metro.cz

Zúžení nejsou pro každého. Auta z nich často přečnívají

  5:21
Nejen na D1. Omezení na českých silnicích nutí řidiče riskovat. Přitom ušetří jen minuty.
Ilustrační foto | foto: Radek Miča, MAFRA

S jakým autem jde směle předjíždět v zúženém, 2,2 metru širokém levém pruhu a se kterým se raději bezpečně loudat za kamionem? Na tuto otázku neumí odpovědět mnoho českých řidičů. Pracovníci Ústředního automotoklubu (ÚAMK) nedávno vzali do rukou metr a přeměřili více než sto padesát nejpoužívanějších modelů aut v tuzemsku. Míry najdete v tabulce pod článkem.

„V zúženém pruhu nemá co dělat například značná část užitkových vozidel kategorie N1, ale i některá MPV nebo SUV. Je to nebezpečné jak pro samotné řidiče, tak všechny ostatní. Značku upozorňující na omezenou šířku mnozí neberou příliš vážně. Jedním z­ důvodů může být i fakt, že řidiči prostě nevědí, jak široké je jejich auto,“ říká Petr Vomáčka z ÚAMK.

Ani informace o parametrech vozovek nejsou podle ÚAMK v širokém povědomí motoristů. Běžný jízdní pruh na dálnici má totiž na šířku přesně 3,75 metru, zúžené pruhy mohou však mít 2,5, ale dokonce v některých případech jen dva metry. „Raději volit variantu – kam nevím, zda se vejdu, raději nejedu,“ dodává Vomáčka.

První orientací může být fakt, do jaké kategorie váš vůz patří. Nejvyšších prodejů v tuzemsku dosahuje Škoda Octavia, což je takzvaná nižší střední třída neboli také kategorie Golf. Tento model Volkswagenu je názorným příkladem, jak šíře vozidel za léta jejich existence narostla.

První generace měla 1,6 metru, současná o­ 20 cm více a se zrcátky 2,027 metru. Škoda Octavia je na tom velmi podobně – 2,017 metru se zpětnými zrcátky. „Podle našich kolegů z rakouského automotoklubu má 77 procent nových vozidel na trhu šíři přes dva metry (samozřejmě se zrcátky) a 29 procent přes 2,1 metru,“ vypočítává Vomáčka.

Dalším argumentem, proč jet v klidu v pravém širším pruhu a vyhnout se užšímu, je fakt, že dle odborníků jízdou v tom levém ušetříte v­ průměru jen asi dvě minuty času. „V ­Praze jsme také nalezli několik míst (Resslova,
K ­Barrandovu, Strakonická), která jsou doslova pastí pro většinu vozidel. Do levého pruhu má totiž dle dopravního značení vjezd povoleno jen vozidlo o maximální šířce 2 metry. Tam hrozí pokuta nebo drobná nehoda, opět s pokutou za nerespektování zákazu,“ varuje Vomáčka.

Kompletní seznam šířky vozů najdete zde.

Zjistěte si šířku svého vozu
S osobáky od Škodovky většinou přečnívat nebudete:
Fabia II 1,88 cm
Octavia tour 1,92 cm
Octavia III 2,16 cm
Roomster 1,86 cm
Superb II 2,00 cm
Rapid 1,94 cm
Kodiaq 2,09 cm
Špatně na tom není ani Volkswagen:
Beetle 2,05 cm
Golf VII 2,03 cm
Tiguan 2,05 cm
Passat II 2,06 cm
Caddy a Eos 2,07 cm
Scirocco, Sharan i Touran 2,09 cm
Passat CC 2,10 cm
Touareg 2,22 cm
Amarok 2,23 cm
Korejská auta jsou úzká:
i20 I 1,70 cm
ix20 2,03 cm
i30 1,78 cm
i30 II 2,06 cm
i40 sedan1,81 cm
Nejhůře jsou na tom vozidla kategorie N1.
Citroën Berlingo 2,09 cm
Fiat Ducato2,38 cm
Ford Tranzit 2,49 cm
Hyundai H1 2,23 cm
Peugeot Partner 2,21 cm
Peugeot Expert2,21 cm
Peugeot Traveller2,21 cm
Renault Master2,36 cm
VW Caravelle2,24 cm
VW Multivan2,38 cm
VW Crafter2,42 cm
VW Caddy2,07 cm
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek