metro.cz

Sdílení aut je v Česku na vzestupu. Láká hlavně mladé

  7:22
V modrých zónách v Praze lidé s carsharingem ušetří.
Ilustrační foto | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Nemají vlastní auto, kdykoliv ale potřebují, tak si ho půjčí. Ne v půjčovně, ale prostřednictvím takzvaného carsharingu. V Česku je takových lidí zhruba pět tisíc. Jejich počet ale rychle roste. Sdílení aut zažívá boom.

Kolik to stojí

Vždy se platí za čas a ujeté kilometry.

- Například u firmy Autonapůl jsou sazby podle kategorie. Za nejmenší vůz (Škoda Citigo) se platí 3,90 koruny za kilometr a 27 korun za hodinu.

- Největší vůz (Ford Transit Custom) stojí 5,9 koruny za kilometr a 79 korun za hodinu.

- Pro využívání carsharingu je také třeba nejprve zaplatit kauci 5000 korun.

„V roce 2012 jezdilo po českých silnicích jen devět sdílených aut v­ jednom městě. Z aktuálních údajů plyne, že v Česku je k ­dispozici tři sta padesát sdílených vozidel ve více než desíti městech. Nejvíce jich je v Praze a­ v Brně,“ říká Stanislav Kutáček, předseda Asociace českého carsharingu.

Sdílení aut je služba, která je oblíbená hlavně u mladých lidí. „Našich služeb využívají především takzvaní young proffesionals, tedy mladí vzdělaní lidé do zhruba pětatřiceti let, s nastartovanou kariérou nebo zakládající rodinu,“ říká Michal Šimoník z ­firmy Autonapůl.

Ačkoliv služba se v Česku začala rozšiřovat nejprve v Brně, momentálně z ní nejvíce těží lidé v Praze. Na řadě míst totiž nemusí řešit modré zóny.

Jak to funguje

- Poskytovatelé carsharingu slibují, že sdílení aut bude úplně snadné.

- Na začátku stačí jen podepsat smlouvu, dostanete přístup do on-line rezervačního systému a čipovou kartu.

- Poté už si jen auto rezervujete na vašem počítači či přes mobilní telefon. Pak už stačí jen si najít nejbližší auto, dojít k němu a přiložit kartu ke snímači za sklem. Dveře se odemknou a můžete jet.

- Když se vaše rezervace blíží ke konci, vraťte auto zpět na místo. Stačí zaparkovat někde poblíž, kde jste si auto půjčili.

- Palivo lidé mohou tankovat pomocí karty CCS na účet poskytovatele.

„Carsharing je v hlavním městě stále ve fázi testování. Do něj jsou zapojeny dvě společnosti, a to Autonapůl a Car4way. V testovacím provozu sledujeme asi čtyřicet automobilů v zónách Prahy 5, 6 a 8. Auta mohou libovolně přejíždět z jedné zóny do jiné,“ vysvětluje Vít Hofman, mluvčí pražského magistrátu. Od listopadu bude pilotní testování rozšířeno i do městských částí Praha 1 a 2. Navíc podle Asociace českého carsharingu se od ledna plánuje rozšíření systému i na zóny v Praze 3 a 7.

Výhodné parkování pro sdílená auta se má zavést taky v­ Brně, kde mají vzniknout podobné placené zóny stání jako v Praze. „Zatím jednáme s městem, aby sdílená auto mohla parkovat zdarma v místech, kde je nyní placené stání,“ říká Kutáček.

Sdílení aut funguje ale nejen v Praze a Brně. Mezi další města, kde lze carsharing využít, patří České Budějovice, Hradec Králové, Kolín, Liberec, Olomouc, Ostrava, Pardubice, Plzeň, Poděbrady a­ Svitavy. Carsharing kromě mladých lidí využívají také menší firmy, neziskové a příspěvkové organizace. „Například Zoo v Liberci. Pokud krátkodobě potřebují poslat zaměstnance na služební cestu a jejich vozový park jim nestačí, berou si některé z našich aut,“ říká Šimoník z­ Autonapůl.

Sdílení aut v Česku

12

V tolika českých městech je možné půjčit si vůz v rámci služby carsharing.

4

Tolik firem u nás provozuje sdílená auta.

V zahraničí je sdílení aut ještě o kus dál. V Německu působí přes 150 firem a carsharing využívá přes milion lidí. Ve Vídni je sdílení aut integrováno do systému městské dopravy. Lidé si mohou sednout, kdykoliv potřebují, do označeného auta a ­jet kamkoliv v rámci města. Tato služba je placená minutově.

Kromě klasického carsharingu, kdy poskytovatel dává k dispozici auta, která také provozuje, existuje také­ typ sdílení aut, kdy lidé mohou nabídnout své vlastní auto, které tolik nepoužívají. To nabízí například web Hoppygo.cz.

Pravidla carsharingu pro zóny v české metropoli

- Poskytovatelé sdílení aut v Praze musí splnit tyto podmínky:

- Firmy, které nabízí sdílení aut v Praze, musí být právnickou osobou či podnikatelem, nesmí nabízet jízdy s řidičem.

- Musí předložit městu seznam všech vozidel a registračních značek a mít veřejný registrační systém pro rezervaci vozidel. Poskytovatelé carsharingu také musí fungovat nonstop.

- Dále musí vybavit auta zařízením pro samoobslužné vyzvedávání a vracení, do dvou let nabízet auta alespoň v deseti od sebe odlišných oblastech v Praze, zřetelně označit vozidlo a používat vozy mladší čtyř let, které plní alespoň normu Euro5.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek