metro.cz

Češi na elektromobily nemají. Jiní Evropané dostávají dotace

  7:22
Česko je vůči Evropě pozadu. Venku mají výhody.
Elektromobil můžete koupit také přes e-shop. | foto: TeslaMetro.cz

„Prodej elektromobilů rekordně roste,“ hlásají titulky novin. Když se však zveřejní konkrétní čísla, je vidět, že elektromobilní lavina se nekoná. Konkrétně v Česku jde prodej opravdu pomalu.

Mýty kolem elektromobilů

Jaromír Vegr je jedním z nejznámějších popularizátorů elektromobilů v Česku. Stojí také v čele Asociace pro elektromobilitu. „Chybí u nás osvěta,“ říká Vegr.

V Česku se loni prodalo 271 elektromobilů. Je to hodně, nebo málo?
V Curychu se prodává dvanáct elektromobilů denně. Tak si udělejte obrázek sami. Tady i tam je kupují bohatší lidé. V Česku jich není tolik jako ve Švýcarsku.

Takže je zájem o elektromobily malý?
Zájem není velký, protože chybí osvěta ze strany státu. Stát ani nepodporuje naši asociaci. A nás je v asociaci málo. Tím pádem hodně lidí ani neví, že něco jako elektromobily existuje. Většina lidí si dokonce myslí, že se elektromobily nedají nabíjet z obyčejné zásuvky.

Mohou prodeji elektromobilů pomoci dotace ze strany státu?
Pokud budou dotace jen na elektromobily, tak to bude v­ pořádku. Ale když jsme tvořili Akční plán čisté mobility, tak jsem zjistil, že se plánuje podporovat i auta jezdící na plyn, která nemají nic společného s čistou mobilitou. Ono vlastně ani není pořádně jasné, co znamená čistá mobilita. Nakonec jsou to podle zmiňovaného plánu všechny takzvané alternativní zdroje. Tím se myslí kromě elektřiny i řepka či CNG.

Nejvíce vozů poháněných elektrickou energií bylo loni prodáno ve Francii – 21 tisíc aut. V Německu loni přibylo přes 11 tisíc těchto aut. V Česku je zájem o tyto vozy menší. Loni se jich prodalo necelých 300.

„To je dost málo. Nevelký zájem je podle mě daný hlavně kupní silou a ­také tím, že v Česku nejsou jako jinde v­ Evropě dotace přímo pro lidi,“ říká Lukáš Hataš z Asociace pro elektromobilitu. „Například v Německu jsou dotace přímo pro lidi a ­zájem o elektromobily je tu mnohem větší,“ říká Hataš.

Dotační programy na elektromobily běží i v Česku. Je jich hned několik. Možnost dostat na šetrný vůz přidáno ale mají jen firmy nebo obce.

„Kromě dotací je ještě cesta různých jiných zvýhodnění. Například nabíjení zadarmo,“ myslí si Hataš, který má sám elektromobil. „Například v Praze také chybí rychlonabíječky. Často se mi stává, že před víkendem se u ­nich tvoří fronty,“ stěžuje si Hataš.

Poslední, co podle něj odrazuje zákazníky, je malá nabídka vozů a jejich dostupnost. To chce změnit internetový obchod Alza.cz, který od včerejška nabízí elektromobily Tesla S a Tesla X.

„Prodej elektromobilů jsme zavedli na základě požadavků zákazníků. Koupit u nás auto je velmi snadné. Vůz je k dodání do druhého dne,“ říká Jaromír Řánek, manažer projektu elektromobility za Alza.cz. Ten jako perličku uvádí, že zákazník má možnost zaplatit za auto i v bitcoinech.

Řánek také připomněl, že řada evropských velkoměst zakazuje dieselové motory ve svých centrech a je tak pravděpodobné, že se tento trend v budoucnosti nevyhne ani Česku. „Každý bude řešit, co s­ diesely, protože budou zakázané. A my od zákazníků víme, že řada z nich o nákupu elektromobilu vážně uvažuje již nyní,“ řekl dále Řánek.

Elektromobily v Česku

1200

Zhruba tolik elektromobilů jezdí momentálně po tuzemských silnicích. Celosvětově se počet v loňském roce zdvojnásobil na dva miliony, z ­jednoho milionu v roce 2015, podíl automobilů s elektrickým pohonem na celkovém počtu osobních vozů však zatím dosahuje pouze 0,2 procenta.

Lídrem v prodeji elektromobilů je v Evropě Norsko. Lidé zde mají zájem o elektromobily hlavně kvůli různým pobídkám. Stát jejich majitelům garantuje velké slevy ze silniční daně nebo provoz na dálnicích zdarma.

Pro řidiče v Česku se žádné takové výhody zatím nechystají. Majitelé elektromobilů sice jisté výhody mají, ale je jich jen pár. Například parkování v ­Praze v­ modrých zónách zadarmo. Také o ­dotacích na nákup pro běžné lidi se zatím jen mluví, a to měly být původně spuštěny už letos.

Autor: Marek Hýř Metro.cz


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě


VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla hlásí pokles tržeb i zisku, urychlí výrobu cenově dostupnějších vozů


Čistý zisk amerického výrobce elektromobilů Tesla v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o 55...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje


VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt


Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek


VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely


VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Elektromobily by mohly v Norsku vytlačit z vrcholu diesely už do dvou let


V Norsku, které je průkopníkem v odklonu od automobilů se spalovacími motory, se mohou...

zpět na článek