metro.cz

Luxus přitahuje. V Česku se utrácí za auta, šperky i byty

  5:55
Prstýnek s diamanty nebo investiční diamant za sto a více tisíc korun? Žádná vzácnost. Zákazníci v Česku utrácejí a zároveň ukládají své peníze hlavně do luxusního zboží.
Luxusní hodinky | foto: EltonMetro.cz

Největší český klenotnický prodejce ALO Diamonds zaznamenal v roce 2017 skokový růst investičních šperků v cenách nad sto tisíc korun o téměř čtyřicet procent. „Největší růst ale zaznamenaly šperky od 150 do dvou set tisíc korun, a to o více než polovinu,“ říká majitel klenotnictví Aloiz Ryšavý.

Chuť utrácet si pochvalují i prodejci automobilů. Například značka Audi dokázala u nás za poslední loňské čtvrtletí prodat patnáct svých nejdražších vozů R8 Coupé, což je jednodenní produkce tohoto typu. Jeho cena přitom startuje na více než 4,3 milionu korun.

Bohatství

  • Neuvěřitelných 12,56 bilionů korun utratili celosvětově zákazníci za luxusní automobily.
  • V porovnání s rokem 2016 to bylo o šest procent víc. Utráceli i za plavby na luxusních lodích. Nechali na nich téměř sedm bilionů korun, o 14 procent víc.

Velký optimismus vládne letos u Lamborghini. Po letech mírného zájmu odebrali čeští zákazníci ze showroomu dvacet především supersportovních aut. Jejich ceny se přitom šplhají až k deseti milionům korun. „V letošním roce očekáváme nárůst prodeje o přibližně čtyřicet procent oproti roku 2017,“ řekl Metru Patr Ezechiáš z Lamborghini Praha. Magnetem by měly být modely Huracán Performante a SUV Urus. Jejich základní ceny bez výbavy navíc startují na úrovni kolem pěti milionů korun.

Stále stabilní jsou útraty za bydlení, nebrání tomu ani rapidní růst cen o desítky procent. Potvrzuje to Tomáš Hejda, mediální zástupce realitní kanceláře Remax. „V posledním období jsme prodali v Praze několik bytů kolem 29 milionů korun, na jižní Moravě jsme nyní zprostředkovali prodej rodinného domu za 53 milionů,“ říká Hejda.

Peníze neutrácíme jen za věci. Rádi si dopřejeme i nevšední zážitky. „V loňském roce se naši zákazníci proletěli patnáctkrát ve vojenské stíhačce,“ prozradil Jan Hájek ze Zážitky.cz. Bylo to dvakrát víc než o rok dříve. Jeden let vyjde zájemce od dvaceti do čtyřiceti tisíc korun.

Podobné to je i v případě luxusních dovolených. Tento segment, především v kategorii exotických dovolených, obecně už několikátý rok po sobě roste. Vliv na to pochopitelně má celkově příznivá ekonomická situace, díky které si lidé mohou dražší dovolenou dopřát. Konkrétní sumy vždy záleží na tom, jaký hotel nebo resort si člověk vybere.

„Mezi nejžádanější destinace patřily v tomto ohledu například Maledivy, Mauricius, Seychely nebo Mexiko,“ říká mluvčí CK Fischer Jan Bezděk. V některých resortech se cena dovolené pohybovala v desítkách tisíc korun za osobu. O stovkách tisíc korun můžeme mluvit v případech, kdy cestovní kancelář sestaví klientovi dovolenou individuálně. „Tyto případy tvoří přibližně 15 procent z celkového objemu exotických dovolených,“ upřesnil Bezděk.

Vyprodáno za 14 dní

  • Zákazníci chtějí buď limitované edice, nebo si nechávají vyrábět hodinky na míru.
  • Luxusní limitovanou edici hodinek Prim Anthropoid, která loni připomněla 75 let od akce československých parašutistů proti Reinhardu Heydrichovi, vykoupili zákazníci za čtrnáct dní.
  • Firma Elton vyrobila jen 75 kusů a každý stál 75 tisíc korun.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek