví ve dvanácti letech, už ve třinácti ale začne jejich zájem prudce klesat.

„Mezi třináctým a patnáctým rokem, což je klíčové období pro výběr střední školy, baví české dívky přírodní vědy a informatika nejméně v celé Evropě,“ uvedla Lenka Čábelová, manažerka komunikace společnosti Microsoft.

„Nabízí se hypotéza, že jedním z důvodů je přechod z prvního na druhý stupeň školy. To s sebou nese zásadní proměnu prostředí, zvýšené nároky na žáky a do toho všeho ještě přichází dospívání a puberta,“ říká Ondřej Neumajer, konzultant ministerstva školství pro realizaci Strategie digitálního vzdělávání ČR.

Ženám se do vědy nechce, protože se bojí například studia matematiky či fyziky. „Dívky také nejdou na technické obory, protože mají strach z ryze mužského dominantního prostředí,“ říká Lucie Hudcová z Vysokého učení technické v Brně (VUT), která spolupracovala na výzkumu, jenž se zabýval ženami v technických oborech. „Stále převládají stereotypy, že dívky nejsou dostatečně vybavené pro studium na technických školách. Když studentky odpovídaly v anonymní anketě, uváděly, že přímo jejich učitel na střední škole je vybízel k tomu, ať jdou studovat raději ekonomiku či učitelství zaměřené na fyziku či matematiku, že je to pro ně vhodnější než technická škola,“ upozorňuje Hudcová, podle které má technika pro ženy potenciál.

„Pro ženy má uplatnění v oblasti informačních a komunikačních technologií spoustu pozitiv. Vydělávají více než ženy mimo tyto obory, jsou méně ohrožené nezaměstnaností a jejich práce bývá více časově flexibilní, což je vzhledem k péči o děti značná výhoda,“ říká Hudcová, která na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií vyučuje laserové technologie.

Matematika? Nuda!

  • Zaměření studia a volbu povolání značně ovlivňují stereotypy a negativní vnímání některých oborů, říká aktuální průzkum společnostiAccenture.
  • Byl provedený mezi více než 8500 respondenty a odhalil některé z bariér, které dívkám brání, aby se věnovalypředmětům a povoláním v technických oborech.
  • Studie upozornila na rozdíl ve vnímání technických oborů dívkami a chlapci. Zejména dívky je vidí jako „akademické“ a „nudné“. Závěry průzkumu také poukazují na významný pokles obliby předmětů, jako je matematika a informatika, u dívek po nástupu na střední školu.
  • Bylo také zjištěno, že více než třetinu mladých lidí studium v technických oborech odradilo, protože jim nebylo jasné, která povolání tyto předměty představují.
  • Mladí například netuší, jaké jsou v technických oborech mzdy. Přitom průměrné nástupní platy absolventů vysokoškolských technických oborů jsou až o pětinu vyšší než u humanitních oborů.
Autor: Marek Hýř Metro.cz
Témata: školy
zpět na článek