metro.cz

Zákaz billboardů ženou senátoři k soudu

  7:37
Reklamní poutače u dálnic se převlékly do českých barev. Vlajky mají upozornit na nesmyslnost zákazu.
Billboard přelepený českou vlajkou na dálnici D10 | foto: Metro.cz

Podél tuzemských dálnic to vypadá, že země slaví státní svátek. Místo reklam jsou totiž na billboardech české vlajky. Nic se ale neslaví, je to protest. Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR), chce vlajkami upozornit na problém, který ho teď pálí. Stovky billboardů musí totiž od září začít od silnic mizet. Nařizuje to zákon.

Svazu se zákaz billboardů pochopitelně nelíbí. „Postup státu, který na jedné straně smlouvami, povoleními a licencemi umožňuje provozovatelům venkovní reklamy legální podnikání, a nyní, přestože jsou tyto smlouvy, povolení a licence stále platné, jim toto podnikání bez náhrady zakazuje, je faktickým vyvlastněním,“ říká Marek Pavlas, prezident Svazu provozovatelů venkovní reklamy. Svaz sdružuje více než dvě třetiny majitelů dotčených ploch.

Podle Pavlase vyvlastnění soukromého majetku připouští ústava jen ve veřejném zájmu a za náhradu. „Veřejný zájem stát nikdy neprokázal a žádnou náhradu neposkytl. Provozovatelé billboardů se tak stali oběťmi protiústavního znárodnění a budou se mu muset příslušným způsobem bránit,“ tvrdí Pavlas. Za billboardy u silnic svaz nebojuje sám. Má podporu sedmnácti senátorů, kteří se včera kvůli zákazu obrátili k Ústavnímu soudu.

Zákaz billboardů obsahuje novela z roku 2012. Poslanci tehdy kvůli obavě z případných sporů s provozovateli venkovní reklamy ponechali pětileté období, po které mohly billboardy u českých silnic zůstat. Toto období končí nyní v září. Reklamní poutače mají od silnici zmizet, protože odvádějí pozornost řidičů, a jsou tím pádem nebezpečné.

Podle senátorů lze ale zvýšení bezpečnosti silničního provozu dosáhnout i jinými metodami než plošným řešením, například lze odstraňovat nepovolené reklamní plochy a neprodlužovat nájemní smlouvy billboardům na státních pozemcích či mostech. Podle senátorů také připadá v úvahu změna zákona, která umožní odstranit konkrétní nebezpečné billboardy s ohledem na veřejný zájem, případně je vyvlastnit s náhradou.

Proč české vlajky?

  • Podle Ústředního automotoklubu je česká vlajka trik.
  • „Záměr je jednoduchý, z legislativy se nesmí odstraňovat česká vlajka, protože to je státní symbol. V legislativě není popsáno, jak soukromý subjekt může, nebo nemůže nakládat se státním symbolem,“ říká Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu.
  • Svaz provozovatelů reklamy to odmítá. „Tenhle kalkul v tom není. Je v tom určitá symbolika,“ uvedl se pro Lidové noviny mluvčí svazu Lukáš Váňa.
  • Reklamní plochy od září nesmí stát v 250metrovém pásu kolem dálnic a 50metrovém podél silnic I. třídy, což neplatí pro billboardy v zastavěném území. Reklamou, které se zákaz netýká, jsou poutače pro dálniční motely a restaurace. Ty mohou své služby inzerovat do vzdálenosti 200 metrů od provozovny.
Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek