metro.cz

Česká piva bodují ve světě stále víc

  10:13
Cenu zlatavého moku v zahraničí ovlivňují spotřební daně, segment piva, ale hlavně tamní řetězce.

Další 2 fotografie v galerii
Postřižinské pivo v Dánsku | foto: Metro.cz

Nymburské či budějovické pivo v Chile nebo plzeňské v Koreji. To už jsou dnes běžné obrázky. O českém pivu se dlouhodobě mluví jako o jednom z nejkvalitnějších na světě a postupně se dostává na další neobvyklé trhy.

Speciální název pro Brity

Pivovary Staropramen loni na britský trh uvedly desítku pojmenovanou Pravha.

● Název je kombinací slov Praha a pravá. Tamní lidé neumějí vyslovit slovo světlý ani si nic představit pod pojmem desetistupňové pivo, proto tento název. Pravha je na trhu zhruba rok a dostanete ji ve 2000 hospodách

„Korejci jsou ochotni za čepované pivo Pilsner Urquell zaplatit v přepočtu až 500 korun. Spotřeba tam i přes takovou cenu roste ročně v desítkách procent,“ říká Jitka Němečková, mluvčí pivovaru.

Řada českých piv se za hranicemi prodává v segmentu prémiových, proto je jejich cena srovnatelná s místními, někdy i vyšší. „Zákazníci na celém světě mají díky Chráněnému zeměpisnému označení jistotu, že každá lahev našeho piva byla uvařena v Českých Budějovicích podle původní receptury, tradičními postupy a z nejkvalitnějších českých surovin,“ říká obchodní ředitel Budějovického Budvaru Robert Chrt.

Jihočeský pivovar vyváží své produkty do 77 států světa včetně exotických zemí, jako je Kamerun či Keňa. Plzeňský konkurent míří do více než padesáti zemí. „Lidé ve světě se tak učí pít plzeňský ležák stejným způsobem jako u nás, přitom v minulosti například Angličané odmítali pivo s čepicí z pěny pít,“ doplňuje Němečková.

Krušovické pivo se prodává na trzích tří kontinentů v 32 zemích světa. „Po několika letech se loni podařilo nastartovat růst exportu do Ruska. Rozšířil se také do Slovinska, Srbska a Chorvatska,“ pochvaluje si mluvčí společnosti Heineken Jan Pikardová.

Jižní Evropa objevuje v posledních několika letech také Staropramen. „Daří se i v Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku nebo Polsku. V této oblasti loni prodeje Staropramenu vzrostly o více než třicet procent,“ potvrzuje za Pivovary Staropramen Denisa Mylbachrová.

Co se týče tvorby výsledné ceny českých piv v zahraničí, promítají se do ní daňové podmínky dané země, ale také akce samotných prodejců, především řetězců. „Roli hraje síla značky, aktuální cenová politika výrobce i prodejce, v jakém stadiu zavádění značky na trh je daný produkt,“ přidává ředitel marketingu Pivovarů Lobkowicz Group Jan Novák.

Podle Jana Benáka z Pivovaru Nymburk vládne na specifickém českém pivním trhu hyperkonkurence. „To je důvod, proč mají importéři možnost nakoupit u nás velmi kvalitní výrobek za velmi výhodných podmínek. Navíc spotřeba piva v Česku dlouhodobě klesá čili pivovary se snaží své volné kapacity prodat do zahraničí,“ dodává Benák.

Autoři: Petr Holeček, Pavel Urban Metro.cz
zpět na článek