metro.cz

E-shopy se připravují na změnu, přijdou o data

  14:32
Od příštího roku nebude při objednávce zboží nutný souhlas ke zpracování osobních údajů.
Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Kupujete dárek manželce na e-shopu na poslední chvíli a­ chcete vše mít rychle za sebou. Odsouhlasíte tak i všeobecné podmínky a zpracování osobních údajů za jakýmkoliv účelem. To od května 2018, kdy vstoupí v platnost nové nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů známé jako GDPR, nepůjde.

Co chceme na e-shopech

  • Česko má aktuálně v provozu okolo 38 500 e-shopů.
  • Nejčastějším sortimentem je ze 17 procent oblečení a doplňky, následuje nabídka pro dům a zahradu, elektronika a sport a turistika. Nejvíce vyhledávaným zbožím v internetovém obchodu jsou mobilní telefony, parfémy a pneumatiky.
  • Dle Asociace pro elektronickou komerci je podíl e-shopů na celkových maloobchodních tržbách 9,5 procenta.

„Jakákoliv objednávka, služba či aplikace nemůže být v souladu s GDPR pro uživatele dostupná za nějaké podmínky, tedy až poté, kdy něco odsouhlasí,“ nastiňuje jednu z velkých změn Zbyněk Malý, bezpečnostní konzultant ve společnosti Anect.

Podle něj budou mít e-shopy problémy také s cookies, které budou nově považovány za osobní údaje. „Cookies obecně umožňují odlišit jednotlivé návštěvníky webových stránek a uložit si o nich konkrétní údaje. Takovéto ukládání informací bez souhlasu subjektu údajů nebude možné. Nově bude třeba získat souhlas k provozování takového webu,“ dodává Malý.

Na změnu už se řada e-shopů chystá. Budou totiž muset změnit řadu záležitostí většinu objednávkových systémů či všeobecných podmínek. „Něco již nepůjde dělat jako doposud, ale v tom si budeme všichni na trhu rovni. Po technické stránce se již připravujeme, abychom například byli schopni vést záznamy o činnostech zpracování osobních údajů,“ je smířen Michal Do Viet Anh, ředitel e-shopu Vemzu.cz.

Síla e-shopů neustále roste. Celkový obrat těch tuzemských byl předloni 81 miliard korun a loni už přesáhl hranici 100 miliard korun. Prolomení stejné mety se čeká i letos. Klíčové pro řadu e-shopů je správné zacílení nabídky na zákazníka.

„Největší výzvou dnešní doby je využít dostupná data potenciálních zákazníků a­ umět s nimi pracovat. Například šest z deseti lidí na internetu nedostává relevantní obsah, a to je výrazná bariéra pro další rozvoj prodejů,“ vysvětluje Petr Elgner ze společnosti Internet Projekt.

„V přesném cílení vidíme efektivní komunikaci se zákazníky. Přicházíme s nabídkou produktů a služeb, o ­kterých si myslíme, že pro ně mohou být zajímavé. Prostě se na základě dostupných dat snažíme odhadnout, co zákazníka může zajímat,“ souhlasí produktový manažer Kasa.cz Petr Štursa.

Jenže právě s daty a údaji zákazníků se bude pracovat jinak. „Správné a účinné nastavení všech opatření pro plnění nařízení GDPR nebude pro řadu firem jednoduché ani levné. Ten, kdo bude chtít lépe a efektivní cílit na zákazníky, musí je znát. K tomu bude nově v rámci GDPR nutný vědomý souhlas. Počítáme s ­tím, že si zákazník bude dávat pozor, komu a jaký souhlas dává,“ dodává Štursa.

Miroslav Slunečko z internetové přepravní služby Zaslat.cz si ještě počká. „Problematiku GDPR zatím provází hodně dezinformací a strašení. Stejně jako u EET očekávám, že se budou informace zpřesňovat do poslední chvíle,“ míní Slunečko. Podle něj může nutnost souhlasu se zpracováním osobních údajů trhu prospět: „Zákazníci nebudou zahlceni nezajímavou reklamou.“

Autor: Pavel Urban Metro.cz
zpět na článek