Není nic divného, že úplně první metry za volantem absolvují žáci rovnou na ulici v hustém provozu, případně na veřejném parkovišti. Ne všichni majitelé autoškol dodržují zákon.
Autoškola musí nejdřív poslat žáky buď na trenažér, nebo na uzavřené autocvičiště, jehož parametry určuje zákon o autoškolách. Jenže někde posadí nováčka za volant hned do vozu a hurá na silnici. I když trenažér a cvičiště mají.
„Je to módní a někdy o to žádají samotní studenti,“ říká David Wyrwol z pražské autoškoly Wyrwolová. Podle něj trenažér pokládají za zdržování. Pokud autoškola jejich přání vyhoví, porušuje pochopitelně zákon. Základní „kvrdlání“ řadicí pákou a první jízda ve stylu přískokem vpřed se pak odehrává za běžného provozu, což je pochopitelně nebezpečné i pro ostatní. Předseda Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný ví, že některé z přibližně dvou tisíc autoškol trenažéry nemají a cvičiště vykazují jenom papírově.
„Domnívají se, že na tom ušetří. Nacvičovat řazení a rozjezdy rovnou ve voze, to ale také stojí peníze, auto se dost opotřebovává,“ doplňuje Horázný. Trénovat první rozjezdy a couvání mezi auty někde na parkovišti u hypermarketu je podle něho vyslovený hazard.
Jak autoškola při žádosti o registraci zákon obejde? David Wyrwol říká, že tam, kde úřady nekontrolují důsledně, snadno: „Školu máte ve městě a cvičiště podle papírů někde na venkově, kam nikdo nejezdí. Zákonu jste ale učinili zadost,“ tvrdí. Dalším problémem je, že nový trenažér stojí čtvrt milionu. „Můžete používat starý typ vyrobený ještě v osmdesátých letech, zákon to neurčuje,“ říká David Wyrwol. „Ty moderní umožňují, že jimi nahradíte více hodin praktické jízdy,“ podotýká Wyrwol.
Lepší je umožnit uchazečům o řidičák neomezeně cvičit na trenažéru zdarma, dokud se vše nenaučí nanečisto. „Snažíme se, aby šli všichni zájemci na první ostrou jízdu pokud možno stejně připravení,“ dodává učitel autoškoly.
Drsné zážitky. Ruka na stehně, slzy v očích, za volantem pod vlivem alkoholuZážitky čtenářů deníku Metro z prvních jízd v autoškole.
|