metro.cz

Zákazník není hloupý, zbytek ze skladu nekoupí

  9:38
„Trendy jsou nesmírně rychlé. Co dříve frčelo minimálně měsíce, to je dnes pryč v řádu týdnů,“ říká v rozhovoru pro deník Metro Tomáš Poucha, ředitel Marketingového institutu.
Tomáš Poucha | foto: ArchivMetro.cz

Jak je u nás Black Friday a podobné akce vnímán?
Ačkoli se u nás Black Friday v posledních letech zabydlel, rok od roku je více cítit, že většina obchodníků v Česku využívá tento nákupní svátek k tomu, že se snaží natlačit na trh zbylá pouzdra na staré modely telefonů nebo udat jiný neatraktivní zbytek ze skladu. Stačí se podívat, jaké nabídky a v jakém objemu se u nás v akcích objevují. Český zákazník ale není hloupý. Pokud obchodníci nezmění přístup ke své cenové a slevové politice, brzy se jim to vymstí.

Co a kdo letos podle vás ovládne vánoční nákupy?
Trendy jsou nesmírně rychlé. Co dříve frčelo měsíce, to je dnes pryč v řádu týdnů. Dává to velkou příležitost všem obchodníkům, kteří dělají svou práci dobře. Dá se ale těžko tipnout, jestli se objeví nějaký nový spinner, který kolem prázdnin krátce zazářil. Tyhle Vánoce budou určitě rekordní – lidem se daří, objevuje se řada chytrých hraček pro malé i velké.

Mezi hračkami je stále oblíbený i Krteček. Čím si to vysvětlujete?
Zákazník se v principu bojí udělat chybu. Většinou mu nejde o hledání něčeho nového, lepšího, má rád jistotu. Krtek a podobné fenomény to velmi dobře naplňují. Navíc je tu silný vliv generační výměny, kdy se lidé rádi vrací se svými dětmi k tomu, co měli rádi jako děti. Vytvořit takový fenomén je sen každého obchodníka a je to velmi těžké. Myslím, že to je i trochu o souhře náhod.

Uměle vyhnané ceny

Black Friday připomíná prudký pokles cen na počátku světové krize v roce 1929.

  • Hospodářskou krizi odstartoval pokles na newyorské burze. Ta nejvíce poklesla v úterý, ale do Evropy se propad dostal až v pátek.
  • „Základem bylo to, že cena akcií na burze neustále rostla a rostla bez toho, aniž by se zvedala jejich reálná hodnota…Takže investoři více a více platili za vzduch v euforii, že vzduch, který koupím dneska, bude mít zítra větší hodnotu. A tak to šlo několik let. Jen proto si byli lidé ochotní brát úvěry, aby mohli vzduchu koupit víc a víc a dráž a dráž. Jenže on to byl pořád jen tentýž vzduch. No a pak byla jen otázka času, kdy si toho, že ten vzduch je předražený, někdo všimne, myšleno statisticky, a začne vlna výprodejů,“ vysvětluje příčinu krachu Pavel Novák, CEO Zonky.
  • A dál vysvětluje princip krachu burzy: „První prodávají ti, co si na vzduch půjčili. Ti spustí paniku a skončí to tak, že už prodáte za jakoukoliv cenu. Takže ten stejný vzduch, který jste koupili za 100 dolarů, jste ještě rádi, že prodáte za dolar. Pokud jste bankéř, než jít ke klientovi oznámit, o co všechno přišel, raději to zamlčíte nebo skočíte z okna,“ uvedl Pavel Novák.
  • Podle Nováka se může krach v budoucnu opakovat. „A přijde to pravděpodobně v sektoru kryptoměn. Velmi se to nabízí,“ dodává Novák.
  • Lze podobnému krachu předejít? „Systém je nastavený tak, že funguje ve vlnách. Takže k růstu a poklesu bude docházet periodicky. Krach je extrém. Obecně v citlivých sektorech pomáhá regulace, která ale není všeobjímající,“ vysvětluje Novák.
  • Obchodníci celosvětově využívají vzpomínku na Black Friday jako marketingový nástroj pro oživení nabídky.
Autor: Pavel Urban Metro.cz
zpět na článek