metro.cz

Dráhy chtějí vozit turisty, ale i po trasách, kde se opravuje

  7:45
Na železnici bude za několik dní pořádně husto.
Legiovlak

Legiovlak | foto: Václav JuklMetro.cz

Tisíce turistů i lidí jezdících vlakem do práce čekají novinky i omezení. Nové vlaky Českých drah zamíří do průmyslových oblastí a speciální víkendové spoje podpoří turistiku.

České dráhy chtějí novými nápady dostat nejen v turistickém období do vlaků více lidí a ulehčit i silniční dopravě. Ale nebude to tak snadné, i když budou lákat například na historické jízdy, veteránské lokomotivy a speciální vlaky ke stému výročí Československa.

Nejde ale jen o turistiku. Pro lidi dojíždějící za prací z Mělnicka do Prahy přibudou nové linky. Podobně budou posíleny také spojení mezi Prahou a Mladou Boleslaví, kde lidé dojíždějí za prací oběma směry.

„Dohodli jsme se s drahami o posílení spojů na nejvytíženějších tratích středních Čech,“ uvedl radní Středočeského kraje pro dopravu František Petrtýl. Posíleny budou ranní a večerní spoje přepravující lidi za prací do a z Prahy a na nejfrekventovanějších linkách budou vlaky odjíždět ne každých šedesát minut, ale už po půlhodině.

Jízdenky

98

  • Na tolika železničních nádražích a vlakových stanicích Prahy a Středočeského kraje se od 24. března začnou prodávat jízdenky Pražské integrované dopravy. Zkušební prodej byl dosud na 28 místech. PID zahrnuje jízdu například až do Mladé Boleslavi, Kutné Hory, Poděbrad nebo Vlašimi.

Plány na plynulejší provoz a větší propustnost železničních cest, které jsou už nyní na samé hranici vytížení, mohou během léta výrazně narušit plánované rekonstrukce a modernizace. Ty se týkají například trati na Kladno, kde mají probíhat práce mezi červnem a zářím. Některé tratě ve směrech, kde výrazně přibývají v posledních letech cestující, například mezi Prahou a Berounem nebo Kolínem, je však technický stav na hranici životnosti a jejich modernizace by mohla začít v dohledné době, což ovšem zase zkomplikuje dopravu.

„Vlaky na těchto tratích lidé využívají v podstatě jako MHD typu metra nebo S-bahnu,“ říká regionální obchodní ředitel ČD Jakub Goliáš. Momentálně největší uzavírku ve středních Čechách čeká železnici až na začátku podzimu mezi pražským Smíchovem a Černošicemi. K rychlejší dopravě nepřispěje ani pokračující rekonstrukce Negrelliho viaduktu v centru hlavního města.

Vedle dopravních komplikací ale čekají už teď na jaře na cestující zajímavá doplnění jízdních řádů. Léto nezačíná v červnu, ale pro železničáře už tento pátek, kdy se začne jezdit podle letních jízdních řádů. Letos přibude jenom z Prahy několik nových spojů, které mají dostat obyvatele hlavního města i středních Čech do atraktivních turistických lokalit ve Středočeském kraji i vzdálenějších regionech.

„Největší novinkou sezony bude Cyklovlak Brdy a hlavně pravidelný víkendový rychlík z Prahy do Českého ráje a Prachovských skal,“ připomíná Goliáš. Cyklovlak zvládne odvézt do rozvíjející se turistické lokality bývalého vojenského prostoru desítky kol, České dráhy ho chtějí posílit i speciálním cyklobusem z Dobřichovic. Víkendový rychlík do severovýchodních Čech bude jezdit z Prahy až do Turnova a především podnikatelé v této atraktivní lokalitě si slibují příliv dalších turistů. Vedle těchto speciálních vlaků budou posíleny i víkendové provozy do oblíbených výletních lokalit středních Čech, jako je trasa Posázavského pacifiku, na Mělnicku nebo v oblasti Velvar a Slaného.

Prezident Masaryk se znovu projede z Vídně do Prahy

  • Oslavy 100. výročí vzniku Československa připomenou speciální vlaky.
  • Prezidentský vlak je společný projekt ČD a Národního technického muzea. Souprava s vagóny, ve kterých jezdívali prezidenti, vyjede po Česku i Slovensku od června do září.
  • Legiovlak , replika legionářského vlaku, vyjel na cesty již v pátek.
  • Masarykův vlak je rekonstrukcí Masarykova návratu do vlasti z exilu na konci roku 1918. Souprava pojede těsně před Vánoci z Vídně přes České Budějovice a Tábor do Prahy.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek