Tisíce turistů i lidí jezdících vlakem do práce čekají novinky i omezení. Nové vlaky Českých drah zamíří do průmyslových oblastí a speciální víkendové spoje podpoří turistiku.
České dráhy chtějí novými nápady dostat nejen v turistickém období do vlaků více lidí a ulehčit i silniční dopravě. Ale nebude to tak snadné, i když budou lákat například na historické jízdy, veteránské lokomotivy a speciální vlaky ke stému výročí Československa.
Nejde ale jen o turistiku. Pro lidi dojíždějící za prací z Mělnicka do Prahy přibudou nové linky. Podobně budou posíleny také spojení mezi Prahou a Mladou Boleslaví, kde lidé dojíždějí za prací oběma směry.
„Dohodli jsme se s drahami o posílení spojů na nejvytíženějších tratích středních Čech,“ uvedl radní Středočeského kraje pro dopravu František Petrtýl. Posíleny budou ranní a večerní spoje přepravující lidi za prací do a z Prahy a na nejfrekventovanějších linkách budou vlaky odjíždět ne každých šedesát minut, ale už po půlhodině.
Jízdenky98
|
Plány na plynulejší provoz a větší propustnost železničních cest, které jsou už nyní na samé hranici vytížení, mohou během léta výrazně narušit plánované rekonstrukce a modernizace. Ty se týkají například trati na Kladno, kde mají probíhat práce mezi červnem a zářím. Některé tratě ve směrech, kde výrazně přibývají v posledních letech cestující, například mezi Prahou a Berounem nebo Kolínem, je však technický stav na hranici životnosti a jejich modernizace by mohla začít v dohledné době, což ovšem zase zkomplikuje dopravu.
„Vlaky na těchto tratích lidé využívají v podstatě jako MHD typu metra nebo S-bahnu,“ říká regionální obchodní ředitel ČD Jakub Goliáš. Momentálně největší uzavírku ve středních Čechách čeká železnici až na začátku podzimu mezi pražským Smíchovem a Černošicemi. K rychlejší dopravě nepřispěje ani pokračující rekonstrukce Negrelliho viaduktu v centru hlavního města.
Vedle dopravních komplikací ale čekají už teď na jaře na cestující zajímavá doplnění jízdních řádů. Léto nezačíná v červnu, ale pro železničáře už tento pátek, kdy se začne jezdit podle letních jízdních řádů. Letos přibude jenom z Prahy několik nových spojů, které mají dostat obyvatele hlavního města i středních Čech do atraktivních turistických lokalit ve Středočeském kraji i vzdálenějších regionech.
„Největší novinkou sezony bude Cyklovlak Brdy a hlavně pravidelný víkendový rychlík z Prahy do Českého ráje a Prachovských skal,“ připomíná Goliáš. Cyklovlak zvládne odvézt do rozvíjející se turistické lokality bývalého vojenského prostoru desítky kol, České dráhy ho chtějí posílit i speciálním cyklobusem z Dobřichovic. Víkendový rychlík do severovýchodních Čech bude jezdit z Prahy až do Turnova a především podnikatelé v této atraktivní lokalitě si slibují příliv dalších turistů. Vedle těchto speciálních vlaků budou posíleny i víkendové provozy do oblíbených výletních lokalit středních Čech, jako je trasa Posázavského pacifiku, na Mělnicku nebo v oblasti Velvar a Slaného.
Prezident Masaryk se znovu projede z Vídně do Prahy
|