metro.cz

Tramvaje loni bouraly méně, od letoška už tolik neskřípou

  16:55
Brňané mohou být spokojeni. Technologická novinka zabraňuje hluku tramvají.

Další 1 fotografie v galerii
Miloš Havránek, generální ředitel DPMB | foto: Metro.cz

Brněnský dopravní podnik zavedl technologickou novinku, kterou ocení i cestující a brněnští obyvatelé, tramvaje jsou díky ní méně hlučnější. Zároveň vydal statistiku loňské nehodovosti, která vyznívá mnohem příznivěji než ta předloňská.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) po několikaměsíčním zkušebním provozu od ledna nově vybavil více než šest desítek brněnských tramvají systémem mazání okolků, tedy části tramvajového kola nacházející se ve žlábku kolejnice. Díky tomu po Brně jezdí méně „skřípající“ tramvaje. „Za normálních okolností se okolek koleje nemá dotýkat, při jízdě v oblouku však vzniká akusticky nepříjemný kontakt, při němž navíc dochází k opotřebení okolku i boční hrany kolejnice. Nový systém mazání okolků zlepší technické parametry provozu tramvají a eliminuje některé negativní vlivy z provozu,“ říká vedoucí technického odboru dopravního podniku Zdeněk Jarolín.

Systém funguje tak, že řídicí a informační systém ve vozidle na základě definované polohy GPS zadá v předem stanoveném bodě tramvaji pokyn k nanesení speciálního ekologického maziva na okolky.

Tato mazací místa určují pracovníci DPMB v databázi palubního počítače a situují je především před vjezdy do oblouků, kde má namazání největší efekt. Dopravní podnik se snaží dlouhodobě snižovat hluk způsobený provozem vozů MHD.

Vedení dopravního podniku v lednu vydalo také statistiku nehodovosti za předchozí rok. Oproti dřívějšku jich ubylo. Zatímco v roce 2016 evidoval Dopravní podnik města Brna jednu zaviněnou nehodu na každých 143 tisíc kilometrů, loni se počet ujetých kilometrů na jednu zaviněnou nehodu zvýšil téměř o 25 tisíc.

Loni došlo oproti roku 2016 ke snížení počtu dopravních nehod o 19 případů. Při porovnání s rokem 2015 je toto číslo ještě menší, a to o 112 nehod.

„Jsem velmi rád, že zaznamenáváme snižování počtu dopravních nehod. Ukazuje se, že máme kvalitní řidiče a také vozidla. Klesá totiž také počet nehod, které zaviní právě pracovníci dopravního podniku,“ komentuje šéf DPMB Miloš Havránek.

Z celkového čísla 874 dopravních nehod, které se staly v loňském roce, tvoří větší část případů ty drobné, při kterých dochází nejčastěji k poškození zpětných zrcátek nebo pomačkání plechů. Příčinou střetů je ve čtyřiceti procentech případů nedání přednosti.

„Především se jedná o střety s tramvajemi, kdy řidiči osobních automobilů nedají přednost při odbočování vlevo. Tramvaji tak vjedou přímo do jízdní dráhy,“ upřesňuje provozní ředitel DPMB Jan Seitl. Nejrizikovější jsou v tomto ohledu Palackého třída a ulice Lidická, Dornych a Křenová.

Autor:
zpět na článek