metro.cz

Boj ve Škodě. Automobilka by potřebovala šest pracovních dnů

  11:50
Největší česká firma nestíhá vyrábět auta. Potřebuje tisíce pracovníků a jeden pracovní den v týdnu navíc. Doposud nastupovali škodováci na mimořádné víkendové směny většinou jen při náběhu nových modelů. Jenže o auta se zeleným šípem je ve světě enormní poptávka, zákazníci čekají i půl roku.
Odborový předák Josef Středula hostem volebního studia iDNES.cz. (21. října 2017) | foto:  Petr Kozlík, MAFRA

„Pokud se s odboráři dohodne na zavedení osmnáctisměnného provozu, tedy práci i o sobotách, plánuje Škoda Auto v Mladé Boleslavi vytvořit tři tisíce nových pracovních míst,“ řekl předseda představenstva Škody Bernhard Maier. Místo v pátek by se v Mladé Boleslavi a Vrchlabí zastavily výrobní linky až v sobotu o půlnoci. To ale vyvolalo mezi zaměstnanci velkou bouři. Ve firmě u pásů totiž nepracují jen svobodní, ale i partneři a manželské páry. Někteří už stihli spočítat, že by se přes rok viděli jen několik celých víkendů.

„Práce nás společnému životu krade,“ říká psychoterapeut David Doležal. „Když jsou oba partneři zaměstnaní, přicházejí o možnost vídat se společně v soukromí kromě času ráno a večer,“ vysvětluje psychoterapeut.

Ani možnost vybrat si za práci o víkendu volný den v týdnu nic neřeší. „To by museli mít to volno oba najednou,“ říká Doležal. Upozorňuje, že pracovní sobota nebo neděle neznamená, že rodina přijde o jeden společný den. Ve skutečnosti jde o podstatně větší procento volného času, který má rodina v celém týdnu pro sebe. Může to být až čtyřicet procent času, který jim práce navíc sebere pro vzájemné soužití. Co by terapeut zaměstnancům Škody radil? „Stávkovat! Jde to proti dnešním trendům humanizovat výrobu,“ uzavírá Doležal.

Podobný názor sdílí i poradkyně pro manželské problémy Renata Luxová z Kladna. „Trendem je naopak počet pracovních dnů snižovat, takže tomu moc nerozumím. Vracíme se do doby, kdy se chodilo pracovat i o sobotách?“ pokládá poradkyně řečnickou otázku.

Negativně se k práci navíc staví odboráři v automobilce. „Osmnáctisměnný systém by zasáhl především dělníky ve výrobní oblasti a technicko-hospodářské zaměstnance, netýkal by se administrativy,“ řekl Metru právník mladoboleslavských odborů Jiří Hašek. Podle něj není v Mladé Boleslavi a Vrchlabí jediný zaměstnanec, který by s tímto systémem souhlasil.

„V Německu je zaveden 35hodinový pracovní týden, je s podivem, proč má být delší šestidenní pracovní týden zaveden u nás,“ řekl deníku Metro předseda českých odborů Josef Středula. Mzdy v automobilce se podle něho navíc pohybují na úrovni německé minimální mzdy.

„Přesčasovost a nízké mzdy jsou začarovaný kruh, kterým se dohání nízká produktivita práce,“ argumentuje šéf odborů. Josef Středula připomíná, že v roce 1990 proběhla v Brně stávka českých zaměstnanců německé firmy proti zavedení šestidenního pracovního týdne a byla úspěšná.

Podle analytika Karla Kotouna ze společnosti Chytrý Honza dává požadavek automobilky dobrou výchozí pozici pro vyjednávání pro firemní odbory. „Zaměstnanci mohou požadovat navýšení platů o alespoň dvě a půl procenta, tedy víc, než činila loňská inflace,“ říká Kotoun. V případě, že by Škoda nabrala více zahraničních dělníků, mohli by podle Kotouna naopak tlačit mzdové požadavky odborů dolů.

Škoda chce vyrábět do roku 2025 dva miliony aut ročně

  • V západní Evropě tlačí odbory a zaměstnanci na kratší pracovní týden.
  • V únoru stávkovalo v Německu přes 200 tisíc lidí ve více než 100 firmách za vyšší platy a 28hodinový pracovní týden místo současného 35hodinového.
  • Miliontý vůz vyrobila Škoda Mladá Boleslav v roce 1973. Byla to Škoda 110 LS. Více než milion vozů ročně se podařilo v Mladé Boleslavi vyrobit poprvé v roce 2014. Hranici deseti milionů vyrobených vozů dosáhla mladoboleslavská společnost v roce 2011.
  • Dvacetimiliontý automobil sjel z výrobní linky Škody Auto v září 2017.
  • O pozici značek vyrábějících nejvíce aut ročně se poslední rok přetahoval Volkswagen s aliancí Nissan-Renault. Japonsko-francouzská firma loni překonala s počtem 5,27 milionu aut jak německý VW, tak japonskou Toyotu.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek